خبر عمومی

ایجاد مدیریت واحد مرزی؛ مطالبه اصلی شرکت‌های ترانزیت کالا

تاریخ : 1399/11/05

رئیس کمیته حمل و نقل و ترانزیت انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی در گفتگو با دنیای اقتصاد گفت:

ایجاد مدیریت واحد مرزی؛ مطالبه اصلی شرکت‌های ترانزیت کالا

نوسازی ناوگان ملی، ایجاد مدیریت واحد مرزی از مطالبات اصلی شرکتهای حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالا است

شیوع کرونا چه آسیبی به شرکت‌های ترانزیت کالا وارد کرده است؟

شیوع کرونا یکی از چالش های اصلی حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت بعد از تحریم‌های سال ۹۷ و فضای نامناسب کسب و کار است و بیشترین ضربه را به بخش زنجیره تامین کالا زده است خصوصا مشاغل و اصنافی که در حیطه خدمات قرار دارند در این بحران آسیب جدی دیده‌اند و از این بابت هزینه‌های شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ۵۰ درصد افزایش یافته است با توجه به شرایط فعلی و فضای تحریم از سال ۹۷ تا این لحظه نزدیک به ۷۰ جلسه با همکاران در انجمن خراسان و اتاق بازرگانی در جهت کاهش اثرات تحریم و آسیب از شیوع کرونا جلسه برگزار شده است.

آیا توانسته‌ایم از موقعیت ژئوپلتیک کشور در حوزه حمل‌ونقل بهره‌برداری لازم را داشته باشیم؟

با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه و خاص ایران و دارنده ۲ کریدور اصلی شمال – جنوب و شرق به غرب در کشور ما، متاسفانه نتوانسته‌ایم از این م وهبت خدادادی به خوبی بهره ببریم. کریدور شمال جنوب به ویژه در حوزه ریلی هنوز نتوانسته‌ایم مسیر رشت به آستارا را متصل کنیم. با اتصال این کریدور می‌توانیم از مراودات تجاری ۲ کشور قدرتمند روسیه و هند از نظر ترانزیت کالا درآمد خوبی داشته باشیم که متاسفانه فرصت‌سوزی شده است. متاسفانه همسایگان و کشورهای منطقه با ایجاد کریدورها و اقداماتی در جهت بهره‌مندی از ناوگان ملی خود این فرصت طلایی را از ما ربودند در صورتی که با بهره‌مندی بهینه از این موقعیت خدادادی می‌توانیم برابر با حوزه گردشگری درآمدزایی و ایجاد اشتغال داشته باشیم.

مشکل اصلی شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی چیست؟

در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت کالا غلبه نگاه امنیتی ریسک فعالیت در این بخش را بالا برده است محموله‌های ترانزیتی بیشتر به صورت کانتینری وارد کشور شده و بسته آکبند تلقی شده و شرکت‌های حمل‌ونقل اطلاعاتشان در خصوص محتویات داخل آن براساس مندرجات در بارنامه دریایی است، بنابراین شرکت‌های حمل و نقل فعال در ترانزیت هیچ‌گونه دخل و تصرفی در نحوه و چگونگی بارگیری نداشته و ندارند، لذا در صورت مشاهده مغایرت کالا از سوی گمرک با توقف فعالیت مواجه می‌شوند که در این مورد سال‌هاست از طریق انجمن‌ها موضوع پیگیری شده که می‌باید تصمیم شایسته که ترانزیت را با وقفه جدی مواجه نشود اتخاذ شود. البته امکانات و ابزار کنترلی چون XRAY و نصب GPS بر روی کامیو‌ن‌های حمل درصد قاچاق را نزدیک به صفر رسیده است.
بنابراین سایه سنگین این رویکرد بر فعالیت فعالان ت رانزیت اثر منفی گذاشته و بسیاری را از چرخه فعالیت خارج شده‌اند، لذا درخواست ما این است که قبل از صدور رای از سوی مراجل قضایی هیچ شرکتی نباید با توقف و ممنوعیت فعالیت مواجه شود.

سایر مشکلات حوزه ترانزیت کالا چیست؟

از آنجایی که در سال‌های اخیر بیشترین حمل محموله‌های ترانزیتی از ایران از طریق جاده حمل می‌شود نگاه ما به مرزهایی است که از حیث تبادل کالا و حجم ترانزیت از اهمیت بالایی برخوردارند وضعیت نابسامان مرزهای خروجی نیازمند سامان‌دهی در راستای روانسازی تردد می‌باشند چون هر وقفه‌آی در مسیر ترانزیت و صادرات آسیب جدی متوجه کشور و منافعی را به سوی رقبای منطقه‌ای خواهد کرد، بنابراین ایجاد مدیریت واحد مرزی با هدف هماهنگی سازمان‌های دخیل در مرز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد چرا که مرز محل عبور ا ست ولی متاسفانه به توقفگاه تبدیل شده است و توقف‌ های طولانی با توجه به نرخ بالای کامیون در کشورمان روزانه از ۴۰ تا ۷۰ دلار هزینه متوجه کامیون‌داران و نهایتا افزایش حمل و کاهش سرعت در ارسال کالا می‌شود والا با وجود زیرساخت‌های موجود این پتانسیل وجود دارد که بتوانیم تا ۲۵ میلیون تن کالا از کشور ترانزیت نماییم برای رسیدن به این میزان می‌باید نگاه بخش و سازمانی به نگاه ملی تبدیل شود. مشکل دیگر در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی کالا، قیمت بالای کامیون در کشورمان نسبت به کشورهای همسایه و منطقه است این نرخ بیش از دو برابر است که هزینه حمل و قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌ دهد. در رابطه با نوسازی ناوگان باید اقدامات جدی صورت گیرد، البته اجازه واردات کامیون با سه سال کارکرد به کشور داده شده ولی با توجه به عدم تخصیص تسهیلات دولتی به این موضوع نمی‌توان مشکل و فاصله نرخ را با کشورهای منطقه کاهش داد. توقع می‌رود در این خصوص به شرکت‌های توانمند تسهیلات لازم داده شود تا بتوان مشکل فرسودگی ناوگان را برطرف کرد، چرا که بیشتر کالاهای صادراتی کشورهای مقصد با ناوگان آن کشورها ارسال می‌شود. حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت نیازمند دیپلماسی فعال و سازنده است براساس اعلام شده مقرر شده رایزن‌های بازرگانی در کشورهای منطقه از سوی اتاق بازرگانی انتخاب شوند که خبر خوشی برای فعالان این حوزه است و همچنین در خصوص ترانزیت نیازمند تدوین قانون جامع‌ ترانزیت هستیم.

منبع: ضمیمه دنیای اقتصاد