خبر عمومی

فعال‌تر کردن روابط تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا

تاریخ : 1399/02/23



تهران - ایرنا - رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از رشد ۶۹ درصدی در صادرات ایران در اقلام ترجیح داده شده توسط اتحادیه اقتصادی اوراسیا از آبان‌ماه تا انتهای اسفند سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، «حمید زادبوم» در نشست نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی فعال و صاحب نظر در زمینه تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا خاطرنشان کرد: این رشد نشان‌دهنده قابلیت این موافقتنامه برای کمک به توسعه صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

وی با اشاره به اجرایی شدن موافقتنامه موقت ایران و اوراسیا و تأثیر آن بر توسعه تجارت دو کشور عنوان کرد: لازم است عملکرد این موافقتنامه در مدت اجرایی شدن آن را بررسی و چالش‌ها و مشکلات و موانع اجرای آن را احصا و راهکارهای عملی جهت توسعه و بهره‌برداری حداکثری از این موقعیت را با همکاری بخش خصوصی ارائه کنیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین بر لزوم توجه به ملاحظات و ویژگی‌های موافقتنامه جهت برآورد آماری تأکید و عنوان کرد: اعلام آمارها بدون توجه به ویژگی‌های فهرست‌های کالایی مبادله شده منجر به برداشت‌های غیردقیق از عملکرد موافقتنامه می‌شود.

زادبوم تأکید کرد که آمارهای مربوط از این پس با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران و توسط سازمان توسعه تجارت ایران ارائه خواهد شد.

وی به برخی از موانع موجود برای توسعه تجارت با اوراسیا اشاره کرد و گفت:کاستی‌های در زمینه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و دریایی با برخی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود دارد و در این راستا موضوع  تشویق و توسعه زیرساخت‌های تجاری در اولویت سازمان توسعه تجارت ایران قرار گرفته است.

معاون وزیر صنعت همچنین به تشکیل کمیته کارشناسی مذاکرات برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: به زودی جلسات مربوط برگزار خواهد شد.

در ادامه نشست، گزارش آماری عملکرد موافقتنامه توسط دبیر دفتر همکاری ایران و اوراسیا ارائه شد. مطابق برآورد آماری ارائه شده صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مدت اجرای موافقتنامه از آبان‌ماه تا انتهای اسفند ۹۸ ، ۶۹.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و صادرات در خصوص اقلام مشمول تخفیف تعرفه، ۸۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش ۴۹ درصد از کل صادرات ایران به اوراسیا مشمول تخفیف تعرفه‌ای بر اساس فهرست اعطایی اوراسیا شده است. در مقابل در این مدت ۱۳ درصد از کل واردات ایران از اوراسیا مشمول اعطای تخفیف تعرفه به آن اتحادیه در چارچوب موافقتنامه بوده است.

همچنین در این نشست، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی فعال در زمینه اجرای موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، بانک مرکزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق مشترک ایران و روسیه و قزاقستان، نمایندگان اتحادیه‌ها و برخی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در حوزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا نظرات و پیشنهادات خود را در جهت رفع موانع توسعه تجارت با اوراسیا ارائه دادند.

گفتنی است، اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان ، قزاقستان و قرقیزستان از سال ۲۰۱۵ تشکیل شده است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل این اتحادیه مذاکرات با آن اتحادیه را جهت انعقاد موافقتنامه تجاری آغاز کرد که نهایتا موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اردیبهشت ۱۳۹۷ به امضای طرفین رسید و از پنجم آبان ۱۳۹۸ اجرایی شده است.

منبع:ایرنا