خبر عمومی

لزوم فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان

تاریخ : 1396/02/06


وزیر راه و شهرسازی با چینی بای تورسونبکوف، رئیس‌ پارلمان قرقیزستان دیدار و در خصوص گسترش همکاری‌های ریلی و هم‌چنین جدیدترین دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان گفت وگو کردند.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در این دیدار با تشریح برنامه‌های ریلی ایران، به موضوع اتصال ریلی ایران به چین با همکاری کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان، و افغانستان پرداخت و توضیح داد که هم اکنون راه‌آهن ایران به افغانستان وصل است و قطعه ۷۲ کیلومتری خواف به هرات در دست تکمیل است.

آخوندی با اشاره به لزوم فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان، تاکید کرد: لازم است که مذاکره‌ای با چینی‌ها برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشیم تا این پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی با استقبال از توسعه روابط حمل و نقلی ایران و قرقیزستان برای برگزاری نشست ۵ جانبه با کشورهای چین، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان در خصوص فعال‌سازی این پروژه، اعلام آمادگی کرد و در عین حال گفت: گسترش خطوط ریلی، جاده‌ای و هوایی بین ایران و قرقیزستان قطعا راه‌های همکاری‌های تجاری را برای تجار و توریست‌ها تسهیل کرده و آنان رغبت بیشتری برای انجام آن خواهند داشت.

وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین با اشاره به اینکه ایران و قرقیزستان در یک حوزه تمدنی مشترک قرار دارند، گفت: زمینه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور متعدد و گوناگون است.

وی اظهار امیدواری کرد در کمیسیون مشترک بعدی که در تهران برگزار خواهد شد کلیه توافقات و تفاهمات همکاری اقتصادی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

براساس گزارش وزارت راه، هم‌چنین چینی بای تورسونبکوف رئیس مجلس قرقیزستان نیز با تشکر و تقدیر از دکتر آخوندی به عنوان دبیر مشترک کمیسیون اقتصادی دو کشور، گفت: قرقیزستان از توسعه روابط که در نهایت منجر به توسعه ترانزیت و تجارت در منطقه شود حمایت می‌کند.

وی از آغاز مطالعات در خصوص توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور خبر داد و در خصوص فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان قول مساعد داد.

تین نیوز

6 اردیبهشت1396