اخبار انجمن

لزوم ایجاد جایگاه سوخت گیری ویژه کامیون های افغانی در مرز های شرقی

تاریخ : 1401/10/17

چهارشنبه گذشته به تاریخ 14 دی ماه  1401 کارگروه روان سازی و توسعه ترانزیت با دستورجلسات بررسی فرآیند پایش فرآورده های نفتی در پایانه های مرزی و همچنین بررسی وضعیت تامین سوخت ناوگان ترانزیتی خارجی متردد از قلمرو کشور و ... در محل وزارت راه و شهر سازی برگزارگردید در این جلسه نماینده انجمن جهت بیان نظرات و پیشنهادات این انجمن شرکت نمود. در ادامه موضوعات مطرح شده در این جلسه از سوی این انجمن به عنوان پیشنهاد و ارائه راهکار بیان می گردد .
محمود امتی، نایب رییس انجمن صنفی شرکت های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، اظهار کرد: در جلسه این کارگروه 3 دستور مورد بررسی قرار گرفت. اولین دستور جلسه موضوع پایش فرآیند فرآورده‌های سوختی در پایانه‌های مرزی بود.یکی از موانعی که در مرزهای شرقی کشور به ویژه در مرز دوغارون باعث كندى و توقف خروج كاميونها شده است استقرار شرکت نفت در خروجى پايانه دوغارون است. پیشنهاد ما به عنوان نماینده انجمن بخصوص در پایانه مرزی دوغارون این بود که شرکت نفت بايستى از خروجى به مكان ديگرى منتقل گردد كه مورد استقبال و موافقت ساير اعضاء كارگروه روانسازى ترانزيت واقع گرديد.

وی در ادامه با اشاره به دستور دوم این جلسه، گفت: بررسی تامین سوخت ناوگان خارجی به عنوان دومین دستور این جلسه مورد بحث وبررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه برای تحویل سوخت به کامیون‌های افغانستانی از آنان مبلغی بابت مابه‌التفاوت سوخت اخذ می‌گردد اما جایگاه مخصوصی برای سوخت‌گیری ندارند واین امر سبب بروز مشکلات عدیده‌ای برای آنان شده است. در این باره پيشنهاد گردید تا کارت سوخت برای کامیون‌های افغانستانی صادر گردد و جايگاههايي در طول مسير نیز به منظور سوخت‌گیری برای آنان تعبیه شود .
امتی یادآور شد: ضمنا تاکید شد تا اگر کامیون‌های افغانی قصد خرید سوخت آزاد در مرزها دارند این امکان برای آنان فراهم گردد.

نایب رییس انجمن در باره دستور سوم این جلسه، عنوان کرد: موضوعاتی مانند فرآیندهای هزینه‌ زا و زمان‌بر از طرف نهادها و ارگانهاى دخيل در ترانزیت از قبيل  استاندارد، قرنطینه، بهداشت، وزارت دفاع و ساير موارد نیز در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. یکی از مشکلات بخش قرنطینه این است که باید برای قرنطینه برخی از محصولات باید از تهران مجوز صادر گردد. همچنین موضوع اخذ مبالغى از سوی وزارت دفاع بابت صدور مجوز ترانزيت براى  کالاهایی چون فشفشه ،اسباب بازی هاى ترقه و مواد آتش زا و … مطرح گردید.
وی افزود: با توجه به مشكلات سه ماهه اخير در تمديد قراردادهاى بيمه ترانزيت فيمابين گمرك و شركتهاى بيمه و توقف محموله هاى ترانزيت و  خسارت به شركتهاى فورواردر و نارضايتى تجار خارجى در اين جلسه بحث و تبادل نظر و مقرر گرديد اين موضوع بصورت ويژه مورد بررسى و پيگيرى قرار گيرد.

به هرحال این مشکلات در حوزه ترانزیت به اجمال در جلسه مطرح شد و امیدواریم صورتجلسه تنظیم و برای رفع آنها اقدام گردد.