اخبار انجمن

نامه‌ای درباره راه‌اندازی «سیستم نوبت‌دهی هوشمند» دریافت نکردیم

تاریخ : 1400/06/04

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان:
درحالی‌که فرماندار تایباد در مصاحبه‌ای اعلام کرد برای راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی هوشمند در مرز دوغارون با انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان مکاتبه کرده است، رئیس این تشکل این موضوع را تکذیب کرده و می‌گوید تاکنون هیچ نامه‌ای در این خصوص نه به دست ما و نه به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و گمرک نرسیده است.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، احمد زمانیان یزدی با بیان اینکه بیش از یک‌سال است موضوع راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی هوشمند در مرز دوغارون را پیگیری می‌کنیم، می‌گوید: در این خصوص اداره کل راهداری استان، استانداری و گمرک هم با فرماندار تایباد مکاتبه کرده‌اند و این درخواست بارها اعلام شده و حتی اخیرا در کمیته ترانزیت استانداری نیز موضوع راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی هوشمند در دوغارون مصوب شد.
وی می‌افزاید: در جلسه‌ای که با مسئولان و تشکل‌های افغانستانی و فرماندار تایباد صحبت کردیم نیز این بحث مطرح شد؛ اما تا امروز نامه‌ای مبنی بر راه‌اندازی این سیستم در دوغارون از سوی فرمانداری تایباد به انجمن ارسال نشده است.
زمانیان با بیان اینکه شاید فرماندار تایباد در این خصوص با انجمن رانندگان مکاتبه کرده است، تاکید می‌کند: دراین‌باره نه تنها تاکنون از سوی فرمانداری با انجمن مکاتبه نشده است؛ بلکه اداره کل راهداری، گمرک و استانداری نیز چنین نامه‌ای دریافت نکرده‌اند در غیر این صورت موضوع را به انجمن اعلام می‌کردند.
اما نکته اینجاست که در صورت انجام مکاتبات در این زمینه از سوی فرمانداری، راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی هوشمند در دوغارون طی چه مدتی صورت می‌گیرد؟ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در پاسخ به این سوال می‌گوید: تا زمانی که سیستم در مرز مستقر و برنامه‌ها پیاده شود، دست کم 8 روز زمان میبرد. در مجموع، تلاش ما این است که در کمتر از یک ماه این کار را انجام دهیم.
زمانیان خاطرنشان می‌کند: انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان ظرف مدت کوتاهی سیستم نوبت‌دهی هوشمند را در مرز دوغارون راه‌اندازی می‌کند؛ مشروط به اینکه موافقت، واقعی باشد؛ زیرا برای این کار باید سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم. این موضوع نباید به طور موقت به انجمن واگذار شود و ما برای زمانی طولانی‌مدت و چندساله برنامه‌ریزی خواهیم کرد.
وی درباره اهمیت استفاده از سیستم نوبت‌دهی هوشمند در مرز تصریح می‌کند: این سیستم در نظم‌دهی به ترددها در پارکینگ دوغارون بسیار موثر خواهد بود؛ هنگامی که نوبت‌دهی، هوشمند باشد؛ راننده در مسیر نوبت می‌گیرد و از زمان ورود و خروج کامیون خود در مرز مطلع می‌شود. همچنین وقتی سیستم نوبت‌دهی، دستی نیست، نه می‌توان در آن دخل‌وتصرف کرد و نه تقلب! همه امور به طور اتومات و ماشینی انجام می‌شود و سازمان‌های فعال در حوزه مرزی نیز می‌دانند روزانه چه تعداد خودرو وارد می‌شود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان یادآور می‌شود: راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی هوشمند در مرز، صددرصد تسهیل‌کننده کار است؛ اما در خصوص این موضوع حتی زمانی که با فرمانداری تایباد مکاتبه نمودیم هم پاسخی دریافت نکردیم. تنها چیزی که به ما اعلام می‌شد این بود که موضوع در نشست مرزی و استانداری مطرح می‌شود؛ اما تاکنون نتیجه‌ای مشاهده نکرده‌ایم.