خبر عمومی

مرز دوغارون تا 72 ساعت آینده بازگشایی می‌شود

تاریخ : 1395/12/03


معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به مسدود شدن مرز دوغارون بر اثر آبگرفتگی عنوان کرد: انشاالله این مرز ظرف 48 تا 72 ساعت آینده بازگشایی خواهد شد.

وحدتی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، با بیان اینکه مرز دوغارون خط‌القعر این منطقه به حساب می‌آید، عنوان کرد: به همین جهت همه آب‌های اطراف آن به این مرز هدایت می‌شود. در حال حاضر حجم آب بسیار وسیعی در این منطقه وجود دارد.

وی ادامه داد: با گرم شدن هوا و آب شدن برف‌ها نیز این فرایند سرعت پیدا می‌کند.

وحدتی با اشاره به راهکار حل مشکلات آبگرفتگی مرز دوغارون تصریح کرد: تسریع در رفع آبگرفتگی نیازمند حفاری در منطقه صفر مرزی است تا آب به سمت سد دوستی هدایت شود. در حال حاضر کشور افغانستان نیز به جهت آبگرفتگی با مشکلاتی مواجه است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی اضافه کرد: هم‌اکنون آبگرفتگی تنها در مرز دوغارون نبوده بلکه اسلام‌قلعه افغانستان را نیز شامل می‌شود. باید دید آیا با خالی کردن آب مرز دوغارون کشور افغانستان زمینه پذیرش ناوگان ما را خواهد داشت یا خیر.

وی بیان کرد: کشور افغانستان نیز از ما بین 48 تا 72 ساعت زمان خواسته تا این آبگرفتگی را برطرف کند. با حفر این کانال امیدواریم تا 72 ساعت آینده مرز دوغارون از آب خالی شود. با این حال در همین مدت سالن‌های مسافری و تجاری مرز نیز پاکسازی شده ولی مشکل محوطه‌ها و اطراف پایانه‌ها همچنان به قوت خود باقی است.

وحدتی تاکید کرد: برای مدیریت مساله آب‌های این منطقه باید ستاد بحران استان و دستگاه‌های مسئول در حوزه آب استان نیز ورود پیدا کنند که همه این‌ها نیازمند زمان است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای مسافرانی که سفر آن‌ها به افغانستان ضروری است، امکانی فراهم شده تا بتوانند با کامیون به لب مرز بروند و از آنجا با کامیون‌های افغانی به این کشور منتقل شوند.

وی گفت: همچنین گمرک استان اعلام آمادگی کرده در صورت تمایل تاجران و عجله برای انتقال کالا به آن سوی مرز، تجار می‌توانند از مرزهای دیگر استان با افغانستان مانند میل 78 و میرلک تردد داشته باشند.

وحدتی عنوان کرد: با این حال انشاالله در همین هفته عملیات پاکسازی و آبگرفتگی این مرز به طور کامل انجام خواهد شد و مرز دوغارون بازگشایی می‌شود. همچنین اگر برای انتقال کالا به افغانستان ضرب‌الاجعلی وجود داشته باشد، مسیرهای دیگر برای مبادلات ترانزیتی وجود دارد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در خصوص خسارات ناشی از آبگرفتگی این مرز گفت: در حال حاضر پشت مرز دوغارون حدود 80 کامیون متوقف شده است که بعضی از این رانندگان تمایلی به رفتن ندارند و برخی دیگر نیز الزاما باید از همین مرز تردد کنند. با این حال امکانی در این مرز فراهم شده تا کامیون‌ها بار خود را در همین مرز تخلیه کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران -ایسنا 

3اسفند1395