اخبار انجمن

مصوبه یکسان‌سازی نرخ شرکت‌های حمل فرآورده‌های سوختی

تاریخ : 1401/04/12

مصوبه یکسان‌سازی نرخ شرکت‌های حمل فرآورده‌های سوختی

رییس کمیته حمل فرآورده‌های سوختی انجمن صنفی شرکت های بین المللی حمل ونقل، در گفتگویی با روابط عمومی انجمن، به بیان اهداف و مصوبات این کمیته پرداخت.

محمد رضا قربانی، رییس کمیته حمل فرآورده‌های سوختی انجمن صنفی شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی می‌گوید: هدف این کمیته، حاکم کردن آرامش در بازار است. این کمیته در تلاش است تا با تعیین یک نرخ ثابت در حوزه حمل فرآورده‌های سوختی و نیز حل مشکلات رانندگان در مرزها، مسیر صادرات فرآورده‌های سوختی هموارتر شود.

 قربانی با بیان اینکه 30 شرکت مستقر در خراسان رضوی که در حمل فرآورده‌های سوختی فعالیت‌ دارند، عضو کمیته سوخت هستند، می‌افزاید: از بدو تشکیل این کمیته تا کنون 4 جلسه برگزار شده و مصوبات آن بیشتر در حوزه نرخ‌های حمل شرکت‌های کریری و فورواردری حمل بوده است. خوشبختانه پیامدهای این مصوبات تا کنون مثبت بوده و تمام اعضا آن‌ها را رعایت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این هر شرکت بر طبق نرخ‌های تعیین شده از سوی شرکت خود عمل می‌کرد اما اکنون با مصوبه یکسان‌سازی نرخ‌ها از سوی کمیته سوخت، از رقابت ناسالم و سردرگمی رانندگان جلوگیری شده است.

رییس کمیته سوخت انجمن، می‌گوید: خودروهای حامل مواد سوختی مانند بنزین، گازوییل، هیدروبی‌کربنات و گاز که اغلب متعلق به شرکت‌های خراسانی هستند، این مواد را از مبادی مختلف مانند جنوب، تهران و خراسان رضوی بارگیری و از مرزهایی چون دوغارون، میلک و ماهیرود خارج می‌کنند.

وی تاکید کرد: خودروهای حامل سوخت از سایر کشورها نیز از طریق ایران به کشورهایی مانند عراق، ارمنستان و افغانستان ترانزیت می‌شود. البته ترانزیت به افغانستان به صورت موقت و موردی انجام می‌شود.

قربانی با اشاره به مشکلات موجود در مرز ماهیرود می‌گوید: با وجود اینکه پیش‌تر اعلام شده بود که در مرز ماهیرود ترانشپیمنت و تخلیه بارگیری سوخت انجام می‌شود، اما اخیرا خودروهای حامل سوخت که به این مرز می‌رسند، تخلیه نمی‌شوند و این مسئله مشکلات بسیاری را برای تجار و رانندگان ایجاد کرده است.

وی تاکید می‌کند: البته این نابسامانی در مرز، از سوی افغانستان ایجاد شده است و دولت این کشور اجازه تخلیه نمی‌دهد. حل مشکلات مرز ماهیرود مذاکرات دیپلماسی قوی بین دو کشور را می‌طلبد و مسئولان ذیربط کشور باید طرف افغانستانی را مجاب کنند تا حداقل 10 روز پیش از بسته شدن مرز، این موضوع را به اطلاع مقامات ایرانی برسانند تا بارگیری انجام نشود.