اخبار انجمن

تامین امنیت؛ بهانه ای برای مشکلات همیشگی در مرز میلک

تاریخ : 1401/01/30


قبل از تسلط طالبان، روزانه تقریبا 200 دستگاه کامیون از مرز میلک وارد می شد و حتی در مقاطعی به 300 دستگاه نیز می رسید؛ اما بعد از استقرار طالبان در نیمروز، این عدد به شدت کاهش یافت. بعد از تسلط طالبان بر مرزهای افغانستان، نقاط مرزی ایران هم تحت تاثیر قرار گرفته و تردد کامیون ها در مرزهایی چون «دوغارون» و «میلک» کاهش چشمگیری یافته است. دلیل این کاهش ترددها، عواملی در مرز ایران و عواملی در مرز افغانستان است. اکنون در مرز میلک، شرکتهای حمل و نقل از کندی کنترل مرزبانی برای تردد کامیونها و تاثیر آن در کاهش سرعت عبور و مرور بین دو مرز می گویند. این کاهش ترددها و ورود کامیون های افغان به ایران، افزایش نرخ کرایه های حمل را نیز به دنبال داشته است.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی استان خراسان رضوی در گفتگو با خبر نگار ترابرد گفت: مرز میلک یکی از مرزهای فعال است که حجم وسیعی از کالا های ترانزیتی افغانستان از این مسیر می رود اما متأسفانه این مرز تقریبا همیشه دچار مشکل است.
ابراهیم عطایی افزود: جلوگیری از ورود کامیون ها از طرف سازمان‌های مستقر در مرز ایران موجب هزینه های سرسام‌آوری برای شرکت های حمل ونقل بین المللی و صادرات کنندگان شده است.
وی در خصوص نظارت های انجام شده در مرز گفت: بیش از چهار ماه است که مرزبانی به دلیل مسائل امنیتی کشور بازرسی ها را جدی تر انجام می‌دهد و ورود کامیون‌ها به طرف بنادر جنوبی به حداقل رسیده است تا جایی که شاهد افزایش کرایه‌ها تا 36 میلیون تومان هستیم.
وی افزود: چندبار مکاتباتی را با مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان و مدیر کل سازمان راهداری کل کشور انجام داده ایم و همچنین وزارت امور خارجه افغانستان طی نامه ای از ایران درخواست کرده است که مرز را کمی آزاد تر کنند. زیرا کالاها در بنادر متوقف شده‌اند اما متاسفانه تاکنون هیچگونه ترتیب اثری داده نشده است.
عطایی با اشاره به جلسه هفته گذشته در زاهدان که با مدیران سازمان های مستقر در مرز میلک برگزار شده است، اظهار کرد: طی صحبت های انجام شده قرار شد همکاری های لازم انجام شود اما همچنان اقدامی صورت نگرفته است و متاسفانه حجم وسیعی از کالاهای افغانستان از مرز میلک به سمت پاکستان می‌روند و مهم تر از آن قراردادهای هنگفتی است که به دلیل مشکلات این مرز در چابهار انجام می‌شود و ما قادر به جلوگیری از آن مشکلات نیستیم. وقتی یک گلوگاه مهم کشور مسدود می‌شود کاری از دست ما بر نمی آید.
عطایی تشریح کرد: در دو سال گذشته از طریق معاونت محترم استانداری سیستان و بلوچستان و مدیران سازمان های مستقر در مرز میلک با حضور خانم دکتر زنگنه جلسه ای برگزار کردیم و با مدیریت خوبی که ایشان انجام دادند ما شاهد روزانه چهارصد ورود و خروج کانتینر از مرز بودیم همچنین کرایه ها روی روال افتاد و ماشین‌ها تردد خیلی راحت تری داشتند اما پس از جابجایی ایشان شرایط مرز به حالت قبلی برگشت و مشکلات روز به روز افزایش پیدا کرد.