خبر عمومی

مبارزه با قاچاق در مبداء یا مقصد؛ نقش کدام بخش پررنگ‌تر است؟

تاریخ : 1395/07/10


در حالی که گفته می‌شود قاچاق یک زنجیره طویل از مرز تا عرضه در بازار است و سهم تمام این زنجیره‌ها در شکل‌گیری پدیده قاچاق مشابه است، رئیس اتاق اصناف ایران معتقد است که سهم اصناف از قاچاق کمتر از ۵ درصد است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قاچاق یکی از مشکلات اقتصاد ایران در چند سال اخیر بوده است، به طوری که واردات کالاهای قاچاق به کشور برخی از صنایع و تولیدات کشور را به رکود و تعطیلی کشانده است.

از طرفی لازمه داشتن یک اقتصاد پویا رونق تولید و تکیه بر صنایع داخلی است که این امر تا وقتی امکان ورود و عرصه کالای قاچاق در کشور وجود دارد محقق نمی‌شود.

در چند ماه اخیر با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با مبارزه جدی با قاچاق، سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه اقداماتی را برای مبارزه با این معضل اقتصادی آغاز کرده‌اند.

از جمله این اقدامات سامانه‌ای شدن و ثبت الکترونیکی اسناد و مدارک در گمرک است که در نتیجه این اقدام و تقاطع‌گیری داده‌های الکترونیکی از سامانه گمرک حتی اگر یک سال پیش قاچاقی اتفاق افتاده باشد آن را می‌توان کشف کرد.

براساس این گزارش؛ به غیر از مورد مذکور، اقدامات دیگری برای مبارزه با قاچاق کالا از جمله طرح برخورد با قاچاق لوازم خانگی در اصناف هم از اول مهرماه به اجرا درآمده که براساس این طرح عرضه‌کنندگان لوازم خانگی موظفند کالای قاچاق موجود در واحدهای صنفی خود را ظرف 2 هفته جمع‌آوری و یا فاکتور خرید آن را تهیه کنند که در غیر این صورت با اینگونه کالاها به عنوان کالای قاچاق برخورد می‌شود.

البته اجرای این طرح واکنش‌هایی را از سوی اصناف دربرداشت به طوری که علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران این اقدام را رد گم کردن عنوان کرده و معتقد است، اینکه تمام بحث مبارزه با کالای قاچاق را به چهار بنگاه در سطح شهر اختصاص دهیم، انحراف از موضوع اصلی است، در حالی که قاچاقچیان اصلی در حال انجام کار خودشان هستند.

براساس این گزارش، اگر چه ممکن است بخش عمده‌ای از واحدهای عرضه‌کننده قاچاق کالا در اصناف همان واحدهای بدون پروانه کسب باشند، این موضوع نمی‌تواند به منزله عدم اجرای مبارزه با کالای قاچاق در بخش اصناف باشد، چرا که به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، همه جنبه‌های قاچاق از مبادی ورودی تا انبارداری و عرضه جرم است و سهم همه اینها مشابه است.

خورشیدی می‌گوید: اگر قاچاق‌فروش نباشد، قاچاقچی وجود ندارد و اگر عرضه‌کننده کالای قاچاق وجود نداشته باشد برای قاچاقچی وارد کردن کالای قاچاق مقرون به صرفه نیست.

بنابراین، با توجه به زنجیره طویل و پیچیده واردات و عرضه قاچاق باید گفت هیچ‌کدام از حلقه این زنجیره نسبت به یکدیگر کم‌اهمیت‌تر نیستند و دست‌اندرکاران و مسئولان مربوطه با نظارت دقیق بر بخش‌های مختلف این زنجیره می‌توانند کل زنجیره قاچاق در کشور را قبل از اینکه زنجیره مذکور تولید کشور را از بین ببرد، نابود کند.

خبرگزاری فارس

9مهر 1395