اخبار انجمن

ایران مشکلی در پذیرش کامیون از سمت افغانستان ندارد

تاریخ : 1400/06/21


رانندگان ترانزیت معطل مانده در مرز افغانستان از کندی ترددها برای خروج از افغانستان و ورود به مرز دوغارون می گویند و درخواست حل این موضوع از سوی مقامات ایران را دارند؛ ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز اعلام می کند که مشکلی در پذیرش کامیون ها از مرز افغانستان نداریم.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان، امید جهانخواه تصریح می کند: هر تعداد ماشین از سمت افغانستان به مرز ایران وارد شود، ما پذیرش می کنیم و مشکلی نداریم؛ اما نکته اینجاست که ظاهرا از آن سوی مرز با تاخیر کامیون ها را به ایران می فرستند. روز جمعه نیز هیچ کامیونی از سوی افغانستان پذیرش نشد؛ اما مرز دوغارون حدود 170 دستگاه خودرو را از مرز مقابل پذیرش کرد.
ناظر گمرکات خراسان رضوی تاکید می کند: نکته دیگر اینکه، تاکنون گزارشی از راننده های معطل مانده در مرز افغانستان به دست ما نرسیده است؛ با این حال، موضوع را با وزارت امور خارجه پیگیری میکنیم تا هماهنگی های لازم با آن سوی مرز انجام شود.
جهانخواه ادامه می دهد: شرکت های حمل و نقل ایرانی باید این موضوعات را به صورت مکتوب اعلام نمایند تا پیگیری ها انجام شود. اگر درخواست به صورت مکتوب به دست ما برسد، آماده انتقال موضوع به مرزبانی هستیم تا در صورت فراهم کردن مقدمات کار، ملاقات مرزی برای این موضوع انجام شود.
ناظر گمرکات خراسان رضوی درباره درخواست رانندگان ایرانی برای جداسازی صف کامیونهای ایرانی و افغان در مرز افغانستان می گوید: قبل از حضور طالبان در اسلام قلعه، چندین جلسه در این موضوع داشتیم و برای مدتی هم خط کامیون های دو کشور از هم جدا شد و سرعت کار بالا رفت؛ اما اکنون گزارشی درباره یکی شدن این خط ها به دست ما نرسیده است و از طرفی، چون موضوع مربوط به آن سوی مرز است، مرزبانی کشورمان باید برای ملاقات رسمی با طرف افغانستانی پیگیر شود.
جهانخواه خاطرنشان می کند: در بدو ورود باید تست کرونا از رانندگان گرفته شود و اگر افرادی که وارد می‌شوند کارت واکسیناسیون داشته باشند، باید ببینیم تا چه مدتی از سوی وزارت بهداشت، بدون تست قابل پذیرش اند. احتمالا از کسانی تست گرفته میشود که کارت واکسیناسیون ندارند.
وی درباره کاهش ساعت کاری در مرز افغانستان نیز اذعان می کند: ساعت کاری مرز افغانستان کاهش یافته و فعالیت اداری در مرز این کشور تا ساعت 17:30 است. می توانیم در این باره هم رایزنی کنیم و در همامن ملاقات مرزی تقاضای افزایش ساعت کاری را بدهیم. البته نباید این نکته را فراموش کرد که تغییراتی در افغانستان ایجاد شده است و باید کمی زمان بگذرد تا وضعیت دست کم مانند گذشته شود.