اخبار انجمن

گلایه عضو هیئت مدیره انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی از سلیقه‌ای عمل کردن مسئولین: ازدحام در مرز افغانستان را با توقف در بندرعباس حل کردند!

تاریخ : 1399/06/16

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان گفت: گمرک بندرعباس از صبح امروز صادرکردن سند برای کامیون‌هایی که قصد حرکت به سمت افغانستان داشته‌اند، را متوقف کرده و این مساله باعث مشکلات جدی برای فعالین حمل و نقل شده است.

ابراهیم عطایی درباره دلیل این تصمیم گیری افزود: با توجه به این که شلوغی‌هایی در مرزهای میلک و دوغارون گزارش شده است، گویا دفتر ترانزیت تصمیم به صورت شفاهی این مساله را به گمرک بندرعباس اعلام کرده است.

این فعال حوزه حمل و نقل اضافه کرد: این مساله نشان داد که عده‌ای به جای حل مساله صورت مساله را پاک می‌کنند. به همین دلیل دستور صادر می‌کنند که جلوی حرکت کالاهایی که اظهارنامه برای افغانستان دارند و حتی کامیون‌هایی که بارگیری شده اند، گرفته و خروجی گمرک بسته شود!

عطایی تصریح کرد: هیچ گونه دستوری به صورت کتبی صادر نشده است و به بخش خصوصی نیز اطلاع رسانی صورت نگرفته است، از زمانی که EPL روی کار آمده، این امکان برای گمرک فراهم شده تا با زدن یک دکمه! سامانه متوقف شود و عملا هیچ گونه فعالیت گمرکی صورت نگیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل ونقل بین المللی خراسان اضافه کرد: ظهر امروز از بندرعباس گزارش رسید که کامیون‌هایی که از روز شنبه بارگیری شده اند تا صبح خوابیده اند و پشت درب خروجی بندر شهید رجایی متوقف شده و ازدحام زیادی ایجاد شده است.

با توجه به توقف صادر شدن سند در روز یکشنبه این احتمال را می‌دادیم که حداقل با خروج این کامیون‌ها موافقت شود.

وی ادامه داد:همکاران ما در حوزه حمل و نقل گزارش دادند که ازدحام در سالن گمرک شهید رجایی زیاد است ولی متاسفانه فعالیت گمرکی در آنجا انجام نمی شود و به نوعی همه چیز مسدود شده است. بعضی از کانتینر‌ها در حال ارزیابی و برخی دیگر در مرحله بارگیری و برخی دیگر نیز در مرحله اظهاری هستند ولی متاسفانه کارهای ارسال آن‌ها به مرزهای افغانستان انجام نمی شود.

عطایی درباره خسارت‌های احتمالی این تصمیم گفت: مهم ترین مسئله در این جریان نارضایتی صاحبان کالا به دلیل تاخیرهای ایجاد شده است. هزینه‌های انبار داری و دموراژ

(هزینه‌ای است که از صاحب کالا بدلیل دیرکرد در عودت کانتینر بعد از سپری شدن فری تایم گرفته می‌شود) از جمله مشکلاتی است که برای فعالین اقتصادی حوزه حمل و نقل ایجاد می‌شود اما یکی از بدترین تبعات این تصمیم گیری «خدشه‌دار شدن وجهه ترانزیت» کشور است. هر چند که مسئولین ما این مساله را نپذیرند اما ترانزیت یک مساله بین‌المللی است و سلیقه‌ای عمل کردن مسئولین اعتبار ما را زیر سوال می‌برد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی درباره موضع گیری این انجمن در این خصوص گفت: ما از صبح که این خبر را شنیدیم مستقیما با مدیر کل ترانزیت دفترکل کشور، با مدیر دفتر ترانزیت گمرک‌های کل کشور، با مدیر کل دوغارون، با ناظر گمرک‌های استان خراسان تماس گرفتیم و پیگیری‌های لازم را انجام دادیم.

وی تاکید کرد: ما از دوستان خواستیم که به جای اینکه از ارسال باراز بندر عباس جلوگیری کنند و مشکلاتی به همراه داشته باشد مرزها را خلوت کنند. در حال حاضر خوشبختانه دو روز است که مرز دوغارون روان تر شده است اما کم کاری گمرک میلک باعث شده که تردد از مرز دوغارون افزایش یابد و مشکلات فراوانی در مرزها ایجاد شود.

عطائی افزود با پیگیری مجدانه انجمن این مسئله امروز عصر مرتفع گردید ولی متاسفانه این رفتار های سلیقه ای و آنی ضربه ای جبران ناپذیر به بدنه ترانزیت خواهد زد.