اخبار انجمن

توافقات مرزی درمرز دوغارون

تاریخ : 1401/04/11


رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل خراسان رضوی در سفری یکروزه به منظور بررسی وضعیت مرز دوغارون از این منطقه ویژه مرزی بازدید میدانی به عمل آوردند. در این بازید اعضای انجمن خراسان رضوی جلساتی با انجمن ترانسپورتی هرات و نیز مدیر پایانه مرزی دوغارون برگزار کردند و توافقاتی در خصوص مشکلات مطرح شده، انجام گرفت.
 رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های بین‌المللی حمل‌و‌نقل خراسان رضوی در خصوص وضعیت مرز دوغارون، اظهار کرد: اکنون در این مرز به دلیل کاهش حجم عملیات، ترافیک و شلوغی وجود ندارد. البته صف هست و با نوبت‌های یکی دو روزه خودروها می‌توانند وارد مرز شوند اما پس از ورود به پایانه و انجام کارهای گمرکی، خروجی با تاخیر انجام می‌شود و علت آن بازرسی‌ مرزبانی برای کنترل سوخت در این محل بوده که برای هر خودرو 20 تا 30 دقیقه وقت صرف می‌شود.
احمد زمانیان با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور هیئت مدیره هرات با مسئولان منطقه ویژه و پای بار، گفت: در این جلسه مسائلی مانند هزینه‌هایی که در منطقه ویژه دریافت می‌شود و مشکل کمبود ناوگان خالی افغانی برای ترانشیپمنت در منطقه ویژه و گمرک، مطرح گردید.
وی افزود: در این مذاکرات قرار شد تا طرف‌های افغانی کامیون های خالی بیشتری را وارد ایران کنند. همچنین با توجه به رویکرد جدید منطقه ویژه، غرفه‌ای به انجمن خراسان تحویل داده شد تا نمایندگانی از انجمن خراسان و هرات در آن حضور یابند و بر اساس توافقات صورت گرفته کنترل‌های مربوط به حمل‌ونقل از سوی نمایندگان انجمن‌ها اعمال شود. 
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی، خاطرنشان کرد: یکی از توافقات انجام گرفته در خصوص برگه ورود موقت به منطقه ویژه بود که قرار شد به صورت 6 ماهه صادر شود و در این مدت کسی حق جابجایی خودرو از شرکتی به شرکت دیگر را ندارد.
وی در ادامه با اشاره به جلسه‌ای که با حضور مدیر پایانه مرزی دوغارون و هردو انجمن برگزار گردید، اظهار کرد: مدیر پایانه مرزی دوغارون مشکلات، موانع و انتظارات خود را مطرح کرد. و مقرر گردید هزینه‌هایی که برای ورود موقت یا مرجوعی انجام می‌شود، به صورت بنر در این منطقه نصب شود. 
زمانیان افزود: یکی از مسائلی که از سوی مدیر پایانه مرزی دوغارون مطرح شد، موضوع کمبود ناوگان‌ خالی افغانستانی برای ترانشیپمنت بود که سبب توقف چند روزه خودرو‌های حامل کالا می‌گردد. ما نیز در این جلسه موضوع سرعت‌بخشی به خروج کامیون را مطرح کردیم و قرار شد ایشان با مرزبانی و ادارات مستقر در منطقه مذاکره کرده تا هماهنگی‌هایی برای سرعت خروج تعداد بیشتری از کامیون‌ها، صورت پذیرد. 
وی درخصوص ساماندهی نماینده‌های مرزی، گفت: همچنین مقرر گردید تا پیگیری‌های لازم درباره ساماندهی نمایندگان مرزی برای مشخص‌کردن تکالیف آنان، انجام دهیم. 
رئیس انجمن صنفی خراسان رضوی با تاکید بر موضوع صدور ورود موقت برای کامیون‌های افغانی، اظهار کرد: در این خصوص توافق شد تا هماهنگی لازم برای صدور برگه ورود موقت، کامیون‌های افغانی وارد پایانه نشوند و شرکتی که دارای ورود موقت است، با طرف افغانی هماهنگی کند تا کامیون داخل پایانه مرزی شود و کارهای ورود موقت انجام گردد تا از توقف بی مورد کامیونها جلوگیری به عمل آید.
وی با اشاره به مشکلات کامیون‌هایی که با ورود موقت وارد کشور می‌شوند، تصریح کرد: برخی از کامیون‌هایی که با ورود موقت وارد می‌شوند، شرکت ترانسپورتی طرف افغانی شناخته شده نیست و اخیرا مشاهده شده که گاهی اوقات برخی از کامیونهایی که وارد کشور شدند، باز نگشته و برای شرکت ورود کننده مشکلاتی ایجاد شده است. از این رو قرار شد انجمن هرات شرکت‌های ترانسپورت افغانی را به ما اعلام کنند که به شرکت ایرانی در مرز معرفی کنیم تا ناوگانی که از طریق شرکت‌های معرفی شده اند، تحت پوشش قرار ‌گیرند.
زمانیان در پایان گفت: در این بازدید میدانی مشکلات و موانع از نزدیک دیده شد و تمهیداتی برای حل مشکلات اتخاذ گردید تا درآینده که حجم تردد و خروج و ورود کالا در این پایانه مرزی، افزایش می‌یابد، شاهد ترافیک و توقفات طولانی مدت نباشیم.