خبر عمومی

از جزیره‌ای عمل کردن در حوزه حمل‌ونقل پرهیز شود

تاریخ : 1395/09/24


مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل هرمزگان نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور را مشروط به پرداخت بدهی شرکت نفت از محل هدفمندسازی یارانه‌ها دانست و گفت: بزرگترین ضعف هرمزگان جزیره‌ای عمل کردن و عدم توجه به توسعه پسکرانه در کنار بنادر است.

به گزارش تین‌نیوز، علیرضا مجرد ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران ضمن تشریح عملکرد راهداری و حمل‌ونقل استان اظهار داشت: با اضافه شدن وظایف حوزه راهداری به حمل‌ونقل استان طبق سیاست‌های دولت علیرغم بهره‌برداری از جاده‌ها، نگهداری از جاده‌ها نیز به این اداره واگذار شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل هرمزگان با اشاره به وجود هر چهار شکل حمل‌ونقل در هرمزگان از جمله؛ حمل‌ونقل جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی تصریح کرد: با اقدامات صورت‌گرفته در سنوات اخیر تمام بخش حمل‌ونقل هرمزگان به‌صورت آی‌.تی نظارت می‌شود.

مجرد در ادامه با اشاره به ارتقاء دوربین‌های سرعت سنج تا پایان سال در جاده‌های استان هرمزگان گفت: در هشت ماهه اخیر 1300 فقره تصادف در هرمزگان به‌وقوع پیوسته که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال قبل 18 درصد کاهش داشته است.

وی بیان داشت: تعداد ناوگان ورودی به هرمزگان به صورت میانگین در سال 95 در هرماه 82 هزار و 314 دستگاه بوده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل 2 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل هرمزگان با اشاره به جابه‌جایی بیش از 12 میلیون تن کالا در هرمزگان در 8ماهه اخیر گفت: در این مدت تعداد 740 هزار و 576 بارنامه حمل کالا در استان صادر شده است.

به گزارش روابط‌عمومی راهداری و حمل‌ونقل هرمزگان، مجرد به کاهش 22 درصدی حمل کالاهای اساسی در 8 ماه اخیر در استان اشاره داشت و افزود: در همین مدت جابجایی کالا و محصولات کشاورزی با 18 درصد افزایش و مواد معدنی با 21 درصد افزایش مواجه شده است.

وی در ادامه از جابجایی بالغ بر یک میلیون مسافر در سیستم حمل ونقل عمومی استان با تعداد 872 هزار وسیله نقلیه عمومی که اکثر آنها خودروهای سبک سواری است خبرداد و اظهار داشت: رشد جابجایی مسافر در 8 ماهه اخیر در استان هرمزگان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 2 درصد بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل هرمزگان با بیان اینکه بیش از 85 درصد جابجایی مسافر در هرمزگان با استفاده از خودرو سواری عمومی است افزود: در اربعین امسال بیش از 40 هزار زائر با ناوگان حمل ونقل عمومی استان جابجا شدند.

مجرد با تاکید بر اینکه باید از جزیره‌ای عمل کردن در حوزه حمل‌ونقل استان پرهیز شود گفت: بزرگترین ضعف استان در حوزه حمل‌ونقل این است که در حوزه بنادر و دریا خوب کار شده و متناسب با این توسعه به افزایش گستره و ظرفیت راه‌های استان توجه نشده و این مسبب بروز مشکلات عدیده‌ای در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای استان است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت اجرای طرح جامع حمل‌ونقل استان افزود: یکی از اقدامات ضروری و اوژانسی مدنظر که در حوزه راهداری مد نظر است ایجاد تقاطع غیر همسطح در میدان سایت بندرعباس به سمت بندر شهید رجایی است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان و به‌صورت ویژه حوزه حمل‌ونقل و راهداری استان نیازمند نگاه ملی است اظهار داشت: جابجایی کالاهای ترانزیتی در استان ضمن اینکه برای کشور ایجاد درآمد می‌کند مهیا کننده فرصت‌های متعدد اشتغال در مسیر مبداء تا مقصد است.

مجرد علائم راهنمایی و رانندگی و خط کشی جاده‌ها را راهنمای جاده‌ها دانست و گفت: متاسفانه سرقت علائم نه تنها در هرمزگان بلکه در سایر استان‌ها به معضلی برای راهداری و حمل‌ونقل تبدیل شده است.

وی بیان داشت: در هرمزگان بالغ بر 12 هزار و 848 کیلومتر راه وجود دارد و براساس نظر کارشناسان بین 3 تا 6 درصد از اعتبار احداث راه‌ها باید برای نگهداری آن تخصیص یابد اما متاسفانه اعتباری که در این زمینه اختصاص می‌یابد کمتر از نیم درصد است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل هرمزگان با بیان اینکه در هرمزگان نقاط حادثه خیز عملا وجود ندارد گفت: پس از وقوع هر تصادف تیم متشکل از کارکنان و کارشناسان حوزه راهداری، راهور و انتظامی با برسی علل وقوع حادثه در صورت تائید پرحادثه بودن نقاط با نصب علائم آن نقطه جهت آگاه‌سازی رانندگان آشکارسازی می‌شود.

مجرد در ادامه با اشاره به آشکارسازی 21 نقطه پرحادثه جاده‌های استان در 8ماهه اخیر گفت: اعتبارات این مهم را از محل اعتبارات و منابع داخلی راهداری و حمل‌ونقل استان تامین کرده‌ایم.

وی در ادامه با تشریح اقدامات پیشگیرانه و برخورد با رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل متخلف در حوزه تخلفات حمل‌ونقل گفت: طبق آمار کمیسیون ماده 12 تعداد 27شرکت حمل‌ونقل در بخش ایمنی حمل بار و 4 شرکت مسافربری نیز در زمینه مسافر تخلف داشته‌اند که برابر با مقررات با با خاطیان برخورد صورت گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل هرمزگان در ادامه با اشاره به عملکرد کمیسون ماده 11 از تخلف 26راننده در 8ماهه اخیر خبرداد و افزود: پروانه فعالیت تعداد 24 نفر از رانندگان خاطی بین یک تا 3 ماه لغو شده است.

تین نیوز

23 آذرماه1395