اخبار انجمن

اولین ماموریتم توسعه و تسهیل مراودات تجاری است

تاریخ : 1398/03/28


صدیقی فر سرکنسول ایران در هرات برای دیدار صمیمی با هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی با هدف بررسی و دریافت نقطه نظرات بخش خصوصی در خصوص مسائل حمل ونقلی مهمان انجمن خراسان بود .
در ابتدای جلسه احمد زمانیان یزدی رئیس هیئت مدیره انجمن به بیان مسائلی در این خصوص پرداخت، وی گفت : می دانید که بیشترین بار ترانزیتی در کشور توسط شرکت های خراسانی حمل می شود و مهم ترین درخواستی که ما به عنوان بخش خصوصی داریم کاهش یا حذف هزینه ها برای ورود و خروج ناوگان ترانزیتی از مرز است از جمله حذف رود پاس
مورد دومی که خیلی از شرکت ها برای افزایش اعتبار شغلی به آن نیاز دارند با توجه به حجم مبادلات با تجار و بازرگانان افغانی مسئله صدر ویزا برای تجار و بازرگانان است .با توجه به این که وصول مطالبات از طریق سیستم بانکی امکان پذیر نیست قطعا شرکت های حمل نقل از طریق حضور تاجار قادر به وصول بدهی ها خواهند شد .
همچنین درادامه محمود امتی نائب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی گفت : یکی از معضلاتی که قبلا هم توسط انجمن مورد بررسی قرار گرفت و متاسفانه سالها ست که کمبود این مسئله باعث ضربه به این صنعت شده عدم وجود دیپلماسی مناسب در مراوده با کشور های همسایه است که ضربه بزرگی به ترانزیت زده است البته در سال های خیلی دور توسط برخی نمایندگان وزارت خارجه تا حد کمی انجام میشد و در برخی دوره ها پررنگ بود و موانع حمل ونقلی بررسی می شد که البته به سلیقه سفیر بستگی داشت ولی به طورخاص هیچ وقت این مسئله پیگیری نشده باتوجه به اینکه ترانزیت یک مسئله اقتصادی مهم در مراوده با کشور های همسایه ست و ارز آوری و اشتغال بسیار دارد.
اگر در مسائل اقتصادی بتوانیم با قدرت عمل کنیم بی شک در مسائل فرهنگی و سیاسی هم موفق خواهیم شد .
مورد دیگری که بارها مطرح شده موضوع 350 متر زمین بین دو کشور است که متاسفانه ضربه زیادی به بخش خصوصی زده وامیدواریم با یه بررسی مناسب این مسئله در دستور کار قرار گیرد .که البته در جلسات زیادی مطرح شده ولی هنوز بلاتکلیف است .
در ادامه قاسم حسینی یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن نیز مواردی را عنوان کرد او گفت :معتقدم ما یعنی بخش خصوصی و بخش دولتی باید هدف مشترکی داشته باشیم ولی متاسفانه همیشه فاصله ای بین این دوبخش بوده و امیدواریم از این بعد شاهد همکاری باشیم و با حضور شما در اینجا شاهد تعامل مناسب شما است .
ابراهیم عطایی دیگر عضو هیئتمدیره انجمن گفت :ضمن تبریک انتصاب جنابعالی به چند موضوع تاکید میکنم که یکی عدم وجود رایزن حمل ونقل و ترانزیت است که درک مناسبی از این مسئله داشته باشد و بتواند مشکلات حمل ونقلی در خارج مرز را حل کند . مسئله بعدی درج پلاک در ویزای رانندگان ایرانی است که در کمیسیون مشترک این مسئله پیگیری شد و این مسئله از سوی ایران حل شد ولی هنوز طرف افغانی این مسئله را حل نکرده است .
دشتی گفت : رسالت حضور نمایده کشورمون در بحث اقتصادی برای ما حائز اهمیت است که ما گمان میکنیم باید این مسائل و مشکلات ریشه یابی شود تا بتوان سنجیدخ آنها را حل کرد که به طور مثال مسئله سوخت است که متاسفانه بنا به دلایل امنیتی ممنوع شده و حجم عظیمی از درآمد اقتصادی را حذف کرده و مسئله بعدی اینکه شاید بشود با بررسی کارشناسی ترکمنستان را دور بزنیم و از مشکلاتی که ایجاد میکند رها شویم .ما در انجمن همه جور در خدمت هستیم تااین مسائل را به شما منتقل کنیم .
محمد صدیقی فر سرکنسول منسوب شده از سوی وزارت خارجه در هرات گفت : کلیه مسئولان اعم از سفیر ، سرکنسول و مسئولان مرزی در تلاش برای رفع موانع موجود و ارتقای سطح روابط تجاری بین دو کشور هستند . سیاست همسایگی یکی از اصول ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و با توجه به اینکه ایران بعد از چین دومین کشوری است که بیشترین تعداد همسایه را دارد ، لازم است که از این ظرفیت حداکثر استفاده را کرد. شما میدانید که افغانستان فرصتی بی بدیل برای اقتصاد ماست و البته کشور استراتژیکی است که من امیدوارم که با اعتمادمتقابلی که بین دو کشور  به وجود آمده است ، سطح روابط تجاری به حد مطلوب برسد . ارده جمهوری اسلامی ایران همواره و به ویژه کشورهمزبان افغانستان بوده است . در زمینه تسهیل صدور ویزا، تقاضای زیاد و محدودیت در عرضه به دلایل مختلف ، سبب شده است که گاهی مشکلاتی بوجود آید که امیدوارم با ایجاد یک کانال ارتباطی مناسب بین ما و شما این مسئله رفع شود.