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی گفت: طی مکاتباتی که از سوی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای انجام شده است با توجه به مشکلات و صحبت‌ها و بازدیدهای میدانی، امکان حل مشکل مرزبانی هست. مسئولان مرزبانی می‌گویند« امنیت برای ما مهم است》برای ما هم امنیت مهم است و از سازمان مرزبانی کل کشور درخواست داریم با توجه به نزدیک شدن به ایام تعطیلات عید سعید فطر یا ساعات کاری را افزایش دهند یا تعداد ماموران را افزایش دهند تا علی رغم اینکه امنیت ایجاد می شود ورود و خروج کانتینرها با روال منظم تری انجام شود.
وی تصریح کرد: این مرز روزانه 120 ماشین ورودی و 120 ماشین خروجی بیشتر ظرفیت ندارد. با این وضعیت نباید هم هزینه کنند زیرا این مشکلات همیشه ادامه دارد. در شرایطی که اوضاع بهبود پیدا نکند راهکار این است که مرز تعطیل شود و برای مردم هم روشن شود که این مرز بسته است.
عطایی گفت: طی مکاتباتی که از سوی سازمان راهداری انجام شده است با توجه به مشکلات و صحبت‌ها و بازدیدهای میدانی نمایندگان می‌شود مشکل مرزبانی را حل کرد. مسئولان مرزبانی هم می‌گویند 《اعتقاد داریم که امنیت خیلی برای ما مهم است》ما هم همین اعتقاد را داریم فقط خواهشمندیم از همکاران در سازمان مرزبانی کل کشور که یا ساعات کاری را افزایش دهند یا سرباز اضافه کنند تا علی رغم اینکه امنیت وجود دارد ورود و خروج کانتینرها با روال منظم تری باشد.
وی تصریح کرد: این مرز روزانه 120 ماشین ورودی و 120 ماشین خروجی بیشتر ظرفیت ندارد. با این وضعیت نباید هم هزینه کنند زیرا این مشکلات همیشه ادامه دارد. در شرایطی که اوضاع بهبود پیدا نکند راهکار این است که مرز تعطیل شود و برای مردم هم روشن شود که این مرز بسته است.
عطایی در خصوص کرایه های 15 تا 35 میلیون تومان گفت: کرایه ای که 25 میلیون تومان بود به 50 میلیون رسیده است اما باز هم ماشین پیدا نمی شود به نظر من این افزایش قیمت ها خودزنی یا خودتحریمی است.
از تمام سازمان‌های ناظر خواهشمندیم که مرز را رها کنند زیرا قطب اقتصادی و فعالی است. در بحث ترانزیت افغانستان به ایران و ایران به افغانستان باید یک سقفی تعیین شود تا ما هم بتوانیم ورود و خروج را مدیریت کنیم و با تاجران و صاحب کالاها علی رغم تحریم هایی که بوجود می آید چانه زنی کنیم که از این مسیر رفت و آمد کنند.
رییس اداره ترانزیت سیستان و بلوچستان به طور خلاصه توضیح داد: با توجه به پیگیری های متعدد صورت گرفته در خصوص تسهیل و تسریع در تردد از پایانه مرزی میلک و نیاز مبرم صاحبان کالا به تامین ناوگان خالی و همچنین تسریع در خروج محصولات صادراتی و ترانزیتی از کشور جلسه هماهنگی با حضور دستگاه های اجرایی دخیل به ریاست معاونت محترم امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان در محل مرزی میلک برگزار گردید.
وی افزود: در این جلسه دستگاه های اجرایی ضمن ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته به بیان مشکلات و کاستی های موجود پرداختند یکی از موارد مهم مطروحه کاهش تردد از مرز می باشد که طی ماه های اخیر موجب کمبود ناوگان خالی از مبادی بارگیری گردیده است.
نکودری گفت: با بررسی جوانب مختلف موضوع، مقرر گردید دستگاه های متولی با بررسی تخصصی گزارشات مربوطه را جهت بررسی ارائه نمایند.