اخبار انجمن

اعتراض بخش خصوصی به تفویض اختیار صدور مجوز ورود موقت ناوگان افغانستانی به تهران

تاریخ : 1400/02/21


صدور مجوز ورود موقت ناوگان افغانستانی که تا همین دو هفته پیش از سوی استان‌های مرزی شرق کشور انجام می‌شد، به یکباره به اداره ترانزیت تهران تفویض اختیار شد. موضوعی که موجب افزایش زمان روند اداری کار شده و اعتراض بخش خصوصی و نارضایتی شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان را به دنبال داشته است.
احمد زمانیان یزدی، رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در گفتگو با ترابرد درباره این موضوع میگوید: صدور مجوزها در حال حاضر در تهران انجام میشود و ما با پیگیریهایی که داشتیم، موانع و مشکلات را اعلام کرده ایم و گفته ایم که با این رویه، پروسه صدور مجوز زمانبر است و کامور به کندی صورت میگیرد.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مانع زدایی‌ها در نامگذاری سال، تصریح می‌کند: باید به این موضوع توجه داشت که چنین اقداماتی نه تنها مانع زدایی نیست بلکه نوعی مانع تراشی است؛ زیرا پروسه اداری اخذ مجوز ورود موقت ناوگان افغانستانی طولانی شده و نارضایتی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی را به دنبال داشته است. بر همین اساس، درخواست ما از سازمان راهداری کشور این بود که این اختیار بار دیگر به استان برگردد و اگر مواردی هست که استان‌ها باید رعایت کنند، اعلام گردد.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی تاکید می‌کند: در حال حاضر همه بر این تاکید دارند که از حجم کارها در مرکز کاسته و امور به استانها محول گردد. ما نیز از سوی انجمن پیگیر موضوع صدور مجوز ورود موقت ناوگان افغانستانی هستیم و میخواهیم کار به روال گذشته برگردد؛ زیرا با تفویض اختیار این موضوع به اداره ترانزیت تهران، مسیر اداری برای پیگیری مجوز دشوار است؛ با توجه به تعداد زیاد شرکتهای حمل و نقل و شمار زیاد درخواستهای روزانه برای مجوز ورود موقت، درخواستها در چندین نوبت در روز باید به تهران ارسال شود و پس از چند روز پاسخ از مرکز به دستمان برسد. این پروسه اداری زمانبر است زیرا پیگیری ها باید تلفنی باشد؛ گاه مسئولان از مرکز پاسخگوی تلفن نیستند و گاه میگویند نامه به دست ما نرسیده است و همه اینها تبدیل به دستاویزی برای گره خوردن کار و ایجاد مشکل میشود.
زمانیان با بیان اینکه انجمن خراسان مشکلات و موانع موجود را منعکس کرده و مسائل را پیگیری میکند و در حال یافتن راه حل است، میگوید: صدور مجوز در مشهد نهایتا یک روزه انجام میشد؛ اما الان درخواستهایی که 10 روز قبل فرستاده شده، هنوز با پاسخی از سوی تهران همراه نشده است. این کار سالها بدون مشکل در استان ما انجام میشد و اگر قرار بود کار از تهران انجام شود، باید پیش از هر تصمیمی، از انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی نظرخواهی و مشکلات و موانع احتمالی را شناسایی میکردند. اما یکباره و بدون نظرخواهی از بخش خصوصی در این باره تصمیم گیری شد.
وی اذعان میکند: صدور مجوز ورود موقت ناوگان افغانستانی فقط مختص مرز دوغارون نیست بلکه سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به این موضوع مرتبط‌اند. کل مجوزهایی که برای ورود موقت ناوگان افغانی از سوی این سه استان صادر میشد، به تهران محول شده است و چندین نفر در مرکز باید درگیر این موضوع باشند. این در حالی است که تقاضای سه استان حدود 3 تا 4هزار ناوگان است که مرجوع یا جایگزین میشوند و انجام همه این امور از تهران، کار را سنگین میکند و با توجه به اینکه 10 روز است به درخواستها برای صدور مجوز، از سوی مرکز پاسخی داده نشده است، نشان میدهد که روند کار در تهران در این خصوص کند است و ادامه این روند، ضرر و زیان زیادی به شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایرانی وارد خواهد کرد.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی خاطرنشان میکند: این موضوع نارضایتی رانندگان و شرکت‌های افغانستانی را هم به دنبال دارد؛ زیرا موجب افزایش مدت زمان توقف خودروهای آنها شده است. آنها خودروی خود را در مرز نگاه داشته و منتظر پاسخ درخواست مجوز خود هستند اما کسی در استان نمیتواند در این زمینه پاسخ آنها را بدهد.
زمانیان نقبی به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار میزند و میگوید: در این قانون به صراحت آمده است که هر بخشنامه و دستورالعملی که در حوزه کسب و کار ایجاد مانع کند، باید لغو شود یا چنین بخشنامه‌هایی صادر نگردد. ما به شدت پیگیر این موضوع هستیم که صدور مجوز ورود موقت بار دیگر به استان‌های شرقی تفویض گردد.