خبر عمومی

امضای تفاهم‌نامه همكاری‌های حمل‌ونقل بين‌المللی جاده‌ای بین ايران و جمهوری آذربايجان

تاریخ : 1396/07/10

امضای تفاهم‌نامه همكاری‌های حمل‌ونقل بين‌المللی جاده‌ای بین ايران و جمهوری آذربايجان 

پرچم تفاهم‌نامه همكاری‌های حمل‌ونقل بين‌المللی جاده‌ای فی‌مابين جمهوری اسلامی ايران و جمهوری آذربايجان با حضور مسئولين حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی دو كشور ، در شهر باکو امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، رضا نفیسی مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان كه ریاست هیات ایرانی را در این اجلاس دو روزه از تاریخ ۳ الی ۴ مهرماه سال جاری بر عهده داشت، اظهار داشت : كمیسیون مشترك حمل ونقل جاده ای ایران وآذربایجان، به منظور توسعه هرچه بیشتر روابط حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای فیمابین برگزار شد و در زمینه تبادل اطلاعات و آمار، بررسی مسائل و مشكلات حمل‌ونقل کالا و مسافر بین دو كشور ، نحوه تبادل پروانه های معاف از بخشی از عوارض و سایر موارد مذاكره گردید كه پس از دو روز طرفین به توافقاتی دست یافتند.

نفیسی افزود: طرفین ضمن ابراز خشنودی از روند رو به رشد همكاری های حمل و نقل بین المللی جاده ای اقدام به مبادله آمار تردد ناوگان جاده ای كالا و مسافر بین دو كشور در هشت ماهه سال ۲۰۱۷ میلادی نموده و همچنین برای اتخاذتدابیر لازم در راستای توسعه مناسبات حمل و نقل بین المللی در حوزه جاده ای به تفاهم رسیدند.

وی تصریح كرد طرف ایرانی با توجه به درخواست ها و توافقات قبلی فیمابین مجدداً خواستار یكسان سازی وزن مجاز ناوگان باری متردد به قلمرو دو كشور گردید و اعلام نمود درصورت عدم اقدام مناسب و حل این موضوع از سوی طرف آذری، از ابتدای سال ۲۰۱۸ طرف ایرانی نیز اقدام به رفتار متقابل خاهد نمود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین با اشاره به توافقات بعمل آمده در نشستهای قبلی و دوره ای كمیته مشترك حمل و نقل بین المللی جاده‌ای بین دو كشور و عدم رفع مشكل توقف‌های طولانی مدت بعضی از كامیون‌های ایرانی در گمرك باكو برای تخلیه بار كه موجب نارضایتی رانندگان ایرانی و تحمیل هزینه های مالی و زمانی برای آنها گردیده است اعلام نمود طرف ایرانی مجدداً خواستار پیگیری جدی تر طرف آذری از طریق مراجع ذیربط گردید و طرفین توافق نمودند موضوع در دوازدهمین اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی دوكشور كه باحضور همه ارگانهای ذیربط تشكیل می شود تصمیم گیری شود.

وی تصریح كرد در این اجلاس موضوعات مختلف فیمابین از جمله بررسی صدور مجوز بارگیری برای ناوگان یخچالی و كفایت بیمه كارت سبز ، افزایش پروانه های تردد معاف از پرداخت بخشی از عوارض برای سال ۲۰۱۷ و تعیین سقف مورد نیاز برای سال ۲۰۱۸ و همچنین اتخاذ تدابیر لازم برای تسهیل و تسریع عبور مسافرین از سوی طرفین در ایامی كه تقاضا برای سفر افزایش می یابد مطرح و تصمیم گیری شد.

این گزارش حاكی است دو طرف موافقت كردند اجلاس آتی در سال ۲۰۱۸ میلادی به منظور پیگیری موضوعات در جمهوری اسلامی ایران برگزار گردد.

بر اساس این گزارش حبیب حسن اف رئیس سرویس دولتی حمل و نقل جاده ای وزارت نقلیه كشور آذربایجان در پایان این نشست دوروزه با ابراز خرسندی از مناسبات رو به رشد حمل و نقلی بین دو كشور و قدردانی از حضور طرف ایرانی در اجلاس دو روزه باكو، ادامه روند مذاكرات فی مابین را خواستار شد.

شایان ذكراست دراین اجلاس دوروزه نمایندگانی از وزارت امورخارجه ، سفارت جمهوریواسلامی ایران در باكو، شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی ، انجمن صنفی شركتهای حمل ونقل بین المللی ایران و انجمن صنفی شركتهای مسافربری كشورنیز حضورداشتند .

منبع:دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ جاده‌ای 
ترانزیت کالاسازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي