خبر عمومی

حوزه حمل‌ونقل نیازمند چه تحولاتی است؟

تاریخ : 1399/09/26


حوزه حمل‌ونقل نیازمند چه تحولاتی است؟
ایسنا/خراسان رضوی رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: از هفته حمل‌ونقل سال گذشته تا امروز، تحول عظیمی در این بخش اتفاق نیفتاده‌، حمل‌ونقل اساس و پایه اقتصاد است و اگر حمل‌ونقل روان و ارزان باشد، کالا با قیمت پایین به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

احمد زمانیان یزدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نزدیک به ۱۰ ماه است که تمامی مردم به‌ نوعی درگیر ویروس کرونا هستند که این ویروس بر تمام حوزه‌های اقتصادی اثر گذاشته‌ و حمل‌ونقل نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وی افزود: در حوزه حمل‌ونقل داخل کشور، همچنان ترددها و حمل کالا انجام می‌شود و رانندگان در این بخش مشغول هستند اما اثرات ویروس کرونا در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی بسیار بیشتر بوده و باعث شده تا حدود ۱۰ ماه به این دلیل که ترکمنستان به بهانه کرونا مرزهای خود را روی تردد ناوگان بست، بخشی از فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل رانندگان و ناوگان ایرانی به مقصد کشورهای آسیای میانه که باید از مرزهای ترکمنستان عبور می‌کردند، تقریبا متوقف شود و فعالیت چندانی نداشته باشند.

رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در خصوص وضعیت حمل‌ونقل در مرز افغانستان عنوان کرد: فعالیت تجاری با افغانستان همچنان به خوبی انجام می‌شود و افغانستان از ابتداء شیوع ویروس کرونا، مرزهای خود را نبست. با توجه به اینکه حجم کالای صادر شده برای افغانستان در این مدت افزایش پیدا کرد، چالش‌هایی در مرز دوغارون افغانستان ایجاد شد که توقف کامیون‌ها در این مرز را به‌ دنبال داشت.

زمانیان‌ یزدی خاطرنشان کرد: ما در انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در این قضیه ورود پیدا کردیم، نظراتی کارشناسی برای رفع این چالش دادیم و از بخش دولتی خواستیم تا هرچه زودتر در زمینه توقف‌های طولانی‌مدت کامیون‌ها در مرز دوغارون ورود پیدا کرده و شرایط را به حالت قبل بازگردانند.

وی ادامه‌ داد: توقف‌های طولانی، هم کامیون‌داران را متضرر می‌کند و هم شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از این توقفات طولانی‌مدت متضر شده و کرایه‌ها به طرز سرسام‌آوری افزایش پیدا می‌کند. از طرفی تجار افغانی با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نرسیدن به موقع کالا نیز متضرر می‌شوند.

رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در خصوص اقدام بخش دولتی در مرز دوغارون تصریح کرد: بخش دولتی در این قضیه ورود پیدا کرد و تلاش کردند تا ساعات کار گمرک دوغارون افزایش پیدا کند، در نتیجه به ساعت کار ۷ صبح تا ۱۰ شب رسید، بنابراین در حال حاضر وضعیت دوغارون تا حد زیادی عادی شده و بخش دولتی و خصوصی در رسیدن شرایط به حالت نرمال و عادی تلاش زیادی کرده‌اند.

زمانیان یزدی گفت: امیدوارم در شرایطی که کار و فعالیت شرکت‌ها و رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی آسیب‌پذیر شده، دولت به هر نحو ممکن اعم از ارائه تسهیلات ارزان قیمت و... تا حدودی این آسیب‌ها را جبران کند.

وی با اشاره به لزوم اصلاح وضعیت بنگاه‌داران حمل‌ونقل بیان کرد: اگر وضعیت فعالیت بنگاه‌های اقتصادی به همین شکل ادامه پیدا کند، این بنگاه‌ها تعطیل خواهند شد و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل باعث می‌شود تا بیکاری در جامعه ایجاد شود، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شده و رایزنی‌های بیشتری توسط دولت با ترکمنستان انجام شود تا ترکمنستان اجازه عبور کامیون‌ها در خاک این کشور را بدهد.

رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی خاطرنشان‌ کرد: از هفته حمل‌ونقل سال گذشته تا امروز، تحول عظیمی در این بخش اتفاق نیفتاده‌ که بخشی از این موضوع مرتبط با شیوع ویروس کرونا و بخشی از آن مرتبط با تحریم‌های ایجاد شده علیه کشورمان است.

زمانیان یزدی اضافه کرد: موضوع افزایش هزینه‌ها خصوصا افزایش هزینه بسیار زیاد لاستیک یکی از چالش‌های رانندگان در بخش حمل‌ونقل است. هزینه بالای سرویس‌های کامیون‌ها اعم از روغن و... نیز یکی دیگر از چالش‌های رانندگان در این بخش بوده که بخشی از این موضوع به نوسانات ارز باز می‌گردد.

وی در خصوص اهمیت حمل‌ونقل در اقتصاد کشور گفت: حمل‌ونقل اساس و پایه اقتصاد است و اگر حمل‌ونقل روان و ارزان باشد، کالا با قیمت پایین به دست مصرف‌کننده که تمام ملت ایران هستند، می‌رسد اما اگر هزینه‌ها بالا و زمان طولانی باشد، قیمت تمام‌شده کالا بالا می‌رود و مصرف‌کننده در این میان متضرر می‌شود.

رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به لزوم نوسازی ناوگان‌ها تصریح‌ کرد: دولت در زمینه نوسازی ناوگان اقداماتی در دست دارد و امیدواریم شرایط به گونه‌ای باشد که ناوگان‌های فرسوده ما هرچه زودتر از رده خارج شوند و ناوگان نوسازی شود تا سرعت عمل بیشتر شده و استهلاک و هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

منبع: ایسنا خراسان رضوی26 آدر ماه 99