خبر عمومی

منطقه آزاد در ساحل جنوب کشور احداث می‌شود/ بخش اجرایی برنامه ششم بعداً در آئین‌نامه تصویب می‌شود

تاریخ : 1395/07/06


معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: آنچه دولت به عنوان لایحه برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس کرده است، لایحه خوب و جامعی است و بخش‌های اجرایی آن بعداً در قالب آئین‌نامه‌ تصویب می‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مجید انصاری امروز در حاشیه کمیته موضوع ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، در مورد لایحه برنامه توسعه ششم گفت: این لایحه براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه ششم که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، در دولت تنظیم شد.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه در ابتدا دولت لایحه‌ای را تحت عنوان لایحه احکام برنامه توسعه ششم تقدیم مجلس کرد، گفت: با این نگاه که تنظیم برنامه از اختیارات دولت است و احکام قانونی مورد نیاز را باید از مجلس کسب تکلیف کند، اما با توجه به دیدگاه نمایندگان مجلس و درخواست هیئت رئیسه مجلس به احکام مواد دیگر الحاق شد و جداول کمی از اهداف برنامه به آن الحاق شد و بدین ترتیب آنچه که از طرف دولت در قالب برنامه ششم در اختیار مجلس قرار گرفته است، برنامه‌ای در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی است و امیدواریم مجلس با کمک دولت به نقطه خوبی برسد و لایحه برنامه ششم خروجی خوبی داشته باشد.

انصاری با تأکید بر اینکه اهداف اقتصاد مقاومتی در لایحه برنامه ششم دیده شده است، گفت: دولت اساسا برنامه ششم را در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی طراحی و تنظیم کرده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور بیان داشت: دولت نظرات نمایندگان مجلس را در تکمیل لایحه برنامه ششم لحاظ کرد و به صورت الحاقیه تهیه کرده و آن را به مجلس ارسال کرده است.

وی گفت: آنچه دولت تقدیم مجلس کرده است، لایحه خوب و جامعی است و بخش‌های اجرایی آن بعدا در قالب آئین‌نامه‌ها تصویب می‌شود.

انصاری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی موضوعی محدود به لوایح بودجه و برنامه‌ها نیست، گفت: این موضوع بسیار فراگیرتر است و شامل همه سیاست‌های اجرایی می‌شود و آنچه ما در قالب برنامه ششم تقدیم مجلس کردیم، در حقیقت الزامات و اهداف برنامه‌ای و احکام کمی بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در لایحه برنامه ششم به تجارت دریایی نگاه کمی شده است، گفت: این گونه نیست، بلکه یکی از برنامه‌هایی که در اقتصاد مقاومتی و در لایحه برنامه ششم به آن توجه شده است، توجه به سواحل مکران و استفاده از کل ظرفیت دریا است.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه به مسئله دریا فقط به عنوان یک آبراه نگاه نمی‌شود، گفت: از آنجا که کشور ما در منطقه خشک قرار دارد و با بحران بی‌آبی و کم آبی مواجه هستیم، لذا در طراحی توسعه آینده کشور به دستور رئیس جمهور و تصویب دولت توسعه کشور برای ایجاد هآب‌ منطقه‌ای قطب‌های جمعیتی متوجه سواحل جنوبی کشور و سواحل مکران از خوزستان تا سیستان و بلوچستان است.

انصاری افزود: هم‌اکنون برنامه‌های جدی دولت برای توسعه بنادر در چابهار، هرمزگان و بوشهر در حال اجرا است و سرمایه‌گذاری‌ها عمدتا شامل همین مسائل است.

وی با اشاره به لایحه ارائه شده دولت به مجلس برای افزایش منطقه آزاد گفت: حداقل 3 منطقه از این مناطق در سواحل جنوبی قرار دارد و بنابراین توجه به ظرفیت دریا هم از جهت حمل‌ و نقل، سرمایه‌گذاری در شیلات و سرمایه‌گذاری در سواحل به لحاظ تأمین منابع آب مورد توجه قرار گرفته و حتما در چشم‌انداز دراز مدت ما تأمین منابع آب مناطق مرکزی کشور را با تأمین از آب منابع دریا مدنظر قرار داریم.

انصاری با تأکید بر اینکه لایحه برنامه ششم جامع است، گفت: تحلیل‌هایی که در رسانه‌ها در رابطه با لایحه برنامه ششم انجام می‌شود، واقع بینانه نیست.

فارس 

5مهر1395