خبر عمومی

دوگانگی در قوانین مربوط به ظرفیت انواع ناوگان جاده ای

تاریخ : 1400/02/08

یک راننده فعال در بخش حمل و نقل سوخت معتقد است: موضوع ظرفیت کامیون ها به معضل لاینحلی تبدیل شده که در این میان ضرر اصلی متوجه کامیون داران و رانندگان است.

تین نیوز
یک راننده فعال در بخش حمل و نقل سوخت معتقد است: موضوع ظرفیت کامیون ها به معضل لاینحلی تبدیل شده که در این میان ضرر اصلی متوجه کامیون داران و رانندگان است.

به گزارش تین نیوز، حمید وطن پور افزود: در اروپا و دیگر کشورهای صاحب سیستم حمل و نقل توانمند، قانون اوزان کامیون ها مشخص و مدون است.

وی با بیان این که در منطقه کرستان عراق نیز قانون برای راننده خارجی و راننده بومی تعریف کلی دارد و بر اساس آن عمل می شود، عنوان کرد: ولی در ایران وزارت راه و سازمان راهداری برای ناوگان ۱۸ چرخ تناژ ۴۴ تن را مجاز می داند اما راهور تناژ ۴۰ تن و بالای40 تن را جریمه می کند اما این موضوع در قبض جریمه قید نمی شود و جریمه صادره کدی به غیر از اضافه تناژ صادر می شود.

بیشتر بخوانید: فرهنگ‌سازی موجب کاهش سوانح رانندگی می‌شود
این فعال بخش ترانزیت سوخت ادامه داد: در چنین شرایطی کامیوندار در صورت ارجاع به ادارات دولتی زیرمجموعه وزارت راه اصلا جریمه نمی شود و هزینه بعدی ظاهرا به متولی دولتی ولی در اصل به راننده و کامیوندار تحمیل می شود.

وطن پور تاکید کرد: در مورد صدور کارت کامیون ها نیز، یک بام چند هوا وجود دارد به طوری کارت ناوگان در ظرفیت های مختلف صادر می شود در حالی که ظرفیت کامیون ها بر اساس قوانین فیزیکی و نیروهای وارد بر کف جاده محاسبه می گردد. بنابراین سوال اینجاست که یک کامیون کشنده ۱۸ چرخ ولو، FH ، ‌F88 و یا دیگرکامیون های ۱۸ چرخ چه فرقی با هم دارند؟

به گزارش تین نیوز، این راننده ترانزیت افزود: همه این خودروها تحمل بار بیشتر از طرفیت را ندارند زود تر فرسوده شده و بار مالی زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل می کنند که اولین آنها راننده و کامیوندار است.

وی عنوان کرد: چرا این دوگانگی در کشور سال های متمادی حل نشده و به معضل بزرگی در حمل و نقل تبدیل شده است؟

منبع: تین نیوز