خبر عمومی

پیشرفت روزافزون کشتیرانی ایران

تاریخ : 1395/08/16


کشتیرانی ایران با دراختیار داشتن ناوگانی از ۱۷۰ فروند کشتی بعنوان بزرگترین شرکت خدمات کشتیرانی خاورمیانه محسوب می‌شود که درجدیدترین رده بندی بین المللی در زمینه رتبه بندی مالکان کشتی های کانتینربر جهان در رتبه ۱۹ دنیا قرار گرفته است.

کشتیرانی ایران با در اختیار داشتن ناوگانی از ۱۷۰ فروند کشتی، به‌عنوان بزرگترین شرکت خدمات کشتیرانی خاورمیانه محسوب می‌شود. شرکت کشتیرانی ایران در سال ۱۳۴۶ تحت نام شرکت کشتیرانی ملی آریا تاسیس شد.

شمار کارکنان این شرکت در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۷٫۰۰۰ نفر اعلام شد. هم اکنون شرکت کشتیرانی ایران، دارای ۱۱۵ فروند کشتی با ظرفیت بالغ بر ۳٫۳ میلیون DWT است، که با بهره‌گیری از ۶ هزار نفر کادر دریایی و هزار نفر پرسنل بخش خشکی موجبات حمل بیش از ۲۲ میلیون تن کالا در سال را فراهم کرده است.

با احتساب ناوگان‌های شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه شرکت کشتیرانی ایران، در سال ۱۳۹۲ دارای ۱۷۰ کشتی در کلاس‌های مختلف می‌باشد. سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی از جمله سهامداران اصلی شرکت کشتیرانی ایران هستند.

بنابراین گزارش، چندی پیش در آخرین رده بندی بین المللی منتشر شده از سوی موسسه «آلفالاینر» کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بین 20 کشور برترجهان قرار داشت و حال در خبر تازه درباره رتبه کشتیرانی ایران؛ کشورمان در رتبه 19 دنیا قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید: روابط عمومی کشتیرانی در این زمینه خبر داده است: "طبق گزارش ماهیانه موسسه تحقیقاتی کلارسون لندن، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) برای دومین ماه متوالی با حمل 92 هزار و 674 کانتینر ( TEU ) در رتبه نوزدهم جدول مالکان کشتی های کانتینری قرار گرفته است.

گزارش این موسسه بین المللی حاکی از جایگاه مناسب و توانمندی کشتیرانی ایران در دوران جدید، پس از لغو تحریم ها است که بزرگترین ناوگان ملی حمل و نقل دریایی کشور در منطقه خاورمیانه را در اختیار دارد."

بنابراین گزارش، ایرنا نیز در تکمیل این خبر می نویسد: "ظرفیت ناوگان ما قبل از تحریم ها 6 الی 6.5 میلیون GT بود که در زمان تحریم ها به 1.5 الی دو میلیون GT کاهش یافت. همچنین حمل ونقل دریایی ما با سه نوع تحریم روبرو بود.

نخست آنکه تحریم های خود سازمان ملل که بندی در آن وجود داشت با این عنوان که هر کشتی که تحت مالکیت، مدیریت و کنترل ایرانی باشد با محدودیت روبرو است و این زمانی اعمال شد که هنوز لیست تحریم ها به وجود نیامده بود.

مرحله دوم تحریم های آمریکا و در آخر نیز تحریم های اتحادیه اروپا که تبعیت از سازمان ملل و آمریکا داشت. آمارها نشان می دهد بیش از 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود و اکنون کشتیرانی جمهوری اسلامی بدون هیچ محدودیتی در حال تردد به بنادر اروپا است.

همچنین خطوط کره جنوبی و ژاپن نیز راه اندازی شده و در بخش آمریکای جنوبی به علت مشکلات LC در دوران تحریم تردد صورت نمی گرفت، اکنون این خط نیز دایر شده و در دوره تحریم ها فقط خط آسیای شرقی (چین) و شرق آفریقا برقرار بود و توسعه خطوط در برنامه گنجانده شده است.

خط ژاپن اکنون راه اندازی شده و خطی از هند به بندر ام القصر عراق طراحی شده و فعالیت آغاز شده است."

یادآور می شود: سال گذشته کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در میان مالکان کشتی های کانتینربر در رتبه 23 قرار داشت، اما با افزایش حمل و نقل کانتینری امسال رتبه این شرکت به رده 19 ارتقا پیدا کرده است.

تین نیوز 

16آبان 1395