خبر عمومی

دولت سیزدهم تعاملات تجاری با منطقه را از حاشیه به متن بیاورد

تاریخ : 1400/04/05

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با قدس آنلاین:

یحیی آل اسحاق گفت: در حالی که ایران اسلامی براساس استراتژی های مهمی که جزو راهبردهای کلی نظام تعامل اقتصادی ایران به شمار می‌رود حتماً باید روابط تجاری و اقتصادی خود را با جهان اسلام و منطقه گسترش بدهد و جزو اولویت‌های اول بگذارد، متاسفانه به این موضوع مهم توجهی نشده است.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص موارد مورد لازم برای ساماندهی صادرات کشور خطاب به دولت سیزدهم گفت: اگر دولت آینده مترصد سامان دهی اقتصاد کشور باشد، یعنی تمرکز خود را بر ارتباطات و تعاملات بیشتر منطقه‌ای بگذارد باید چند کار را در دستور کار خود قرار دهد.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: اولین کاری که دولت آقای رئیسی برای تحقق این امر باید نشان دهد آوردن تعاملات تجاری با منطقه از حاشیه به متن است. به عبارت دیگر اولویت تجارت خارجی دولت سیزدهم باید روی تجارت با منطقه متمرکز شود.

آل اسحاق دراین باره توضیح داد: مسلماً افزایش تجارت و تعاملات اقتصادی با پانزده کشور همسایه با تعارف و حرف عملیاتی نمی‌شود. برطرف کردن تنش های سیاسی وتاکید برمشترکات فرهنگی برای نیل به این موضوع مهم بسیار لازم است وباید در اولویت گذاشته شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق انتقاد خود را درخصوص عدم توجه به راهبردهای کلی نظام در ارتباط بیشتر با کشورهای منطقه با قدس آنلاین در میان گذاشت و گفت: در حالی که ایران اسلامی براساس استراتژی‌های مهمی که جزو راهبردهای کلی نظام تعامل اقتصادی ایران به شمار می رود حتماً باید روابط تجاری و اقتصادی خود را با جهان اسلام و منطقه گسترش بدهد و جزو اولویت‌های اول بگذارد، متاسفانه به این موضوع مهم توجهی نشده است.

وی درخصوص عدم توجه به بندهای اقتصاد مقاومتی که بر این موضوع دلالت دارد گفت: مسوولین تا کنون به بندهای مهم اقتصاد مقاومتی که تجارت با منطقه را یک اولویت و ضرروت مهم عنوان کرده توجه نکرده و گام بلند و کارآرایی را برای تحقق آنها برنداشته‌اند. در حالی که اگر از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، این موضوع در دستور کار قرار گرفته بود اینک شاهد توسعه صادرات و روابط منطقه‌ای بودیم. مقام معظم رهبری در طی سال های گذشته بارها و بارها بر این موضوع تاکید موکد داشته و مسوولین را به این امر فراخوانده‌اند، اما در عمل متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطر نشان شد: امیدواریم دولت سیزدهم با رویکردی متفاوت نسبت به این موارد تیم اقتصادی خود را با حضور رایزنان بازرگانی برای شناسایی نیازهای منطقه و اولویت های مهمی که می‌تواند جزء موارد صادراتی ما باشد به کار بگیرد تا با ارتباط و تعامل هر چه بیشتر با کشورهای همسایه بتوانیم از ظرفیت بازارهای بزرگ آنها به نفع تولید حداکثری،رقابت افزایی در عرصه تولید و افزایش صادرات کشور گام های بلندی برداریم.

یحیی آل اسحاق در پایان گفت: موضوع تعامل با دنیا بخصوص کشورهای همسایه به دلیل مزیت‌هایی که به لحاظ نزدیکی و اشتراکات فرهنگی با ما دارند یک امتیاز فوق العاده برای توسعه تجارت ما به شمار می رود که اگر دولت آینده به این مقوله توجه کند و مانند دولت‌های گذشته آنچه دارد و ندارد را وابسته به ارتباط با اروپا نکند، قطعاً شاهد رونق و شکوفایی تولید وبه موازات آن شاهد توسعه صادرات خواهیم بود، صادرات غیر نفتی که می‌تواند ما را از وابستگی به درامدهای نفتی خلاص کند.

انتهای پیام/منبع:قدس آنلاین5 تیر ماه1400