اخبار انجمن

یک فعال صنعت حمل و نقل بین المللی: با توسعه ناوگان و زیرساخت های ریلی سرمایه های خارجی جذب کشور می شود

تاریخ : 1395/10/04


یک فعال صنعت حمل و نقل بین المللی گفت: با داشتن دو ناوگان ریلی و جاده ای در کنار هم ، امکان انجام حمل های ترکیبی است که می توان ظرفیت های حمل و نقل کشور را بالا برد.
هومن جنگی در گفتگو با روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت:
برای مقایسه حمل و نقل ریلی و جاده ای، می بایست موقعیت مکانی کشور ایران و وضعیت ناوگان ریلی و جاده ای کشورهای همسایه نیز مد نظر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از محمولات ترانزیتی از ایران به مقصد، یا از مبدأ کشورهای آسیای میانه است گفت: زیرساخت های حمل و نقل ریلی در کشورهای آسیای میانه بسیار مناسب تر از حمل و نقل جاده ای است و به همین دلیل برای انجام حمل هایی مشترک بین ایران و آسیای میانه، نیاز است که حمل و نقل ریلی ایران نیز همانند آسیای میانه توسعه پیدا کند.
این فعال حمل و نقل ریلی گفت: امروزه، جامعه جهانی نیز به دلیل اهمیت سلامت محیط زیست و از طرفی کاهش استفاده از سوخت های فسیلی، تمرکز بیشتری بر حمل و نقل ریلی دارد و در صورتی که ایران نیز توسعه ناوگان و زیرساخت های ریلی را جزو اولویت های خود قرار دهد، می تواند سرمایه های خارجی خوبی را جذب کرده و به دنبال آن بازار و مسیر مناسب تری برای حمل کالاهای ترانزیتی بوجود آورد.
هومن جنگی در خصوص مزایای حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای گفت:
نسبت آلایندگی کمتر محیط زیستی،امکان حمل به نقاط صعب العبور مانند قرقیزستان، قزاقزستان و روسیه در فصول بارندگی و یخبندان، امکان انجام محمولات پروژه ای در حجم بالا، مقرون به صرفه تر بودن حمل محمولات سنگین وزن و یا محمولاتی با ابعاد غیر استاندارد، ایمنی بیشتر محمولات در حمل ریلی به دلیل کمتر بودن آمار تصادفات ریلی نسبت به جاده ای، ثبات بیشتر هزینه و
ارزان تر بودن سوخت مورد استفاده در حمل ریلی نسبت به حمل جاده ای از جمله مزایای حمل ریلی است.
وی افزود: با تمام مزایایی که برای حمل و نقل ریلی عنوان شد، اهمیت حمل و نقل جاده ای غیر قابل انکار بوده و نیاز به بالا بردن استاندارد جاده ها و ماشین ها و هم چنین تخصص شرکت های کریر و رانندگان حس می گردد و در واقع با داشتن هر دو ناوگان در کنار هم و امکان انجام حمل های ترکیبی است که می توان ظرفیت های حمل و نقل کشور را بالا برد.
جنگی اضافه کرد: بطور کلی می توان گفت تقاضای یکسانی برای حمل ریلی و جاده ای وجود دارد البته در حال حاضر به دلیل کافی نبودن امکانات حمل ریلی، حمل جاده ای نسبت به حمل ریلی بیشتر انجام می شود.