اخبار انجمن

یکی از فعالین صنعت حمل ونقل مطرح کرد : تسهیل وروان سازی مسیرترانزیت باید در الویت کشورباشد

تاریخ : 1396/06/19


خورشیدی فر فعال حوزه حمل و نقل با بیان اینکه 99 درصد کالاهایی که به آسیای میانه و افغانستان صادر و وارد می‌شود از طریق کریدور اصلی بندرعباس، سرخس، لطف آباد و دوغارون است، گفت: بخش ترانزیت برای حمل و نقل کالا ارتباط تنگاتنگی با گمرک به ویژه این گمرکات دارد.
وی به مشکلات عدیده ای که حوزه حمل و نقل با گمرک دارد اشاره کرد و گفت: 10 وزارتخانه مجوزها و شرایط ترانزیت خارجی، داخلی و واردات کالا را مشخص می کنند که این شرایط قوانین باید بر روی سایت گمرک قرار گیرد و بروزرسانی شود تا تمامی گمرکات و شرکت‌ها به این اطلاعات دسترسی کامل داشته باشند اما متاسفانه سیستم‌های اینترنتی درطول شبانه روز قطع می‌باشد.
کشسایت وجود داشته باشد تا از سایر کالاهای دیگر تشخیص داده شوند که این امر صورت نگرفته است.
عضو انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی تصریح کرد: برای حل این مشکلات پیشنهاد طراحی سایت گمرک با اطلاعات 30 سازمان مرتبط و ذیربط که تمامی اطلاعات داخل سایت محفوظ باشد تا از روند کاغذ بازی کم شود را داده ایم، همچنین پیشنهاد دیگری داده ایم مبنی بر اینکه کتابی طبقه بندی شده در حوزه ترانزیت کالاهای مختلف کشاورزی، صنعتی، بهداشتی و ... تهیه و منتشر شود تا موقع ثبت سفارش راحت بتوان مجوز گرفت.
خورشیدی در ادامه در ارتباط با تاثیر شکل گیری پنجره تجارت فرامرزی عنوان کرد: پنجره تجارت فرامرزی باعث جلوگیری از یک سری اتفاقات در بین پرسنل گمرک می شود به عنوان مثال ما در شرکت خود با وجود داشتن مهندس کامپیوتر و بخش IT و سیستم اتوماسیون اداری تحت شبکه سرعت بیشتری به کارها داده ایم.
فعال حوزه حمل و نقل خاطرنشان کرد: همچنین طرف قرارداد بیمه انجمن صنفی خود را تغییر داده ایم تا به جای استفاده از کاغذ، اینترنتی و با سرعت کار کنیم یا مثلا برای پروانه ترانزیتی تمام نماینده های ما می توانند این کار را انجام بدهند چون اینترنتی شده است بنابراین نماینده ما در هر کجا و در هر مرز و هر بندری می تواند پروانه را در اختیار داشته باشد پس در واقع ما تسلط کافی و کامل بر روی بارهایی که از کشور ما ترانزیت می شود، داریم.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا عدم اطلاع رسانی به شرکتهای حمل و نقل مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده است؟ اظهار داشت: نداشتن آگاهی لازم و کافی به ضرر من و امثال من نیست بلکه به ضرر شرکت‌های تازه پا گرفته است که تا به حال با این موارد برخورد نکرده اند و باید خسارت هایی پرداخت کنند.
خورشیدی فر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نظر شما در ارتباط با اینکه برخی می گویند تعدد سازمان ها و ارگان های مرتبط با ترانزیت مشکلات عدیده به وجود آورده است چیست؟ عنوان کرد: 30 سازمان در بحث حمل و نقل نظارت می کنند که در همه جای دنیا این 30 سازمان هست اما مشکل ما جامع نبودن یک سایت کامل جهت دسترسی به تمام مباحث مربوطه است و به نظر من باید از روی سایت گمرک به اطلاعات جامع دستیابی پیدا کرد.
