خبر عمومی

حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی ترکمنستان

تاریخ : 1396/07/26

گروه بنگاه‌ها : مجری نمایشگاه بین‌المللی اکسپوی عشق‌آباد گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای کشورهای همسایه ترکمنستان از جمله ایران است تا حضور پررنگ‌تری در بازار این کشور داشته باشند.
حسن مرتجی با بیان اینکه ترکمنستان یکی از بازارهای هدف صادراتی ایران در بین کشورهای cis است، افزود: نمایشگاه بین‌المللی اکسپوی عشق‌آباد که قرار است بهمن‌ماه برگزار شود، شامل نمایشگاه بین‌المللی صنعت و موتورشو (Turkman Caspindexpo) و نمایشگاه تولیدات حلال (Halal Product) است. به‌گفته وی، برگزاری مناسب این نمایشگاه از سوی جمهوری اسلامی ایران، ضمن ارائه توانمندی‌ها و نمایش محصولات و تولیدات کشورمان، با انجام مراودات با سایر کشورها می‌تواند کشورهای حاضر در نمایشگاه را از شرایط مساوی برای حضور در بازار ترکمنستان برخوردار سازد. این فعال نمایشگاهی با بیان اینکه مجوز برگزاری این رویداد بزرگ تجاری منطقه از اتاق بازرگانی و صنعت ترکمنستان، همچنین سازمان توسعه تجارت ایران اخذ شده است، تاکید کرد: همسایگی و نزدیکی بازارهای ایران و ترکمنستان و هزینه حمل‌و‌نقل به ترکمنستان زمینه مساعدی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی دو کشور فراهم کرده است.

مرتجی از معرفی توانمندی‌های تولیدی ایران در بیش از ۱۵رشته صنعتی خبر داد و گفت: تولیدکنندگان، تجار و صادرکنندگان کالاهای مختلف صنعتی، برای حضور در این رویداد بین‌المللی که از ۱۱ تا ۱۳ بهمن امسال در مرکز نمایشگاهی عشق‌آباد (ترکمنستان) برپا خواهد شد، برنامه‌ریزی می‌کنند. ‌برای حضور در این دوره از نمایشگاه، شرکت‌هایی از کشورهای حوزه سازمان پیمان جمعی (CIS)، روسیه، بلاروس، اوکراین، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان و سایر شرکت‌های بین‌المللی، همراه با شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های تولید محصولات صنعتی نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت ساختمان، صنعت آب و برق و انرژی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع سنگین، خودرو و قطعه‌سازی و خدمات فنی و مهندسی اعلام آمادگی کرده‌اند. براساس آمار موجود، تجارت ۱۰ ساله ایران با ترکمنستان حاکی از مثبت بودن روند مبادلات تجاری بوده و افزایش حجم صادرات موجب شده تا در نیمه زمانی راه، میزان صادرات بر واردات پیشی گیرد. بدون در نظر گرفتن افت صادرات در سال ۱۳۹۴، ترکمنستان را می‌توان جزو کشورهایی محسوب کرد که جریان صادرات ایران به این کشور در یک دهه گذشته از رشد پایداری برخوردار بوده است. علاوه بر این ترکیب سبد کالاهای برتر صادراتی نیز تا حدودی در این سال‌ها ثابت بوده و تحول خاصی را به خود ندیده است.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد 26 مهر ماه 96