اخبار انجمن

حمل حدود 2میلیون تن کالا در 10 ماهه نخست سال 1401 بین ایران و ترکمنستان

تاریخ : 1401/11/06

جعفر شهامت، مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای خراسان رضوی بیان نمود تردد در پایانه های مرزی سرخس و لطف آباد در 10 ماهه سال جاری افزایش 39 درصدی را با ثبت 145هزار دستگاه ناوگان نشان می دهد. وی اضافه کرد:  این دو پایانه مرزی از حیث تناژ جابجا شده در مجموع رویه های صادرات، واردات ، ترانزیت خروجی  ورودی  نسبت به 10 ماهه سال قبل دارای رشد عملکردی 47 درصدی و با تناژ حدود 2میلیون تن می باشد. 
شهامت در خصوص عملکرد تفکیکی این دو پایانه مرزی افزود کل تردد در پایانه مرزی سرخس در 10 ماهه سال 1401 برابر 70944 دستگاه با جابجایی 907 هزار تن و رشد 38 درصدی و کل تردد پایانه مرزی لطف اباد در مدت یاد شده 74309 دستگاه با جابجایی بیش از 1 میلیون تن و رشد 40 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.
مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای  با اشاره به بالا بون سهم تردد ترانزیتی ورودی و خروجی در پایانه مرزی سرخس نسبت به دیگر پایانه های مرزی استان تأکید نمود که در این پایانه مرزی برخی رویه ها و مشکلات موجود این مرز زمینی که موجب کندی حرکت و کاهش تردد روزانه ناوگان خروجی می گردد را می توان با برنامه ریزی های ویژه و تعاملات بین دستگاهی از طریق اقدامات هماهنگ اصلاح نمود.
وی از دست دادن بخشی از ساعت کاری کشور مقابل به دلیل اختلاف ساعت بین دو کشور ، اعمال سقف پذیرش روزانه از سوی طرف ترکمن در پی انباشت حجم زیاد یدک های ایرانی در خاک کشور ترکمنستان و نامناسب بودن وضعیت هندسی معبر ورود و خروج پایانه مرزی به سمت کشور ترکمنستان، ، را از جمله  مشکلات موجود در این مرز برشمرد که به گفته وی می تواند باعث افزایش زمان توقف ناوگان شود. 
شهامت در خصوص پایانه مررزی لطف آباد اضافه کرد این پایانه نیز که همواره دارای بیشترین سهم تردد ناوگان ترانزیتی خارجی در جمع پایانه های مرزی استان است از مسائل و مشکلاتی مشابه با پایانه مرزی سرخس برخوردار است و تأکید نمود اجرای برخی اقدامات اصلاحی در حوزه ساختار فیزیکی محوطه مرزی در قالب اجرای طرح جامع پایانه مرزي، استانداردسازی برخی فرآیندها و تشریفات مرزی، تقویت نیروی انسانی و رفع کمبودهای برخی دستگاهها در این حوزه  می تواند در افزایش ظرفیت این پایانه موثر واقع شود.