اخبار انجمن

روایت رئیس کمیته حمل‌ونقل انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی استان از《روان‌شدن مرز میلک》: مدیریت واحد مرزی، حمل‌نقل را تسهیل می‌کند

تاریخ : 1399/07/13

رئیس کمیته حمل و نقل انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی درباره آخرین وضعیت مرز نیمروز گفت: بعد از سفر دو هفته گذشته هیئت مدیره این انجمن به مرز، تردد راحت تر و روان تر صورت می گیرد و به طور مستقیم روی کاهش نرخ کرایه حمل نیز تاثیر گذاشته است.

دین‌محمد فیض محمدی افزود: ورود استانداری سیستان و بلوچستان در مشکلات مرزی میلک خیلی موثر و کارآمد بوده است و اجرایی شدن راهکارهای انجمن خراسان رضوی توانستا اوضاع را بهبود ببخشد.

وی ادامه داد: مرز میلک بعد از توافق‌ها و جلسه دو هفته گذشته در حال برگشت به روال عادی است به طوریکه توقف 12 روزه در مرز به 2 روز کاهش یافته است و این پیشرفت یک حرکت رو به جلو قلمداد می‌شود. همینطور افزایش ساعت کاری از 7 صبح تا 10 شب نیز در روند روان سازی تردد کمک بسیاری کرد.

دین محمد فیض محمدی در خصوص وضعیت مرز دوغارون گفت: در مرز دوغارون از هفته گذشته برای کامیون‌های ترانزیتی صف‌های جداگانه در نظر گرفته‌اند و بهتر است بگویم ترانزیت بدون صف انجام می شود و کامیون‌ها می توانند بدون توقف وارد گمرک شده و خارج شوند.
وی تاکید کرد: این اتفاق باعث شد هم همسایه‌ها راضی باشند، هم هزینه‌های حمل ترانزیتی کاهش یابد و از طرفی سرعت و کیفیت ترانزیتی کشور افزایش یابد.

فیض‌محمدی درباره هزینه‌های تحمیل شده به حمل‌نقل استان افزود: کانتینرهای ترانزیتی که در مرز 10 تا 15 روز تاخیر دارند با هزینه‌های دموراژ بالا روبه‌رو می‌شوند و شرکت‌های حمل ونقل باید با مبنای نرخ دلار این خسارت‌ها را بپردازند بنابراین این شرکت‌ها متحمل ضررهای بالایی می‌شوند که باعث افزایش هزینه‌های ترانزیتی بسیاری می‌شود.

رئیس کمیته حمل و نقل انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی ادامه داد: سازمان‌ها باید از رویکرد بخشی و صرفا منافع سازمانی خود چشم‌پوشی کرده و منافع ملی را در نظر بگیرند. خوشبختانه در حال حاضر ما از روند کار در گمرکات خراسان و اداره راهداری خراسان راضی هستیم چرد که کمک‌های شایانی به بهبود شرایط حاضر کردند البته با هماهنگی بیشتر سازمان‌ها این روند می تواند بهبود بیشتری یابد.

اگر مدیریت واحد مرزی شکل بگیرد ما خود به خود از این مشکلات خارج خواهیم شد و شرکت‌های ما کمتر متحمل ضرر خواهند شد.

رئیس کمیته حمل‌ونقل و ترانزیت انجمن حمل و نقل خراسان رضوی با اشاره به افزایش افزایش حمل بار عنوان کرد: یکی از عوامل افزایش حمل بار رویکرد تجار افغانستانی در مقابل رفتار پاکستان بوده است که باعث شد حمل بار از بندر کراچی پاکستان به بندر عباس ایران انتقال یابد و این مسئله باعث افزایش حمل بار از طرف افغانستان به مرزهای ایران از جمله میلک و دوغارون شده است.

وی افزود: بندر کراچی پاکستان محدودیت‌هایی برای تجار افغانستانی قائل شد که باعث افزایش هزینه‌های حمل و هزینه‌های دموراژ می‌شود بنابراین برای تاجر افغانستانی به صرفه‌تر بود که ترانزیت را از ایران انجام دهد و فرصت خوبی است که سازمان‌ها و ارگان‌های مرزی زمینه استفاده از این فرصت را در مرز فراهم کنند.

فیض محمدی در خصوص راهکارهای مدیریتی مرزی گفت: پیشنهادی که ما در جلسه ترانزیتی سال گذشته مطرح کردیم 《ایجاد مدیریت واحد مرزی》 است؛ اگر مدیریت واحد مرزی در تمام مرزهای ما صورت گیرد می‌توانیم به اهدافی که داریم برسیم و به ترانزیت کشور ما هم ضربه وارد نشود ما تاکید داریم که در این خصوص باید استانداری ها ورود کنند. همانطور که می‌بینیم این اتفاق به شکلی در مرز میلک اتفاق افتاد و با ورود استاداری سیستان و بلوچستان ما حتی در کوتاه مدت شاهد روان شدن تردد در این مرز هستیم.