خبر عمومی

زمینه‌ تشکیل اتحادیه اقتصادی بین ایران و همسایه ها وجود دارد؟

تاریخ : 1400/06/16

مقام مسئول در گفتگو با مهر؛
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت گفت: شکل گیری هر نوع اتحادیه اقتصادی- تجاری در هر زمینه‌ای می‌تواند تسهیل کننده ارتباطات اقتصادی و افزایش مناسب اقتصادی بین کشورهای منطقه باشد.

فرزاد پیلتن در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد اینکه آیا تشکیل اتحادیه یا تشکل اقتصادی بین ایران و کشورهای همسایه، می‌تواند کمکی به بهبود روابط اقتصادی کند، اظهار داشت: تشکیل هر نوع اتحادیه و نهاد و یا حتی ترتیبات منطقه‌ای اقتصادی و تجاری می‌تواند باعث کاهش موانع و محدودیت‌های اقتصادی و تجاری بین اعضای آن شود. اما به دلایل مختلفی تاکنون بستر مناسب برای شکل گیری اینگونه تشکیلات منطقه‌ای بین ایران و همسایه‌ها فراهم نشده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بخشی از این موضوع به دلایل اقتصادی و نظام اقتصادی و توانایی‌های صنعتی و تولیدی کشورها و نیازهای آنها مرتبط است؛ مانند اینکه نظام اقتصادی ایران با کشورهای همسایه تا حدی مشابه و متکی به نفت و یا به اصطلاح همان اقتصاد تک محصولی است.

وی تصریح کرد: معمولاً کشورها تمایل دارند با کشورهایی که اقتصاد مکمل دارند، و نه مشابه، اقدام به تشکیل اتحادیه‌های اقتصادی بین المللی کنند. این موضوع به این دلیل است که کشورهای با نظام اقتصادی مشابه تقریباً همان کالاهایی را صادر و یا وارد می‌کنند که سایر کشورهای با اقتصاد مشابه انجام می‌دهند و مزیتی برای حضور در این اتحادیه برای خودشان قائل نمی‌شوند، مگر به دلایل دیگری.

اختلافات سیاسی در منطقه بر روابط تجاری سایه افکنده است

پیلتن ادامه داد: همچنین مسائل و اختلافات سیاسی هم در منطقه بر روابط تجاری و اقتصادی اعضای این منطقه سایه افکنده و در برخی موارد هم که امکان شکل گیری نوعی از همکاری‌های اقتصادی و تجاری منطقه‌ای وجود داشته، این موضوعات چه در سطح دوجانبه و چه در سطح داخلی کشورها مانع شکل گیری چنین اتحادیه‌هایی شده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: با این حال تردیدی نیست که شکل گیری هر نوع تشکل یا اتحادیه اقتصادی- تجاری در هر زمینه‌ای می‌تواند فراهم کننده زمینه‌ها و تسهیل کننده ارتباطات اقتصادی و افزایش مناسبات اقتصادی و تجاری بین کشورهای همسایه و منطقه باشد

منبع:مهر15 شهریور