اخبار انجمن

توانمندسازی شرکت‌های حمل و نقل ایرانی، دستاورد نمایشگاه حمل و نقل

تاریخ : 1401/10/14


حمل و نقل و لجستيك يكی از عناصر كليدی توسعه پايدار محسوب می‌شود، بطوريكه در کشورهای توسعه يافته سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در اين زمينه انجام شده است، رسيدن به حمل و نقل پاك، ايمن، سريع و ارزان همواره جزو اهداف اصلی دولت‌ها بوده و در اين زمينه پيشرفت‌های بسياری در جهان و ايران حاصل شده است.
به گزارش سی نیوز، با توجه به موقعيت جغرافيايی استراتژيك ايران در منطقه، ایجاد سیستم حمل و نقل کارآمد می‌تواند در راستای رسیدن به جایگاهی مطلوب در توسعه اقتصادی اجتماعی كشور نقش ویژه‌ای ايفا کند که علاوه بر تثبیت جایگاه تجاری ایران در منطقه باعث ارز آوری و اشتغال زایی نیز گردد.
در ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، یک مجموعه جامع و کامل از زنجیره تامین و توزیع کالا از خدمات حمل کالا تا تجهیزات مدیریت حمل و نقل ارائه گردید. این رویداد می تواند به عنوان قلب صنعت حمل و نقل و لجستیک کشور در نظر گرفته ‌شود.
این نمایشگاه علاوه بر ارائه محصولات جدید در حوزه حمل و نقل، به تجزیه و تحلیل مشکلات و موانع رشد صنایع حمل نیز باید بپردازد.
ارایه مطالعات و تحقیقات را می توان در این گونه نمایشگاه ها  مطرح نمود. بررسی مسیرهای جدید حمل و نقل و یا بازسازی و نوسازی مسیرهای قبلی می تواند زمینه موفقیت های بزرگی را برای کشور  فراهم آورد؛ به عنوان مثال حوزه قفقاز برای ایران بسیار با اهمیت می باشد. با وجود این که ایران با 15 کشور همسایه می باشد اما به دلیل چالش با آمریکا و نا آرامی در بعضی از کشورهای همسایه و وجود تحریم ها  عملا کشور دچار مشکل گردیده است .
در چنین شرایطی که همه راه ها و مسیرهای ترانزیتی  برای کشور ما اهمیت بیشتری پیدا می کند، باید در نظر داشت مزیت ژئوپلیتیکی کشور ما در ارتباط با دسترسی به اروپا و بازارهای آن اگر از بین برود، با یک بن بست بزرگ مواجه خواهیم شد. 
نمايشگاه حمل و نقل و لجستيك فرصتی بود تا در آن شركت‌ها، نهادها و سازمان‌های مرتبط در اين زمينه با ارائه فعاليت‌ها و عملكرد خود، نتايج اقدامات و پروژه‌های اجرا شده را ارائه و به نمايش بگذارند. 
  نمایشگاه حمل و نقل و لجستيك فرصت مغتنمی برای ارائه آخرین دستاوردهای صنعتگران داخلی و شركت‌های دانش‌بنيان و نوآفرين فراهم کرد تا توانمندی‌هایشان را در معرض ديد سازمان‌های اجرايی و استفاده‌كنندگان اين حوزه قرار دهند. به همین منظور سازمان ها و ارگانهای ذی ربط  مطابق وظايف و مسئوليت‌های خود در زمينه تدوين ضوابط و مقررات، انجام مطالعات و پژوهش‌های كاربردی و برگزاری آموزش‌های تخصصی فعاليت‌های متعددی را به انجام رسانده كه اهم آنها در اين نمايشگاه ارائه شد.
 از دیگر دستاورد مهم ششمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک و صنایع وابسته می توان به موارد زیر نیز اشاره  نمود:
•    ارتقای تولیدات داخلی
•    توسعه صادرات کشور
•    اطلاع‌رسانی از آخرین دستاوردها و تکنولوژی صنعت حمل و نقل 
•    معرفی شرکت ها، سازمانها و انجمن های فعال 
•    افزایش تولید و صادرات و توانمندسازی شرکت‌های حمل و نقل ایرانی
•    آشنایی تولیدکنندگان صنایع کشور با جدیدترین پیشرفت‌های صنعت حمل و نقل 
•    معرفی آخرین دستاورد های شرکت های دانش بنیان در خصوص لجستیک و حمل و نقل
•    معرفی آخرین دستاورد های انجمن کشتیرانی در زمینه های آموزش، همکاری با دیگر ارگانها، معرفی خدمات و پروژه های جدید 
 
 
نگارنده یاد داشت: دکترغلامرضا متدین اعتمادی 
عضو کمیته مشورتی تخصصی آموزش و مطالعات و تحقیقات در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران