خبر عمومی

حمل کالا به مقصد ترکمنستان هنوز به روال عادی پیش از کرونا بازنگشته است

تاریخ : 1401/06/30


حمل کالا به مقصد ترکمنستان هنوز به روال عادی پیش از کرونا بازنگشته است
رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در مرز جاده‌ای سرخس محموله‌های باری که مقصد آن‌ کشور ترکمنستان است، همچنان از طریق تبادل یدک صورت می‌گیرد و فقط بارهایی که مقصدشان کشورهای آسیای میانه است، محموله به صورت مستقیم و با عبور از کشور ترکمنستان به سمت مقصد حمل می‌شود.

مرتضی مجردی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در حال حاضر در مرز جاده‌ای سرخس، تردد ناوگان باری بین‌المللی به ۲ صورت انجام می‌شود. در روش اول که عمدتا شامل محموله‌های باری به مقصد ترکمنستان است، حمل کالاها از طریق تبادل یدک صورت می‌گیرد؛ به این صورت که محموله توسط ناوگان خارجی حدود ۳۰۰ متر وارد خاک ترکمنستان می‌شود و در آنجا یدک از کشنده جدا شده و دوباره به داخل کشور بازمی‌گردد. در ادامه کشنده ترکمنی به محل یدک مراجعه کرده و پس از انتقال محموله به مقصد نهایی خود مجددا یدک را به مکان قبلی منتقل کرده و در ادامه کشنده اول یدک مربوطه را به داخل کشور منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: روش دوم که تقریبا از اوسط خرداد انجام می‌شود، صرفا برای بارهای به مقصد کشورهای آسیای میانه است که در این روش، محموله به صورت مستقیم و با عبور از کشور ترکمنستان به سمت مقصد حمل می‌شود.

مجردی خاطرنشان کرد: روش جابه‌جایی حمل کالاها از طریق تبادل یدک، تقریبا همزمان با شیوع بیماری کرونا انجام شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صرفا رویه‌های حمل کالا به صورت عبوری از کشور ترکمنستان به روال قبل از شیوع بیماری کرونا بازگشته، افزود: موضوع اجازه تردد ناوگان به داخل کشور ترکمنستان نیز در حال پیگیری است و امیدواریم با توجه به کاهش محدویت‌های کرونایی در کشور ترکمنستان این رویه حمل و نقلی نیز انجام شود.

رشد صادرات و واردات از پایانه مرزی سرخس نسبت به مدت مشابه سال گذشته

رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در ادامه به بیان آماری از مراودات تجاری در پایانه مرزی سرخس پرداخت و در این زمینه افزود: در مرداد سال جاری به طور متوسط ۱۱۰ دستگاه ناوگان خروجی و ۸۹ دستگاه ناوگان ورودی از طریق پایانه مرزی سرخس انجام شده است که این میزان در شهریور ماه تا کنون به ترتیب ۱۴۲ و ۹۷ دستگاه افزایش داشته است.

وی همچنین یادآور شد: در طی پنج ماه نخست سال جاری از طریق پایانه مرزی سرخس حدود ۷۰ هزار تن صادرات و ۲۹۳ هزار تن ترانزیت خروجی صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه به ترتیب ۱۸ و ۸۴ درصد رشد داشته است.

مجردی با اشاره به رشد میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز گفت: در پنج ماه نخست سال جاری، حدود ۶۰۰۰ تن واردات و ۴۳ هزار تن نیز ترانزیت ورودی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۶۲ و ۵۶ درصد رشد داشته است.

پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد واقع شده است.ایسنا/خراسان رضوی