خبر عمومی

فک پلمپ کانتینرهای ترانزیتی برای بازرگانان ایرانی درد سر ساز شد

تاریخ : 1395/11/23


مشهد- رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با اشاره به فک پلمب کانتینرها اظهار داشت:به تازگی گمرک شهید رجایی بندرعباس فک پلمب و ارزیابی تمامی کانتینرهای حاوی لوازم یدکی و نیز کانتینرهایی را که بیش از یک قلم کالا داشته و البته مقصد آن‌ها یکی از کشورهای افغانستان، ترکمنستان و پاکستان است، در دستور کار قرار داده است.
احمد زمانیان در گفت و گو با قدس آنلاین، با بیان اینکه این اقدام علاوه بر تحمیل هزینه‌های زیاد برای شرکت‌های حمل و نقل بین المللی اظهار کننده که به هیچ وجه مورد قبول صاحبان کالای خارجی نیست.

وی افزود:این روند طولانی شدن زمان حمل ونقل و در نتیجه دیر رسیدن محموله به کشور مقصد می‌شود که مشکلات عدیده‌ای بین شرکت‌های حمل و نقل و صاحبان کالا به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که تمام تلاش شرکت‌های حمل و نقل بین المللی معطوف به جذب صاحبان کالای خارجی جهت عبور کالا از مسیر ایران است اما این اقدام گمرک شهید رجایی بهانه‌ای شده است برای تهدید صاحبان کالا که ارسال محموله‌های خود را از مسیرهای دیگری غیر از ایران انتخاب خواهند کرد.

زمانیان تصریح کرد: از سوی دیگر بهانه فک پلمپ و جابه جایی محموله داخل کانتینرو دیر رسیدن کالا به مقصدعاملی برای پرداخت نکردن مطالبات شرکت‌های ایرانی و ایجاد اختلاف شدید بین طرفین شده است.

وی ادامه داد: بارهایی که از مرز افغانستان،پاکستان و ترکمنستان از طریق ایران ترانزیت می‌شود، مسؤولیت انجام آن بیشتر با شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی است از این رو این اقدام گمرک شهید رجایی مشکلاتی را برای این شرکت‌ها ایجاد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به صراحت ماده ۹ قانون حمل و نقل و عبور کالای خارجی از قلمروی جمهوری اسلامی ایران که فک پلمپ اولیه کانتینرها و ارزیابی محتویات فقط منوط به موارد استثنایی که ظن قوی برای آن از سوی گمرک وجود دارد، قابل انجام است.

وی یادآورشد: با توجه به این ماده قانونی انتظار می‌رود، گمرک شهید رجایی بندرعباس از فک پلمپ و ارزیابی تمامی کانتینرهای اشاره شده خودداری و برابر قانون عمل کند تا از ضرر و زیان‌های سنگینی که هم اکنون متوجه شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایرانی شده است جلوگیری شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی تصریح کرد: مسایل و چالش‌های یاد شده و نیزضرورت اقدام برابر ماده قانونی ذکر شده، در قالب نامه طی هفته گذشته به دفتر مدیر کل اداره نظارت بر ترانزیت گمرک ایران از سوی انجمن ارسال شده است

قدس آنلاین 

23 بهمن ماه 1395