خبر عمومی

ضرورت شفاف‌سازی در خصوص معافیت حمل کالاهای ترانزیتی از پرداخت مالیات

تاریخ : 1395/07/10


اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق خراسان رضوی در هفتمین نشست خود موضوع معافیت حمل کالاهای ترانزیتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و ابهامات قانونی در این رابطه که شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را به دشواری دچار کرده، مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان و به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، مجید محتاج خراسانی، نایب‌رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق خراسان رضوی، در تشریح مشکلات موجود در این بخش گفت: بخشنامه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی در سال 87 درآمدهای ارزی حاصل از حمل کالاهای صادراتی (درآمد ترانزیت خارجی) را معاف از عوارض و ماليات اعلام کرد اما بخشنامه‌های بعدی و بعضا تفسیر نادرست قانون باعث شد تا این مهم در بحث مالیات بر ارزش افزوده به مرحله اجرا در نیاید.

وی ادامه داد: به هر رو، در حال حاضر فعالان اقتصادی این بخش با ابهاماتی جدی دست به گریبان هستند. از سوی دیگر کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق خراسان رضوی هم نمی‌تواند با صراحت تکلیف اعضای خود را مشخص کند و عملا در مراجعات مکرر آن‌ها، پاسخی شفاف برای ارائه نداریم.

خراسانی در ادامه بر اهمیت ترانزیت کالا به عنوان یک بستر اقتصادی ارزآور تاکید و اظهار کرد: با توجه به نظر خاص دولت و به عبارت بهتر، کل نظام به بخش صادرات و تلاشی که دولتمردان برای گسترش فعالیت‌های تجارت برون مرزی خصوصا فعالیت‌هایی که به ارزآوری منتهی می‌شود، به ‌کار بسته‌اند و با توجه به موقعیت منحصر به فرد ایران در منطقه و قرار گرفتن در شاهراه اقتصادی یکی از بهترین و دست به نقدترین فعالیت‌های تجاری ارز آور برای کشور، ترانزیت کالا توسط بازرگانان ایرانی است. همین امر ضرورت حل این دست مشکلات را دوچندان می کند.

نایب‌رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق خراسان رضوی در خصوص اهمیت برگزاری همایشی در خصوص بررسی چالش‌های قاچاق برای ترانزیت کشور در چهارچوب برگزاری یک همایش ملی گفت: این جنس برنامه‌ها می‌تواند به گعده‌ای تبدیل شود که در آن تمامی دست‌اندکاران دولتی و بخش خصوصی و حتی قانون‌گذاران گرد هم آمده و با یکدیگر از مشکلات بخش حمل و نقل بگویند. مهم‌ترین دستاوردی که ممکن است از این بخش حاصل شود، انعکاس و تفهیم دغدغه‌های بخش خصوصی به بدنه دولتی است.

با نظر اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق خراسان رضوی، مقرر گردید تا این همایش با محور «چالش‌های قاچاق برای ترانزیت کشور» برگزار شود. همچنین تصمیم بر آن شد که در چارچوب مباحث اصلی همایش مذکور، قوانین کشورهای مختلف برای توسعه و حمایت از ترانزیت مورد بررسی قرار گرفته و موانع و برخوردهایی که در کشورمان، روند ترانزیت را به مشکل دچار ساخته مورد بحث قرار گیرند.

ضرورت تعامل نزدیک با مسئولان استانی برای شفاف‌سازی معافیت‌های مالیاتی

در ادامه حسن آدینه‌نیا، مشاور مالیاتی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، نیز به تشریح تلاش‌های صورت گرفته در راستای رفع این مشکل پرداخت و اضافه کرد: به همین منظور نامه‌نگاری‌هایی با مسئولان استانی انجام گرفت تا از ایشان در این رابطه نظرخواهی شود. حقیقت آن است که مشکل موجود از عدم صراحت قانون در این رابطه نشات گرفته و باعث شده تا شاهد تفاسیر مختلف از نص قانون باشیم. بر همین اساس اگر واحدهای مالیاتی تشخیص بدهند که روند موجود، مصداق صادرات است، مشمول معافیت می‌شویم اما اگر این برداشت انجام نگیرد، شرکت مذکور ناگزیر خواهد بود مالیاتش را تماما پرداخت نماید.

وی تاکید کرد: در مذاکرات شفاهی مسئولان مالیاتی استان، قول مساعدت می‌دهند اما این روند در رویکرد عملیاتی محقق نمی‌شود.

آدینه‌نیا پیشنهاد کرد به منظور شفاف‌سازی در خصوص معافیت‌های قانونی و بخشنامه‌هایی که در این خصوص صادر شده، از مقامات مالیاتی استان برای حضور در یکی از جلسات کمیسیون دعوت به عمل آید و در آنجا، پاسخ به ابهامات، مکتوب و مستند گردد.

اما دستورکار دوم این نشست، برگزاری همایشی ملی با «حمل و نقل» به میزبانی کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق خراسان رضوی بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا"

8مهر1395