خبر عمومی

چشم مرسک به هانجین و هیوندای

تاریخ : 1395/07/13


در شرایطی که هانجین و هیوندای با مشکلات متعدد مالی مواحه هستند، احتمال می‎رود مرسک وارد مباحث ادغام و مشارکت با این دو شرکت کره‎ای شود.

شرکت کانتینری AP Moeller-Maersk که در ماه جاری میلادی برنامه خود برای ساخت کشتی‎های جدید را متوقف کرد، اکنون در تلاش است تا برنامه رشد خود را از طریق ادغام با شرکت‎های دیگر دنبال کند.

بر اساس اعلام موسسه Jefferies International، خطوط کشتیرانی مرسک دانمارک چشم به دو شرکت بزرگ کره جنوبی یعنی هانجین و هیوندای دوخته است.
شرکت کشتیرانی هانجین ماه گذشته به دادگاه‎های کره جنوبی درخواست حفاظت در برابر ورشکستگی را ارائه کرد، همینطور شرکت Hyundai Merchant Marine در میانه برنامه‎ای برای تغییر ساختار بدهی‎های خود است که توسط اعتباردهندگانش هدایت می‎شود.

دیوید کرستن، تحلیلگر حمل و نقل موسسه جفریز، اظهار کرد که هر دو شرکت کره‎ای به همکاران قدرتمندی جهت حمایت نیاز دارند و خطوط کشتیرانی مرسک به عنوان بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری جهان، احتمالا تنها شرکت رقیبی خواهد بود که قدرت مالی کافی برای چنین حمایتی را در اختیار دارد.

وی افزود: "مرسک به عنوان شرکت پیشروی بازار، به طور قطع در چنین اقدامی مشارکت می‎کند."
اما ادغام کردن اینگونه شرکت‎ها با خطوط کشتیرانی مرسک محدودیت‎هایی هم به همراه دارد. اول آنکه بسیاری از خطوط کشتیرانی هم اکنون اتحادهای کشتیرانی تشکیل داده اند و به آن متعهد هستند، دوم آنکه کشتیرانی ها به شکل خانوادگی و یا دولتی اداره می شوند.
کرستن افزود: "محتمل‎ترین سناریو این است که مرسک دارایی‎های هیوندای و هانجین را در اختیار خود درآورد."

میشل پرام راسموسن، رئیس هیئت مدیره مرسک، هفته گذشته اعلام کرد که برای جلوگیری از ورود بی رویه کشتی‎های جدید به بازار، شرکتش برنامه خرید شرکت‎های دیگر را دنبال خواهد کرد. شرکت مرسک به مدت طولانی یکی از سردمداران ساخت کشتی‎های جدید در جهان بود.
کرستن گفت: "امسال ادغام‎های زیادی شکل گرفته است و بسیاری از خطوط کشتیرانی کانتینری به دنبال شرکت مرسک رشد کرده اند. بنابراین مرسک با رقابت قوی تری روبرواست."

اتحاد کشتیرانی‎ها به نفع بازار است
در عین حال رابرات ون ترویجن، مدیرعامل منطقه ای شرکت کشتیرانی کانتینری مرسک در آسیا و اقیانوسیه گفت: بازار عرضه و تقاضای کشتی‎های کانتینری چند سالی است که توازن خود را از دست داده است.

وی گفت ما در جایگاه خود تمام تلاشمان را می کنیم که عرضه مان را با تقاضای بازار تطبیق دهیم. این موجب می شود که نرخ بهره بری کشتی های خود را بالاتر ببریم و این بزرگترین سرمایه گذاری ما است.
وی افزود: "برای این کار سعی می کنیم که بارگیری را در کشتی های خود به بیشترین ممکن برسانیم."

ون ترویجن در رابطه با راه اندازی سرویس‎های جدید در منطقه آسیا نیز گفت که بسیاری از مشتریان ما با توجه به شرایط پیش آمده برای کشتیرانی هانجین از ما می خواستند که به آنها کمک کنیم. ما هم بنابر تقاضایی که برای کشتی هایمان وجود داشت سرویس هایی را از چین به مقاصد دیگر به ویژه آمریکا ارائه کردیم."

مدیرعامل منطقه ای مرسک در آسیا و اقیانوسیه با اشاره به نرخ حمل و نقل دریایی کانتینری نیز گفت: "نمی توان در مورد آینده اظهار نظر کرد، اما با توجه به شرایط کنونی شاهد مقداری بهبود در نرخ ها هستیم. این افزایش اندک موجب شده تا کشتیرانی ها از زیر فشارهای پیشین بیرون بیایند. این موضوع با تعطیلات یک هفته ای بازارهای چین و افزایش تقاضا پیش از آغاز تعطیلات همراه شد که به افزایش نرخ ها کمک کرد که این را نشانه خوبی می دانیم."

ون ترویجن با اشاره به شایعاتی که در مورد خرید و ادغام شرکت‎های هانجین و هیوندای مطرح شده است، اعلام کرد: "ما همیشه گفته‎ایم که نسبت به خرید یا ادغام شرکت‎های دیگر تمایل داریم اما نمی‎توانم هم اکنون راجع به این موضوع خاص (هانجین یا هیوندای) نظری بدهم."
وی همچنین در مورد اتحاد کشتیرانی‎ها با یکدیگر گفت که معتقدیم که اتحاد کشتیرانی‎ها به نفع بازار است گرچه ممکن است به طور قطعی در بازار اختلال ایجاد کند اما در نهایت برای ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا شیوه مطلوبی است که به نفع شرکت‎های کشتیرانی نیز است.

تین نیوز

13مهر1395