اخبار انجمن

فعالین حمل‌ونقل: ازچه کسی بپرسیم؟

تاریخ : 1399/05/01

واکاوی یک بخشنامه مبهم مبنی بر ضرورت کسب اطلاع از وضعیت مرز
فعالین حمل‌ونقل: ازچه کسی بپرسیم؟

11 تیر ماه سال جاری سرپرست دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طی دستورالعملی به کلیه انجمن‌های حمل و نقل سراسر کشور از جمله خراسان رضوی اعلام کرد: « با توجه به گزارش‌های واصله مبنی بر افزایش ورود کالاهای حمل شده به پایانه مرزی دوغارون از یک سو و محدودیت پذیرش طرف مقابل از سوی دیگر (عمدتا ناشی از شرایط کرونایی) شایسته است با قید فوریت به کلیه شرکت‌های عضو و غیر عضو اطلاع رسانی گردد بارگیری و اعزام ناوگان به ویژه به مقصد مرزیادشده با کسب اطلاع قبلی از شرایط مرز صورت گیرد تا از بروز هر گونه توقف طولانی در مرزهای خروجی کشور و مطالبات بعدی حق خواب رانندگان پیشگیری به عمل آید.
در نگاه اول این بخشنامه به سود رانندگان و فعالین صنعت حمل و نقل و برای رفع مشکل همیشگی ازدحام در مرز است اما در واقعیت این بخشنامه اجرایی نیست چرا؟ در این بخشنامه مشخص نیست که از طریق کدام مسئول و اداره باید اطلاعاتی از وضعیت ازدحام و صف‌های طولانی مرز‌ها را به دست آورد؟ کدام مسئول و اداره پاسخگو و اطلاع رسان این وضعیت خواهد بود؟ آیا اصلا مدیریت واحد مرزی وجود دارد یا هر کدام از ارگان‌های مرزی به سلیقه و خواست خود عمل میکنند؟
برای یافتن جواب پرسش‌های مطرح شده و کسب اطلاع از وضعیت ازدحام در مرز دوغارون خراسان رضوی برآن شدیم تا از مدیر کل گمرک دوغارون پیگیر شویم و جویای پاسخ این پرسش‌ها باشیم.
مدیرکل دوغارون: اصلا ازدحامی نداریم
مدیر کل گمرک دوغارون درباره پیشینه و وضعیت ورود و خروج این گمرک بیان کرد: گمرک دوغارون یکی از قدیمی ترین و باسابقه ترین گمرک‌های کشور به شمار میآید و قدمتی بیش از 100 سال دارد. ما سه گمرک مرزی با افغانستان داریم که یکی از آنها دوغارون از خراسان رضوی است و بیشتر فعالیت‌های اقتصادی مهم هم در همین مرز انجام میشود اما باید گفت بحث ازدحامی هم که صحبت آن شده است درست نیست و ما ازدحامی نداریم؛ به طور طبیعی روزانه بین یک هزار تا یک هزار و 300 ماشین پشت مرز هستند چون ما سه حوزه اقتصادی شامل گمرک، منطقه ویژه و بازارچه در اختیار داریم و این حجم کاملا طبیعی به نظر میرسد.
محمد کوهگردی افزود: روزانه بین 700 تا 800 خروجی فقط به کشور افغانستان داریم و تعدادی از کالا‌ها هم روزانه در این گمرک ترانس شیپمنت انجام میشود (ترانس شیپمنت به معنای انتقال و جابجایی محموله بیمه شده از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگردر طول مدت سفر است) ما در مرز دوغارون هر سه نوع کالای ترانزیت، صادراتی و وارداتی داریم.
تاجران از طریق نماینده‌های شان در مرز اطلاع کسب کنند
وی درباره وضعیت اطلاع از ازدحام گمرک دوغارون گفت: چون گمرک بیشتر مرتبط با فعالیت‌های تجاری است بنابراین تمام شرکت‌های تجاری نماینده‌های مستقر در گمرک دارند، تجار به چند کارگزاری در مرز نمایندگی خود را سپرده اند که ما فقط امور تشریفاتی ورود و خروج را انجام میدهیم بلکه امور دیگر مثل سند و احضار را خود نمایندگی شرکت‌های تجاری در مرز انجام میدهند و تاجران از طریق نمایندگی‌های شرکت‌های تجاری در گمرک دوغارون در جریان تمام امور قرار میگیرند و همچنین راننده‌های مرزی نیزکه با تاجران به صورت مستقیم در ارتباط هستند مطلع خواهند شد.
وی ادامه داد: بنا به شرایط گاهی ممکن است به طور مثال در کشور افغانستان مشکلاتی وجود داشته باشد در این شرایط ما اعلام نمی کنیم خروج انجام نشود بلکه به گمرک‌های مبدا اعلام میکنیم که با هماهنگی ما ارسال کالا انجام شود چون بنا به مشکلات اعلام شده ممکن است خروجی بسیار آهسته و به کندی انجام شود. ما فقط آنها را مطلع میکنیم که ممکن است بارگیری 2 الی 3 روز طول بکشد و امکان ازدحام وجود دارد ولی مانع از عبور از مرز نمی شویم.
مدیر کل گمرک دوغارون در خصوص مدیریت واحد مرزی گفت: یک مدیریت مرزی تعریف شده و در حال انجام است، ما هر دوهفته جلسه کمیته هماهنگی با تمام دستگاه‌های مربوطه در مرزداریم و گاهی که بنا به شرایط ازدحام بیشتر میشود ما متناسب با شرایط سطح کار را افزایش میدهیم یا به طور مثال روزهای جمعه نیز خدمات میدهیم ولی باید گفت در مرز ما با دستگاه‌های متفاوتی سر و کار داریم که هر یک وظیفه و مسئولیت متفاوتی دارند و باید متولی برنامه‌های خاص خودشون باشند اما در هر صورت مدیریت مرزی در گمرک دوغارون مشکلی ندارد.
بخشنامه به بحث بارگیری سوخت مرتبط است
وی افزود: اما بحث بخش نامه جدید که تقریبا دو هفته قبل از اداره راهداری به گمرک‌ها داده شده است که طی آن قبل از آمدن به مرز باید اطلاع رسانی از صف‌ها و ازدحام صورت بگیرد به چند روز پیش و بحث بارگیری سوخت برمی گردد، اما با پیگیری‌های وزارت نفت این مشکل نیز رفع شده است