اخبار انجمن

احیا دبیرخانه مشترک انجمن‌های هشت گانه

تاریخ : 1401/09/14


دومین نشست مشترک انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی سراسر کشور پس از پنج سال به میزبانی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی استان خراسان رضوی در تاریخ 13 آذر 1401 و درمحل این انجمن برگزار شد. 
در این نشست که دبیر کل انجمن کشتیرانی کشور، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن ایران، روسا و دبیران انجمن های استان‌های شمال‌غرب، آذربایجان غربی، اردبیل، گلستان، سیستان و بلوچستان و اعضای هیئت مدیره انجمن خراسان رضوی حضور داشتند، موضوعات احیا دبیرخانه مشترک انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل بین المللی استان‌ها برای پیگیری مطالبات مشترک ملی و همچنین تغییر مفاد آیین‌نامه طرح تضمینی بیمه مطرح گردید و شرکت‌کنندگان پیشنهادات و نظرات خود را ارائه کردند.
در ابتدای این نشست «احمد زمانیان» رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی ضمن خوشامدگویی به حاضران اظهار کرد: در آذر ماه سال 1396، جلسه مشابهی با حضور نمایندگان انجمن‌های استان ها برگزار کردیم. هدف آن جلسه انجام اقداماتی در راستای منافع اعضا بود و بیانیه‌ای نیز در خصوص تصمیمات جلسه مذکور تنظیم گردید و قرار شد تا به صورت فصلی این جلسات برگزار شود و دبیرخانه مشترکی نیز این موضوع را پیگیری کند. 
زمانیان افزود: متاسفانه پس از یکی دو ماه به دلیل مسائلی که در انجمن ایران رخ داد مفاد این بیانیه به محاق فراموشی سپرده شد و ناگزیر بار دیگر هر تشکل استانی به تنهایی مشکلات خود را پیگیری کرد. 
وی تاکید کرد: با توجه به انتخابات دوره جدید انجمن ایران و انتخاب اعضای آن تصمیم گرفته شد تا بار دیگر با برگزاری نشستی با حضور نمایندگان انجمن‌های استان‌ها و همچنین دبیر انجمن کشتیرانی کشور در خصوص مسائلی که نیاز به اجماع است، بیانیه‌ای تنظیم و تهیه شود و خط مشی دبیرخانه تعیین گردد.
رییس انجمن خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه از کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل به دلایلی استقبال نشده است، افزود: امیدواریم با حضور 8 تشکل از سراسر کشور برای پیگیری مسائل مشترک ملی، دبیرخانه مشترکی تشکیل تا از تشتت نظارت‌ها جلوگیری شده و به نوعی این دبیرخانه احیا گردد.
وی با بیان اینکه هیچ یک از مفاد بیانیه قبل تحقق نیافته است، پیشنهاداتی برای افزودن به این بیانیه و تنظیم و تهیه بیانیه جدید، ارائه کرد و اظهار داشت: ضروری است که نشست‌های دوره‌ای انجمن‌های کشور هر 3 ماه یک بار به میزبانی یکی از استان‌ها تشکیل شود.
زمانیان در خصوص آیین‌نامه 86 و 89 طرح تضمینی بیمه، گفت: اگر قرار است این آیین‌نامه تغییر یابد باید حتما نظرات تشکل‌ها در آن لحاظ گردد. پیشنهاد می‌دهیم که نامه مشترکی از طریق دبیرخانه با امضای تشکل‌ها برای بیمه مرکزی ارسال شود و تقاضاهایی که در اینجا به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد، مطرح گردد.
وی تاکید کرد: در مجموع مفادی که در چارچوب این بیانیه گنجانده می‌شود و به امضای حاضران خواهد رسید به عنوان یک میثاق‌نامه تلقی گشته و انجمن‌ها علی‌رغم تمام تغییراتی که امکان دارد در هیئت مدیره آنها رخ دهد، باید پای آن بایستند و آن را ملاک قرار دهند.
رییس هیئت مدیره انجمن خراسان رضوی تصریح کرد: انجمن‌ها هر قدر منسجم‌تر باشند مدیران دولتی نخواهند توانست از آب گل آلود ماهی بگیرند! وی اعلام آمادگی کرد تا انجمن خراسان اقدامات جانبی در این خصوص را پیگیری کند.
 همچنین در این نشست ،انجمن های صنفی حمل ونقل بین المللی سراسر کشور وانجمن کشتیرانی و خدمات وابسته  گرد هم آمده و در پایان نشست یک روزه خود در مشهد مقدس بر ضرورت توجه به محور های مدیریتی و اجرایی ذیل تاکید داشته وبر توجه و لزوم حل  آنها تاکید ورزیدند:
1-همبستگی و اتحاد صنفی در راه اعتلای صنعت حمل ونقل بین المللی و ترانزیت کشور
2- تلاش در جهت تامین و استیفای حقوق جمعی و فردی اعضاء با تاکید بر حفظ و رعایت ارزشهای معنوی و اخلاق تجاری و پیشگیری از تخلفات و قانون گریزی 
3- الزام اعضاء به رعایت قوانین و مقررات حرفه ای با مشتریان و جلوگیری از رقابت های ناسالم 
4- ارتقاء کیفی و کمی سطح خدمات و ارائه سرویس های مطمئن ،مناسب و ایمن 
5-تعامل و همکاری مستمر فی مابینانجمن های موصوف و هم چنین همکاری باسایر تشکلهای صنفی در حوزه حمل ونقل در داخل و سایر  کشور ها در جهت ارتقاء حقوق و منافع اعضاء
7- توجه به امر آموزش برای فعالان و مدیران حمل ونقل بین المللی  کشور و اطلاع از آنچه در دنیای امروز می گذرد امری واجب و اجتناب ناپذیر  بوده و باید در دستور کار همه انجمن ها قرار گیرد.
8-محل دبیر خانه مشترک بطور مستقل درانجمن ایران و بمسئولیت دبیری آقای عددیان خواهدبود.
9- موافقت شد جلسات نشست انجمن ها بصورت هر سه ماه یکبار برگزار گردد.
10- دبیر خانه موضوعات منعکس شده از سوی اعضا را پیگیری و موظف است نتیجه را باطلاع اعضاء برساند.
11- تشکیل گروه مجازی جهت انعکاس نظرات و پیشنهادات 
در پایان ضمن اعلام هبستگی  صنفی و حرفه ای، امضاء کنندگان این بیانیه،ابراز امید واری کردند همه ارکان مدیریتی و تصمیم گیری کشور به  نقش انجمن های صنفی و تشکلهای مردمی اقتصاد، ایمان بیاوردند، لذا  آمادگی خود را برای ارتقاء صنعت حمل ونقل عزیز اعلام داشتند./                              (13 آذر ماه 1401)