خبر عمومی

ارتباط موثر معاونت حمل‌ونقل با بخش‌ خصوصی

تاریخ : 1396/06/26

معاونت حمل ونقل معتقد است که با کمک بخش خصوصی می‌توانیم وضعیت ترانزیت و حمل‌ونقل ریلی کشور را سروسامان دهیم. هر روز هم مصادیق موفقیت‌آمیز این تلاش و تغییر رویکرد را می‌بینیم.
مهرداد تقی‌زاده، معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی: شورای عالی حمل‌ونقل هر روز در حال برگزاری جلسات کارشناسی با حضور فعالان بخش خصوصی است تا مشکلات بخش حمل‌ونقل به‌ویژه بخش خصوصی فعال در این صنعت و تشکل‌ها حل شود. معاونت حمل‌ونقل بسیار راغب است تا سهم بخش خصوصی در این صنعت افزایش یابد ما با اعطای مشوق‎هایی در حال تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری و حتی ارائه راهکار در حوزه حمل‌ونقل هستیم. اما با توجه به اینکه خودِ معاونت حمل‌ونقل، سازمان نوپایی در وزارت راه است، ما همچنان در حال تدوین برنامه‌های خود در این زمینه و برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی در این صنعت هستیم. جلسات متعددی با تشکل‌های قوی این حوزه که کم هم نیستند، در قالب اتاق فکر صنعت حمل‌ونقل کشور داریم که در همه آنها به‌صورت بسیار دقیق به تحلیل وضعیت موجود حوزه حمل‌ونقل می‌پردازیم و راهکارهای بهبود اوضاع را هم بررسی می‌کنیم.

اما این‌ها برنامه‌های بنیادی و بلندمدتی است که نیاز به مطالعه کارشناسی در جهت تحلیل موضوع دارند که به‌حمدالله کارگروه‌های مختلفی ترتیب داده‌ایم و به‌صورت کاملا راهبردی و تخصصی در حال جستن راهکار هستیم.

در وزارت راه اعتقاد بر این شده که با کمک بخش خصوصی بتوانیم وضعیت ترانزیت و حمل‌ونقل ریلی کشور را سروسامان دهیم. هر روز هم مصادیق موفقیت‌آمیز این تلاش و تغییر رویکرد را می‌بینیم. درواقع معاونت حمل‌ونقل وزارت راه در قالب ماموریت‌های تجاری‌سازی خود، به دنبال ایجاد سازوکارهای مناسب در جهت بسترسازی برای حضور تشکل‌های قوی و منسجم و استفاده حداکثری از پتانسیل بخش خصوصی در توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل کشور است.

تشکل‌های قوی و تخصصی به‌عنوان نماینده شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند با بهره‌گیری مناسب از بسترهای قانونی در تعامل با تشکل‌های بین‌المللی در راستای تجاری‌سازی و فعال کردن کریدورهای حمل‌ونقلی ایران گام بردارند و از پتانسیل‌های موجود برای توجه حداکثری به منافع ملی با موقعیت ژیوپلتیک ایران در ترانزیت بین‌المللی نقش‌آفرینی کنند.

اما درخصوص اینکه تا الان چه اتفاقاتی افتاده در این زمینه، با کدام تشکل‌ها اجازه بدهید تا زمانی که نتیجه علمی و دقیق آن توسط تیم کارشناسی ما بیرون نیامده من چیزی نگویم. همینقدر کافی است که بدانید وزارت راه به‌صورت جدی در حال پیگیری این موارد است و ضرورت حضور بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل را به‌عنوان امری اجتناب‌ناپذیر کاملا ضروری و به نفع اقتصاد کشور می‌داند.

ما در حال بررسی وضعیت حوزه حمل‌ونقل نیز هستیم و با توجه به ضرورت ترغیب سرمایه‌گذار به این حوزه، در حال تدوین اسنادی هستیم که براساس آنها بتوانیم به‌جز سرمایه‌گذاری این بخش در قسمت آزادراه‌ها، در بخش بندری و ریلی هم به سرمایه‌گذاری ترغیب‌شان کنیم، به حمل‌ونقل ریلی سامان بیشتری دهیم، فرودگاه‌ها را به مترو و سیستم ریلی مسافری وصل کنیم و حتی‌المقدور ایستگاه‌های قطار را به درون شهرها بیاوریم.

توسعه حمل‌ونقل کشور بدون توجه به توسعه حمل‌ونقل ریلی امکان‌پذیر نخواهد بود و ما در این مورد، درصددیم به این بخش در دولت دوازدهم بیشتر توجه کنیم. توجه به حمل‌ونقل ریلی و ورود دادن بخش خصوصی به این حوزه، با توجه به مزایای استفاده از آن مثل کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها که امروزه به معضلی بزرگ تبدیل شده است و امکان حمل مسافر با تعداد بیشتر و بسیاری از مواهب دیگر، به صورتی جدی مورد توجه کارگرگروه‌های تخصصی ما است که امیدواریم طی یک برنامه‌ریزی درست و راهبردی بتوانیم به اهداف‌مان دست یابیم.

در یک بیان کلی، مدیریت حمل‌ونقل، به‌منظور افزایش‌ بهره‌وری‌ در این صنعت و کاهش مصرف انرژی تا رسیدن‌ به‌ سطح‌ مطلوب از طریق‌ پیشرفت‌ و بهبود روش‌های‌ حمل‌ونقل‌، مدیریت‌ منابع‌ انسانی‌ ذی‌نفع، پایش اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی و نظارت عالیه بر امور مرتبط با ناوگان حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی و هماهنگی با تشکل‌ها و صنوف حمل‌ونقل به‌منظور ارتقای جایگاه این صنعت و بازیگری بیشتر بازیگران اصلی این صنعت از اهداف ما در وزارت راه و شهرسازی است.

منبع :خبر گزاری تین نیوز 26 شهریور 1396