اخبار انجمن

«کریدور اکو»، دروازه ترانزیت شرق به غرب

تاریخ : 1400/08/15

کریدور «اسلام آباد- تهران- استانبول» چه ظرفیتی برای ترانزیت ایران به شمار می رود؟

امروزه تقریبا همه کشورهای دنیا به منظور استفاده حداکثری از موقعیت جغرافیایی خود و توسعه صادرات به سمت تقویت هر چه بیشتر کریدورهای حمل و نقل بین المللی رفته اند؛ مسیرهایی که کشورها را برای انتقال و عبور بار به یکدیگر متصل کرده و رونق گرفتن آنها نقش به سزایی در توسعه ترانزیت ریلی، جاده ای و دریایی دارد.
به گزارش ترابرد، ایران هم با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی اش در منطقه و دسترسی که از سمت غرب و شمال به قاره اروپا، روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس، دریای عمان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای شرقی از جمله چین دارد، به نوعی شاهراه تجارت بین المللی به شمار می رود.
یکی از کریدورهای عبوری از خاک ایران، کریدور موسوم به «ITI» یا «اسلام آباد - تهران - استانبول» است که به دلیل مطرح شدن ایده اولیه و پیگیری های آن توسط سازمان همکاری های اقتصادی به کریدور اکو (ECO) نیز مشهور است.
برای نشان دادن اهمیت این کریدور، ذکر همین نکته بس که جایگزینی برای کانال سوئز به شمار می رود؛ زیرا هم اکنون حمل کالا توسط کشتی از استانبول به پاکستان حدود ۳۰ روز زمان می‌برد و کریدور اکو این زمان را به 10 تا 12 روز کاهش می دهد. از طرفی، پیش بینی می شود که با استفاده از این مسیر، هزینه های حمل نیز تا 30 درصد کاهش یابد.
جمعه هفتم مهرماه، دو محموله پارچه و لاستیک از کراچی پاکستان تحت کارنه تیر حرکت خود را آغاز کرد و از طریق مرز میرجاوه وارد خاک ایران شد؛ تا این کریدور به طور آزمایشی فعال گردد.
امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی درباره این کریدور و اهمیت آن به خبرنگار ما می‌گوید: اسلام آباد- تهران- استانبول از مجموعه کریدورهای تعریف شده در سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) است و قدمت آن به 3-4 دهه بالغ می‌شود.
ترفع می‌افزاید: مسیر ریلی کریدور از میرجاوه تا زاهدان بیش از 100 سال قدمت دارد و به دلیل استاندارد نبودن عرض خط، فقط واگن ها و لوکوموتیوهای پاکستانی می توانند در آن تردد کنند. به واسطه قدمت این خط ریلی و سرعت تجاری بسیار پایینی دارد. لذا به منظور توفیق بیشتر در بخش ریلی این کریدور، لازم است تا نوسازی این مسیر با جدیت دنبال شود.
تمایل سه کشور به قوت گرفتن کریدور اکو

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به فعال شدن آزمایشی این مسیر با عبور بار هفته گذشته میگوید: این اتفاق نشان داد که هر سه کشور تمایل به شکل گیری و قوت این مسیر و رفع موانع تجاری و حمل و نقلی آن دارند؛ تا بدین ترتیب ترانزیت و حمل کالا ارزانتر گردد و هر سه کشور به عنوان موسسان سازمان همکاری های اقتصادی (اکو)، همبستگی بیشتری برای تجاری شدن این کریدور داشته باشند.
ترفع خاطرنشان می کند: طبیعتا هدف این کریدور، تجارت شرق به غرب است و سال ها این مفهوم مطرح شده و اکنون با عبور بار آزمایشی فرصت تجاری‌ شدن آن ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه یکی از طولانی ترین مرزهای ایران با کشور پاکستان است، تصریح می کند: از سوی دیگر، یکی از قوی ترین و پرظرفیت ترین مرزهای کشور ما با ترکیه است و این یعنی، از ظرفیت بسیاری برای توسعه ارتباط ترانزیتی با این دو کشور از طریق این کریدور اکو برخورداریم.
ترفع ادامه می دهد: گذرگاه‌های مرزی کشور ما با پاکستان افزایش یافته و با افتتاح پایانه های مرزی «ریمدان» و «پیشین»، ظرفیت گذرگاه های مرزی دو کشور فزونی یافته است. در صورتی که این ظرفیت را در بُعد تجاری نیز داشته باشیم، از نظر ترانزیتی منافع قابل توجهی برای ایران رقم خواهد خورد.
وی خاطرنشان می کند: در واقع، پاکستان و ترکیه علاوه بر اینکه می توانند مقصد کالاها باشند، می توانند محل عبور کالاهای ترانزیتی به شرق آسیا و غرب و اروپا نیز باشند و این امتیاز مطلوبی برای تولیدکننده ها، تجار و ناوگان ترانزیتی ایران به شمار می رود.
مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی البته بر این نکته نیز تاکید می کند که باید دیدگاه خود را به عنوان اینکه کشور واسطه باشیم، عوض نماییم. او می گوید: ما می توانیم محصولات و مواد اولیه را از پاکستان بگیریم و با فرآوری محصولات و بسته بندی دوباره و... آنها را به ترکیه یا به کشورهای ماورای ترکیه صادرات مجدد کنیم و بالعکس، این کار را روی کالاهای خام ترکیه نیز انجام دهیم. به دلیل این پتانسیل، تقویت این مسیر برای ما بسیار مهم است.
اواخر شهریور ماه بود که رئیس جمهوری ایران با عمران خان، نخست وزیر پاکستان در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای دیدار کرد. دیداری که در آن دو طرف بر افزایش تعاملات اقتصادی تاکید کردند.
ترفع با بیان اینکه موضوع حمل و نقل و ترانزیت معمولا یکی از موضوعاتی است که مقام های کشور در دیدارهای خود با سران دیگر کشورها از آن صحبت به میان می آورند، می گوید: بی تردید توسعه ارتباط ترانزیتی ایران و پاکستان یکی از موضوعات مورد بحث در دیدارهای ریاست محترم جمهوری است.