خبر عمومی

برخورد با قاچاق کالا در سطح شهرها رد گم کردن است/ اصناف به هیچ عنوان حق عرضه کالای قاچاق ندارند

تاریخ : 1395/07/06


رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه وظیفه قانونی اصناف، مبارزه با توزیع کالای قاچاق است گفت: غفلت از مبادی ورودی کالای قاچاق و مبارزه با کالای قاچاق در شهرها انحراف و رد گم کردن است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی فاضلی امروز در حاشیه ششمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران در جمع خبرنگاران گفت: شیوه برخورد با قاچاق کالا در کشور خوب نیست.

وی افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد برخورد با قاچاق کالا این گونه بود که با قاچاق کالا از مبدأ تا مقصد برخورد شود، در حالی که متأسفانه برخورد با قاچاق کالا فقط سطح شهرها و مغازه‌ها تعمیم داده شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران با تأکید بر اینکه یقیناً باید با قاچاق در سطح شهر و اصناف برخورد شود، گفت: این موضوع تکلیف قانونی ما است و اصناف به هیچ عنوان حق عرضه کالای قاچاق را ندارند، اما باید قبول کنیم که بخشی از نظام توزیع ما سازماندهی لازم را ندارد.

فاضلی تصریح کرد: عرضه کالا به صورت دستفروشی یکی از معضلات صنفی ما است و در کنار آن 750 هزار بنگاه صنفی غیرهدفمند و غیرپروانه‌دار در کشور در کنار اصناف به عرضه و توزیع کالا می‌پردازند.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین با اشاره به اینکه امروزه شبکه‌های مجازی در عرضه کالای قاچاق فعال هستند، بیان داشت: این در حالی است که برخورد با عرضه‌کننده‌های کالاهای قاچاق در حوزه وظایف ما نیست.

فاضلی تصریح کرد: اینکه تمام نیروی خود را برای مبارزه با کالای قاچاق در سطح شهر متمرکز کنیم به نوعی انحراف از موضوع است و باید بپذیریم که در مبحث قاچاق کالا، اصناف 5 درصد سهم دارند و بقیه آن از مبدأ تا مقصد است.

وی با طرح این سؤال که چرا در مرزها با کالای قاچاق برخورد نمی‌شود؟ گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که هر جا که کالای قاچاق کشف شد، در همانجا معدوم شود، نه اینکه اجازه دهیم کالاهای قاچاق به شهرها و شبکه‌های توزیع مجاز و غیرمجاز ورود پیدا کند و بعد با آن برخورد کنیم.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اصناف در مبارزه با کالای قاچاق همکاری می‌کنند، گفت: برخورد با کالای قاچاق درسطح شهرها پاک کردن صورت مسئله است و قطعاً باز هم عرضه کالای قاچاق با این شیوه مبارزه رشد خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مبارزه با کالای قاچاق در اصناف منجر به افزایش قیمت لوازم خانگی خواهد شد، گفت: وقتی شبکه سالم را از روی زمین جمع‌آوری می‌کنید و به زیر زمین می‌برید، خیلی کارها انجام می‌شود.

فاضلی تصریح کرد: هم‌اکنون افزایش قیمتی حتی از سوی مراجع قانونی مثل کارخانجات در برخی کالاها اتفاق افتاده و این شیوه مبارزه با کالای قاچاق منجر به افزایش قیمت می‌شود و به خصوص افزایش قیمت در کالاهای خارجی بیشتر است.

فاضلی با تأکید بر اینکه برخورد با کالای قاچاق باید جزء دکترین ما باشد، اظهار داشت: برای موفقیت در اقتصاد مقاومتی، همه باید به صورت هماهنگ عمل کنیم، اما من شیوه را خیلی هماهنگ نمی‌بینیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد اینکه اختصاص فرصت دو هفته‌ای برای تهیه فاکتور لوازم خانگی به اصناف مناسب است یا خیر، گفت: شیوه برخورد با کالای قاچاق در اصناف غلط است و این فرصت دوهفته‌ای نیز کافی نیست.

فاضلی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا به نظر شما در برخورد با کالاهای قاچاق، در حق اصناف اجحاف شده است، گفت: چنین بیانی ندارم، اما عزم و اراده برای این کار ملی نیست.

وی افزود: اقداماتی که در حال انجام است، رد گم کردن است و اینکه تمام بحث مبارزه با کالای قاچاق را به چهار بنگاه در سطح شهر اختصاص دهیم، انحراف از موضوع اصلی است، در حالی که قاچاقچیان اصلی در حال انجام کار خودشان هستند.

فاضلی با بیان اینکه با قاچاق سازمان‌یافته مبارزه نمی‌شود، گفت: گزارشی در باب مصرف مشروبات الکلی از مسئولان نظامی کشور داشتم که در اینجا این سؤال پیش می‌آید که آیا توزیع مشروبات الکلی هم از طریق اصناف انجام می‌شود؟

وی تصریح کرد: چطور در کشوری که مصرف این گونه مشروبات غیرشرعی است، این کالاها وارد و عرضه می‌شود و سؤال اینجاست که مشروبات الکلی در کشور چگونه توزیع می‌شود؟

فاضلی بیان داشت: چرا مصرف سرانه در یک کالای غیراسلامی با بعضی از کشورهای غیراسلامی برابر است؟

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: باید هر فضایی را برای عرضه کالای قاچاق در کشور ناامن کنیم و این کار نیازمند عزم ملی است و برخورد با کالای قاچاق باید، در مرزها انجام شود و یقین داشته باشید که اگر چنین اتفاقی بیفتد، دیگر هیچ کالای قاچاقی در سطح شهرها توزیع نمی‌شود.

فارس 

5مهر1395