خبر عمومی

افزایش فعالیت بندر شهیدرجایی

تاریخ : 1395/08/11


ابراهیم ایدنی*: در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۵ در مجموع ۳۹ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۴۰۰ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی داشته است.

از این حجم از عملیات بندری، ۲۴ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۱۴۷ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۴ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۲۵۳ تن به مواد نفتی اختصاص دارد که به ترتیب ۲۸ و ۲۱ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر حجم کل کالاهای ترانزیت شده از این بندر در ۶ ماه نخست سال جاری ۲ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۳۲۸ تن بوده که این ارقام نشان‌دهنده رشد ۲درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. در این میان حجم صادرات کالاهای غیرنفتی ۱۶ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۸۷۰ تن است که ۵۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

در بندرشهید رجایی از ابتدای سال جاری تاکنون، ترانشیپ ۸۴۶ هزار و ۸۳۰ تن کالای غیرنفتی نیز از سوی خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر انجام شد که ۳۸ درصد رشد داشته است. در این مدت همچنین ۴ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۶۹۵ تن کالای غیرنفتی از راه این بندر وارد کشور شد که کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

صادرات فرآورده‌های نفتی از بندر شهیدرجایی رشد ۵۳درصدی داشته است. در نیمه نخست امسال، ۴ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۷۶۰ تن مواد نفتی از مسیر این بندر به خارج از کشور صادر شده است. همچنین یک میلیون و ۸۲۰ هزار و ۱۱۵ تن مواد نفتی در این مدت از راه این بندر به داخل کشور وارد و ۴۸ هزار و ۷۴۱ تن از این‌گونه کالاها نیز ترانزیت شده است.

همچنین یک میلیون و ۴۱ هزار و ۴۵۹ تی‌ای‌یو کانتینر در ۶ ماه نخست امسال در بندر شهیدرجایی تخلیه و بارگیری شده که نشان‌دهنده رشد ۲۸درصدی حجم عملیات بندری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. بندر شهیدرجایی در نیمه نخست امسال میزبان بیش از ۲ هزار و ۸۴ شناور با تناژهای مختلف بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵ درصدی داشته است.

تین نیوز

11 آبان 1395