خبر عمومی

امضاء تفاهم‌نامه ۱۵ ماده‌ای با هدف رفع موانع ترانزیت بین ایران و گرجستان/ تبادل‌نظر درخصوص همكاری در كریدورهای ترانزیتی و منطقه‌ای

تاریخ : 1395/11/10


هفتمين اجلاس كميسيون مشترك همكاری‌ها‌ی حمل‌ونقل بين‌المللی جاده‌ای كالا و مسافر جمهور‌ی اسلامی ايران و جمهوری گرجستان به رياست معاون وزير راه وشهرسازی در تفلیس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی بابیان این خبر اظهار داشت: در جریان برگزاری هفتمین اجلاس كمیته حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای كالا و مسافر كه با حضور مهندس داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و دیوید خوتشیوالی معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در تفلیس برگزار شد، طرفین بر توسعه روابط حمل‌ونقلی بین دو كشور و ارتقای همکاری‌های دو و چندجانبه برای توسعه روابط حمل‌ونقلی و ترانزیتی تأكید كردند.

وی افزود: در این نشست كه با امضای یادداشت تفاهمی بین دو كشور در ۱۵ ماده منعقد گردید طرف گرجی بر رفع موانع و مشكلات شرکت‌های حمل‌ونقل و کامیون‌های گرجی در خاك ایران و همچنین روان‌سازی و ارائه تسهیلات به کامیون‌های گرجی تأكید داشت.

عطرچیان یادآور شد: در نشست مزبور طرفین در خصوص موضوعات حمل‌ونقل جاده‌ای كالا و مسافر، همكاری در كریدورهای ترانزیتی و منطقه‌ای، فقدان پوشش بیمه‌ای مناسب و كارآمد برای کامیون‌های ایرانی عبوری در قلمرو گرجستان و سایر موضوعات به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وی تصریح كرد: از مهمترین دستاوردهای این اجلاس افزایش قابل توجه مبادله پروانه های تردد معاف از عوارض می باشد كه در مقایسه با سالهای گذشته از افزایش چشمگیری برخوردار بوده‌است، كه نیمی از این تعداد حداكثر طی یك ماه آینده در اختیار طرف ایرانی قرار خواهد گرفت كه از مزایای افزایش برگه های تردد مورد مبادله بین دو طرف می توان به افزایش توسعه و مراودات بازرگانی بین دو كشور و كاهش هزینه‌های حمل‌ونقل اشاره نمود.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی بابیان این‌که طرفین همچنین به روان‌سازی و تسهیل تردد اتوبوس‌های ایرانی و ارائه تسهیلات به آنان تأكید نمودند افزود: طرفین توافق نمودند با توجه به اهمیت تأسیس كریدور شش‌جانبه خلیج‌فارس – دریای سیاه، نسبت به برگزاری اجلاس كارشناسی جهت نهایی نمودن سند مزبور هماهنگی‌های لازم را به عمل آوردند.

عطرچیان افزود: در جریان مذاكرات، طرفین در خصوص راه‌اندازی خطوط رو – رو از بندرهای پوتی و باتومی و همچنین میزان تعرفه‌ها و هزینه‌های خطوط مزبور، مذاكره و بازدیدی از این دو بندر توسط هیئت ایرانی به عمل آمد.

شایان‌ذکر است در حال حاضر سالیانه بیش از ۹۰۰۰ كامیون ایرانی كالاهای صادراتی كشورمان را از طریق آذربایجان و یا تركیه به گرجستان حمل می‌کنند. میزان تردد کامیون‌های گرجی به ایران در سال گذشته حدوداً ۶۰۰ دستگاه بوده است.

گفتنی است در جریان این سفر، نمایندگانی از بخش كارنه تیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و كشاورزی ایران، تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی كالا و مسافر، معاون وزیر راه و شهرسازی را همراهی می‌کردند

پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی 

10 بهمن ماه 1395