خبر عمومی

اهمیت جایگاه رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف

تاریخ : 1400/03/22


دنیای‌اقتصاد : معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در چهل‌و‌نهمین کارگروه توسعه صادرات ضمن تا‌کید بر جایگاه رایزنان بازرگانی در بازارهای هدف، گفت: رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران به کشورهای چین، روسیه، ارمنستان، آذربایجان و عمان اعزام شده‌اند. به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم، در این نشست از آمادگی نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران در کشورهای مذکور و نیز عراق و افغانستان در راستای کمک به تجار و بازرگانان به‌منظور افزایش ظرفیت‌های تجاری فی مابین ایران و کشورهای هدف خبر داد.
دبیر شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی در ادامه رفع موانع صادرات کالاهای بورسی در قالب مکانیزم‌های بورس کالا و نیز صادرات طلا و جواهرآلات و رفع موانع و مشکلات این حوزه را با توجه به ظرفیت‌های مناسب ارزی‌آوری این صنعت ضروری دانست. در این جلسه همچنین تا‌کید شد در جهت سیاست‌های کلان وزارت صمت، تیک‌های تا‌یید صادرات و واردات روی سامانه جامع تجارت و سامانه گمرک ایران به حداقل برسد. بنابراین مقرر شد در اجرای این سیاست تمامی دستگاه‌های مرتبط با صادرات کالا و خدمات همکاری‌های لازم را جهت مانع‌زدایی از صادرات به عمل آورند.

در راستای بررسی پیشنهادهای وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه حذف مجوز سایر دستگاه‌های اجرایی درخصوص کالاهای صادراتی معامله شده در رینگ صادراتی بورس کالا، مقرر شد جلسه‌ای با قید فوریت و با حضور نمایندگان معاونت‌های تولیدی وزارت صمت، دفتر مقررات، مرکز تجارت الکترونیک، گمرک ایران، معاونت بازرگانی داخلی و معاونت طرح و برنامه وزارت صمت در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار و متن مصوبه پیشنهادی تهیه و به دبیرخانه شورای‌عالی صادرات ارسال شود. همچنین، عنوان شد اتحادیه ملی تولید و صادرات طلا و جواهر با ابلاغ و اجرایی شدن ضوابط پیشنهادی بانک مرکزی در خصوص صادرات و واردات فلزات گرانبها در شرایط فعلی و قبل از انجام اصلاحات لازم مخالف است و تشکل یادشده خواستار رفع موانع سر راه تولید، اشتغال و ارزآوری طلا و جواهرآلات و اعتماد به بنگاه‌های معتبر و فعال این صنعت شد.

در ادامه این نشست، مطابق پیشنهاد گمرک ایران در خصوص ضرورت پیش‌بینی ضوابط جداگانه برای تسهیل و تسریع فرآیند صادرات بنگاه‌های صادراتی معتبر و خوشنام (موضوع مصوبات هیات وزیران و کارگروه‌های صادرات کشور در خصوص انتخاب و معرفی صادرکنندگان ممتاز و نمونه) در گروه‌های کالایی مختلف از جمله طلا و جواهر، مقرر شد کلیه دستگاه‌های اجرایی دست‌اندرکار صادرات و خدمات‌دهنده به صادرکنندگان، نسبت به تهیه بسته‌های تشویقی و حمایتی در راستای پشتیبانی و مانع‌زدایی از فرآیند صادرات غیرنفتی اقدام کنند تا‌ پس از تا‌یید کارگروه توسعه صادرات اجرایی شود. همچنین مقرر شد پیرو تصمیمات قبلی کارگروه توسعه صادرات، سازمان ملی استاندارد ایران حداکثر ظرف یک هفته نسبت به ارسال پیش‌نویس بسته تشویقی صادرکنندگان برتر جهت بررسی در جلسات کارگروه توسعه صادرات اقدام کند.

در این نشست تصمیم بر این شد تا‌ در خصوص اصلاح ضوابط اجرایی صادرات و واردات فلزات گرانبها جلسه فوق‌العاده در محل سازمان توسعه تجارت ایران با حضور معاونت امور صنایع وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک ایران، سازمان ملی استاندارد ایران، دفتر مقررات صادرات و واردات و مرکز تجارت الکترونیک برگزار و جمع‌بندی جلسه مذکور به بانک مرکزی منعکس شود.

منبع:دنیای اقتصاد 22 خرداد ماه 1400