خبر عمومی

جزئیات جلسه دیروز مجلس با وزیر صنعت/ قول نعمت‌زاده برای اجرای قانون مبارزه با قاچاق تا پایان سال

تاریخ : 1395/07/08


سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: در جلسه دیروز این کمیسیون با وزیر صنعت، نعمت‌زاده قول داد تا پایان سال آیین‌نامه‌های قانون مبارزه با قاچاق کالا در کشور اجرایی شود.
سعید باستانی در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در جلسه‌ای که روز گذشته با حضور وزیر صنعت در کمیسیون صنایع مجلس برگزار شد، موضوع عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا از سوی نمایندگان مطرح شد که وزیر صنعت توضیحاتی را در این مورد ارائه کرد.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه‌های مربوط به این قانون هنوز اجرایی نشده است، گفت: نعمت‌زاده در این مورد عنوان کرد که یکسری آیین‌نامه‌های داخلی برای اجرا نیاز بوده و این آیین‌نامه‌ها تهیه شده است.

وی افزود: وزیر صنعت قول داد آیین‌نامه‌های مربوط به قانون مبارزه با قاچاق کالا تا پایان سال اجرایی شود و بر این اساس، قاچاق کالا از مبدأ تا مقصد رصد شود.

باستانی تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود این است که اختلاف زیادی بین آمارهای مربوط به صادرات کالای کشورهای دیگر به ایران و آمار واردات کالا به کشورمان وجود دارد، به عنوان مثال رقمی که به عنوان صادرات کالا از ترکیه به ایران توسط ترکیه مطرح می‌شود، بیشتر از آمار واردات کالا از این کشور به ایران است که توسط مسئولان ایرانی اعلام می‌شود.

وی افزود: دلیل این مسئله آن است که بخشی از کالاهای ترک به صورت قاچاق به ایران وارد می‌شود که در آمارهای ما ثبت نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه در مورد برخی کالاها، مسئولیت‌ مبارزه با قاچاق بین چند وزارتخانه تقسیم شده و ممکن است برخی وزارتخانه‌ها این مسئولیت را نپذیرفته باشند، گفت: مثلاً در مورد قاچاق گوشی‌های تلفن همراه، عملیات شناسایی از طریق ریجستری گوشی به عهده وزارت ارتباطات است، اما تعیین مصادیق قاچاق بر عهده وزارت صنعت گذاشته شده است.

به گفته وی، آیین‌نامه مبارزه با قاچاق کالا باید طوری اجرایی شود که همه شهروندان بتوانند در فروشگاه‌ها، کالای قاچاق را از کالای غیر قاچاق تشخیص دهند.

سخنگوی کمیسیون صنایع با بیان اینکه در جلسه دیروز یکی از نمایندگان در مورد عملکرد مدیریت شرکت ملی صنایع مس از وزیر صنعت سؤال پرسید، گفت: یکی دیگر از سؤالات مطرح شده مربوط به مجوز فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش بود که نماینده سؤال‌کننده از توضیحات وزیر صنعت قانع نشد.

به گفته وی، یکی از نمایندگان نیز در مورد عدم ارائه شرح وظایف وزارت صنعت به مجلس از وزیر صنعت سؤال پرسید که توضیحات وزیر برای وی قانع‌کننده نبود.

فارس

7مهر1395