اخبار انجمن

لزوم پیگیری مطالبات از طریق مراجع عالی تصمیم‌گیری کشور

تاریخ : 1401/09/15

مسعود پلمه، دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در نشست مشترک انجمن‌های هشت‌گانه کشور که در مشهد برگزار شد، شرکت کرد. 
پلمه در این نشست با اشاره به احیا دبیرخانه مشترک انجمن‌ها، اظهار کرد: این اقدام بسیار شایسته و قابل اهمیت است و نمونه این هم‌افزایی در قالب سندیکاهایی  در کشورهایی مانند ترکیه وجود دارد. قطعا این تشکل‌ها با ایجاد هم‌افزایی و هم‌صدایی می‌توانند یک تصمیم واحد برای کسب منفعت مشترک در افق منافع عمومی و ملی را تدوین کنند.
وی با اعلام آمادگی انجمن کشتیرانی برای هرگونه فعالیت مشترک و انتفاعی برای مدیریت قاطبه صنف، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب می‌‌شود، مذاکرات، پیگیری‌ها و مطالبات به سرانجام نرسد، نبود وحدت رویه در انجمن‌ها بوده که هریک به نوعی به فکر انتفاع بخش خود بودند، فارغ از اینکه این انتفاع می‌تواند روزی یک حربه بر علیه یکایک ما باشد و نمونه بارز آن را در موضوع آیین نامه‌های اجرایی بیمه مرکزی در حوزه ترانزیت، شاهد هستیم.  
دبیر کل انجمن کشتیرانی، با تاکید بر اینکه برای نقش و بنیان نهادن حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی ایران در شکل و شمایل جدید، یک خاستگاه عمومی وجود دارد، عنوان کرد: ما برای تعیین محل دبیرخانه و برگزاری جلسات آمادگی داریم اما باید این نکته را هم مدنظر قرار دهیم که با توجه به اینکه متاسفانه عمده تصمیمات در تهران اتخاذ می‌شود، تصمیمی گرفته نشود که خود ما مانعی برای پیشرفت توافقاتی که قرار است صورت گیرد؛ باشیم. 
وی در ادامه گفت: اگر این اعتقاد راسخ وجود داشته باشد که این دبیرخانه مستقل از هر مجموعه دیگری ایجاد شود باید شخصیت حقوقی هم داشته باشد تا احیانا به سمت مجموعه‌ای سوق داده نشود و شائبه‌ای مبنی بر عدم توانمندی لازم مدیریت مجموعه ایجاد نگردد. 
پلمه خاطر نشان کرد: زمانی که جزیره‌های واحد را در کنار هم قرار دهیم، هر یک با توانمندی‌های خود می‌تواند نماینده یک ایده و نظر باشد تا در اتحاد نهایی، قدرتی را بوجود آورد. 
دبیر کل انجمن کشتیرانی با اشاره به تاسیس یک کنسرسیوم لجستیکی، اظهار داشت: این کنسرسیوم با تجمیع سرمایه‌های خُرد و کوچکی شامل 300 شرکت ایجاد شده است که به لحاظ سرمایه توانسته رقم قابل توجهی را مدیریت کند.
وی افزود: اکنون دولت امکان کمک و تامین مالی را ندارد بنابراین اگر خودمان تامین کننده مالی باشیم می‌توان مطالبه‌گری را تا سرحد امکان انجام داد. 
پلمه در خصوص واردات ناوگان به کشور، گفت: اگر این اتحاد قبل از دادن مجوز واردات به کامیون‌ها وجود داشت، افراد سودجو در این حوزه ورود پیدا نمی‌کردند و اگر هم ورود پیدا می‌کردند، همین یَد واحده می‌توانست از آن جلوگیری کند.  
وی افزود: چرا باید اجازه دهیم این اتفاق رخ دهد؟ زمانی که مطالبه‌گری ما در حد یک شرکت با حداکثر 10 دستگاه کامیون، باشد تمام همّ و غمّ فقط برای پلاک‌کردن این کامیون‌ها خواهد بود تا به چرخه کار راه یابند اما اگر واقعیت در قالب یک گزارش تحلیلی به مراجع بالاتر مانند شورای عالی امنیت ملی ارائه شود، قطعا تصمیمات نافذتری اتخاذ می‌گردد.
دبیر کل انجمن کشتیرانی تصریح کرد: متاسفانه تا کنون شاهد ارتباط ولو یک سویه از سوی حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای با مراکزی مانند شورای عالی امنیت ملی، نبودیم در حالی که در جاهای دیگر این اتفاق رقم می‌خورَد و حتی اگر شکل اتحادی در آن وجود نداشته باشد، به راحتی با دریافت موافقت‌ها و مصوبات از مراجع تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز، تسهیل حوزه کسب وکار آنها فراهم می‌گردد.
وی در پایان اظهار کرد: در مجموع با نظرات دوستان موافق هستیم، به هرحال با آن  که به عنوان یک عضو جدید در مجموعه‌ای که اغلب آنان در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای فعالیت می‌کنند، ورود پیدا کردیم اما سعی خواهیم کرد تا نقطه نظرات این جمع را برتابیم و نظریه‌ای در تعارض منافع ارائه ندهیم.