وی همچنین در ارتباط با اینکه دولت دوازدهم چه کمکی می تواند به شرکت های حمل و نقل کند؟ اظهار داشت: تمامی بخش های خصوصی طالب پول از دولت و یا وام با با بهره 4 درصد هستند که این سیستم درخواست امروز شرکت ها نیست، بلکه مربوط به پیش از انقلاب است که جمعیت کشور یک سوم جمعیت فعلی و پول و سرمایه نفتی در داخل کشور خرج می شد ولی در حال حاضر وزارتخانه ای که بودجه اش را سرموقع پرداخت نمی کنند از کجا به ما کمک کند؟ دولت دوازدهم باید با تسهیل و روان سازی مراحل اداری ترانزیت ، مسیر را هموار کند به گونه ای که مجوز طی دو روز داده شود.
خورشیدی فر درباره مشکلات گمرک بندرعباس نیز گفت: دستگاه ایکس‌ری در بندرعباس برای جلوگیری از قاچاق کالا و بالا بردن سرعت کار در مرز گذاشته شده که برای خروجی 75 هزارتومان دریافت میکند باید 30 هزار تومان به اپراتور پشت مانیتور پرداخت کنیم که اگر نپردازیم 500 هزار تومان دریافت میکند و کانتینر را خالی میکند تا ارزیابی و دوباره بارگیری کنند دولت در اینجا یک بانک خصوصی درست کرده و متاسفانه فساد در ایران رتبه 273 بین 300 کشور جهان را دارد انگار که که ما فقط از انگولا اتیوپی شاخ افریقا و افغانستان جلوتریم.
این پیشکسوت حمل و نقل در مورد بهترین الگوی حمل و نقل در منطقه نیز عنوان کرد: ما در امارات 7 سال دفتر و شرکت ثبتی داشتیم اما به دلیلی که پرسنل ایرانی خوب نداشتیم بعد 7 سال دفتر را تعطیل کردیم چون بالغ بر 600 هزار دلار به پول امروز به ما خسارت زده امارات به یک هاب ترانزیتی تبدیل شده و حال می خواهیم ایران را مرکز خوب ترانزیتی کنیم اما با این تفاوت که امارات با وجود نداشتن چیز خاصی توانسته خوب عمل کند چون از ابتدا هزینه خدماتی مثل گاز، برق، تلفن را می گیرد.
وی افزود: اینکه بگوییم از نظر ترانزیتی کدام کشور در منطقه بهتر است امارات بهتراست چون شرکت هایی که کار لجستیک انجام می دهند نماینده گمرک در همان محل شرکت کار بازرسی و پلمپ را انجام می دهند که وقت گیر نباشد و شرکت کار خود را به پیش ببرد اما کجای ایران گمرک چنین خدماتی می دهد؟ ترکیه هم استانداردسازی کرده و مطابق امارات حرکات منطقی انجام می دهد تا با سرعت بیشتر بتواند شرکت های بیشتری را جلب کند.
خورشیدی فر با تاکید بر اینکه مشتری مداری باید در راس امور قرار بگیرد، گفت: چیزی به نام الگو نباید وجود داشته باشد بلکه باید به سمت استانداردسازی پیش برویم و هر چیزی اگر قانونمند باشد کار درست پیش می رود.
وی در ارتباط با کمیته های تخصصی حمل و نقل نیز اظهار کرد: کمیته های تخصصی حمل و نقل بسیار تاثیر گذار خواهد بود در حل مشکلات صنفی والبته این کمیته ها می توانند یک سری از مشکلات را استخراج و توسط روابط عمومی منعکس کنند.
این پیشکسوت حمل و نقل در مورد اینکه چه انتظاری از هیئت مدیره انجمن حمل و نقل دارند؟ عنوان کرد: بودن در جایگاه هیئت مدیره و یا کمیته حل اختلاف سودی برای فرد ندارد و فقط زحمت است و وقت خود را می گذارد تا مشکلات را حل کند و انتظار خاصی ندارم و فقط می خواهم 4 نفر متخصص کاندیدای هیئت مدیره شوند که کاربلد هستند.