خبر عمومی

عفیفی‌پور اعلام‌کرد؛ رشد مثبت شش درصدی جابجایی کالا در بندر شهید رجایی/ حرکت شتابان کشتی ترانشیپ روی امواج رونق

تاریخ : 1396/06/26

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه‌های بندر شهید رجایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اشاره به رشد ۶ درصدی تخلیه و بارگیری انواع کالا در کارنامه عملیاتی بزرگترین بندر تجاری ایران، از افزایش ۱۱۹ درصدی حجم کالاهای ترانشیپی طی پنج ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور" ضمن اشاره به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از ابتدای سال ۹۶ تا آغاز شهریورماه جاری، اظهار داشت: طی این مدت، در مجموع ۳۵ میلیون و ۴۴ هزار و ۳۳۵ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که نسبت به سال گذشته رشد مثبت ۶ درصدی را شاهد بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: طی مدت یاد شده، ۲۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۷۴۵ تن کالاهای غیر نفتی تخلیه و بارگیری شد که ۱۱ درصد افزایش در این بخش از عملیات به ثبت رسید. علاوه بر این، ۱۱ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۵۹۰ تن به فرآورده های نفتی اختصاص دارد.

رشد ۳۰ درصدی ترانزیت غیرنفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بندرشهید رجایی طی پنج ماهه سال جاری را بالغ بر دو میلیون و ۴۱۶ هزار ۲۰۶ تن با رشد ۳۰ درصدی اعلام کرد.

عفیفی پور، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را ۱۴ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۲۳۴ تن با رشد مثبت یک درصدی عنوان کرد و افزود: طی همین مدت، رقمی نزدیک به ۴ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۷۴۴ تن کالای غیر نفتی از طریق این بندر وارد و حدود ۴۰ هزار تن نیز کابوتاژ(حمل و نقل ساحلی) شد.

حرکت شتابان کشتی ترانشیپ روی امواج رونق

وی افزود: در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، ترانشیپ یک میلیون و ۴۷۵ هزار و ۹۰۲ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر جنوب کشور به انجام رسید که در مقایسه با پنج ماهه سال گذشته، افزایش چشمگیر ۱۱۹ درصدی به ثبت رسید.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح آمار عملیات نفتی در این بندر پرداخت و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، سه میلیون و ۳۳۹ هزار و ۳۸۳ تن فرآورده های نفتی به خارج از کشور صادر، حدود ۳۵ هزار تن فرآورده نفتی ترانزیت، ۶ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۹۹۶ تن کابوتاژ و یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۱۸۵ تن از اینگونه کالاها، نیز از طریق بندر شهید رجایی وارد شد.

عفیفی پور در پایان به تردد یکهزار و ۶۴۹ فروند انواع شناور طی پنج ماهه سال ۹۶ به دروازه طلایی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: یکهزار و ۳۶۹ فروند از این شناورها، بالای هزار تن و ۲۸۰ فروند نیز زیر هزار تن وزن داشته است.

منبع:پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازییکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