خبر عمومی

در جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح شد؛ فعالیت 10 درصد اصناف کشور در استان

تاریخ : 1396/04/20

در جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح شد؛
فعالیت 10 درصد اصناف کشور در استان
مشکلات اصناف مشهد، محور بحث در یازدهمین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بود و در همین رابطه، نمایندگان صنوف مختلف، دغدغه‌های خود را در خصوص موضوعات مختلف، نظیر ورود ساختارهای دولتی به حوزه رقابت با بخش خصوصی، مشکلات واحدهای صنفی با شهرداری و... مطرح کردند که پس از بحث و بررسی هر کدام از موارد ذکر شده، راهکارهایی در خصوص آن‌ها ارائه گردید.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی‌اکبر لبافی‌، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در این نشست که در محل اتاق اصناف مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات را می‌توان از طریق تفاهم و گفتگو رفع کرد، عنوان کرد: در دو جلسه اخیر شورای گفتگو مشکل یک هزار و 800 واحد صنعتی مستقر در محور غرب مشهد مطرح و بررسی شد که با تفاهم بین شهرداری و نمایندگان محور غرب، این معضل تا حدودی برطرف گردید.
وی با بیان اینکه برخی مشکلات از طریق طرح شدن در جلسه دبیرخانه شورای گفتگو و تفاهم بین طرفین حل می‎شود، تصریح کرد: بخشی از مشکلات نیز به جلسه شورای گفتگو ارجاع می‌شود و در آنجا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؛ اما گاهی حل برخی مسائل نیز فراتر از اختیارات قانونی استان است و از همین رو، از طریق شورای گفتگو در تهران پیگیری خواهد شد.
وی با اشاره به جلسات مشترک این دبیرخانه با اصناف در موضوعات مختلف، عنوان کرد: امیدواریم با مشارکت دستگاه‌های مختلف و همراهی صنوف، شاهد اتفاقات خوبی نیز در این بخش باشیم.
*فعالیت 200 هزار واحد صنفی در استان
محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در ادامه این جلسه با اشاره به فعالیت 200 هزار واحد صنفی در استان، خاطرنشان کرد: از این تعداد 120 هزار واحد صنفی در قالب 103 صنف در مشهد فعالیت می‎کنند که 17 درصد آن‌ها واحدهای تولیدی، 20 درصد خدمات فنی و 63 درصد نیز واحدهای توزیعی و خدماتی هستند.
وی سهم اصناف را در تولید ناخالص ملی کشور 17 درصد اعلام کرد و افزود: سهم استان نیز تقریباً معادل همین نسبت است.
*ورود بخش‌های عمومی و دولتی به عرصه رقابت با بخش خصوصی
رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به صدور 290 هزار پروانه کسب در سال گذشته در سطح کشور، بیان کرد: میانگین اشتغال در هر واحد صنفی حدود 2/2 نفر است و بنابراین سال گذشته اصناف حدود 600 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.
بنانژاد ترکیب نامتوازن اصناف و بیشتر بودن سهم واحدهای توزیعی و خدماتی را یکی از مشکلات موجود در حوزه اصناف برشمرد و بر لزوم ایجاد تعادل و توازن در این ترکیب تأکید کرد و گفت: از طرفی افزایش مجتمع‎های تجاری در سطح شهر بدون اخذ نظر کارشناسی اصناف از دیگر مشکلات است.
وی ورود بخش‌های عمومی و دولتی را به عرصه رقابت و کسب و کار بخش خصوصی، از دیگر مشکلات اصناف دانست و اظهار کرد: برای مثال یکی از این مشکلات در زمینه مباحث اقامتی است که دستگاه‌های دولتی با نام اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت به آن ورود پیدا کرده‌اند و به نوعی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی رقابت می‌کنند.
رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به وجود 220 هتل و حدود 750 مهمانپذیر و هتل‌آپارتمان در استان، گفت: با این حال شاهد بودیم در سال‌های اخیر مهمانسراهایی توسط بخش دولتی ایجاد شده که رقیب بخش خصوصی به حساب می‌آیند و مشکلات بسیاری را برای بخش‌های اقامتی ما ایجاد کرده اند.
بنانژاد با اشاره به اینکه، فعالیت غرفه‌‎های مستقر در بازارهای میوه و تره‎بار شهرداری بدون اخذ مجوز از اتحادیه‎های مربوطه انجام گرفته و همین امر از دیگر مشکلات اصناف است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، تصدی‌گری و مدیریت بخش عمومی و دولتی را نیز در بخش خصوصی می‌بینیم برای مثال علی‌رغم مصوبات دیوان عدالت اداری، شاهد تصدی‎گری شهرداری در بخش خدمات‌رسانی حمل و نقل درون‌شهری هستیم، در حالیکه این ساختار توان واگذاری این بخش را دارد.
*فعالیت 10 درصد اصناف کشور در خراسان رضوی
علی غفوری‌مقدم، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت حدود 10 درصد اصناف کشور در استان، تصریح کرد: سرانه واحدهای صنفی 29 تا 30 نفر است و اشتغال بیش از این، به اصناف لطمه می‎زند.
وی با بیان اینکه میانگین سهم ص

مبنع :پایگاه خبری اتاق بازرگانی خراسان رضوی 

20/4/96