اخبار انجمن

با پیشنهاد انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی صورت می گیرد : استقرار کمیته بررسی مشکلات در مرز دوغارون

تاریخ : 1395/11/18

بنابر پیشنهاد عضوهیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی و پذیرش وزیر حمل و نقل افغانستان یک کمیته تحقیق برای بررسی و رفع مشکلات تجاری و گمرکی بین ایران و افغانستان در دوغارون تشکیل و مستقر خواهد شد .
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی وزیر ترانسپورتی (حمل و نقل) افغانستان روز گذشته در جمع تجار و فعالان حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در هتل پردیسان مشهد گفت : خواستار حل مشکلات بین رانندگان و تجار و شرکت های حمل و نقل هستیم و مذاکرات امروز با این هدف صورت می گیرد .
محمد اله بتاش با اشاره به مذاکرات انجام شده با طرف های ایرانی گفت : مشکلات مطرح شده توسط نمایندگان و شرکت های جمهوری اسلامی را در اسرع وقت بررسی و حل و فصل خواهد کرد .
وی با پذیرش پیشنهاد انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی مبنی بر ایجاد و استقرار یک کمیته تحقیق در مرز دوغارون با حضور اعضاء ایرانی و افغانستانی گفت : امیدواریم این کمیته بتواند مشکلات را در اسرع وقت بررسی و تصمیم گیری نهایی را اتخاذ نماید .
وزیر حمل و نقل افغانستان گفت : افغانستان موافق حذف هزینه های عوارض ورودی و رورپاس و یا حداقل تعدیا آنها می باشد
وی افزود : حذف عوارض غیر منطقی فی مابین دو کشور ایران و افغانستان و ایجاد امکانات رفاهی برای رانندگان افغانستان در مرز و تداوم ارتباطات و هماهنگی ها بین مسئولین دولتی و خصوصی دو کشور از جمله خواسته های دولت افغانستان است .
د رادامه این دیدار مهندس زمانیان رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت : طرح شفاف مسائل موجب رفع بسیاری از مشکلات خواهد شد .
وی افزود : ما به عنوان بخش خصوصی به دنبال آن هستیم که کالا با کمترین هزینه و سریع ترین زمان به مقصد برسد و اتفاقات 10 روز گذشته در مرز دوغارون نشانگراحتمال بروز مشکلات بیشتر در ماه های آتی است و باید برای رفع آنها با جدیت بیشتر تلاش کرد .
زمانیان با اشاره به اینکه تامین امنیت تجار و رانندگان یک وظیفه دولتی است گفت : نمایندگان و مدیران شرکت های حمل و نقل بین المللی مشکلاتی در مراودات و ارتباطات مرزی دارند و امیدواریم حل شود .
در ادامه مجید محتاج خراسانی عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه بیشترین تبادل تجاری و مرزی ایران با افغانستان وجود دارد گفت : نشست های زیادی در خصوص حل مشکلات مرزی و گمرکی انجام شده اما نتیجه مشخص و مطلوبی نداشته است .
وی افزود : افغانستان تنها کشوری است که کالای خود را از طریق ناوگان کشور خود حمل می کند و از آن طرف ایران متقابلا انتظاراتی دارد که باید برآورده شود .
خراسانی گفت : مصرف کننده نهایی کالا مردم افغانستان هستند و کاهش هزینه های مرزی به کاهش قیمت تمام شده و ارزان تر شدن کالا در بازار افغانستان منجر خواهد شد . وی پیشنهاد کرد کمیته ای متشکل از طرف های ایرانی و افغانستانی برای رفع مشکلات تجاری و گمرکی ایجاد و فعال گردد .
در ادامه تعدادی از مدیران شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی من جمله آقایان نوریان ، امتی ، قندچی و بیدل به پاره ای از مشکلات اشاره و نظرات و راهکارهای پیشنهادی خود را بیان نمودند از جمله این مشکلات :
لغو هزینه های دریافتی مانند عوارض ورود و خروج ، حفظ احترام متقابل مرزبانان در کشور ، تامین امنیت رانندگان ایرانی بین دوغارون و اسلام قلعه ، ایجاد امکانات رفاهی در مرز از جمله محور های مهم پیشنهادات مطروحه بود .