خبر عمومی

گمرک از قاچاق ۹ کانتینر در بندر رجایی مطلع بود/ دلیل معطلی ۳ ماهه کالا در گمرک چیست؟+سند

تاریخ : 1395/07/03


جزئیات یک نامه نشان می‌دهد گمرک از قاچاق ۹ کانتینر کالا در بندر شهید رجایی آگاه بود، اما معلوم نیست چرا پرونده در گمرک شهید رجایی بیش از سه ماه معطل ماند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، دو روز پیش بود که سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی از کشف جدید 9 کانتینر کالای قاچاق در بندر شهید رجایی خبر داد.

گفته شد که نیروی انتظامی کاشف این کالاها بوده و مسئولان گمرک بی اطلاع بوده‌اند اما بلافاصله حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان توضیحاتی را ارائه کرد و مشخص شد که از اردیبهشت ماه گمرک نیز در جریان این موضوع بوده است.

براین اساس نامه ذیل نشان می‌‌دهد که از شروع کار، گمرک ایران در جریان پرونده قرار گرفته و حتی جزئیات محموله با بازرسی فیزیکی مشخص شده است.

در این نامه حجم کالاها و حتی میزان جرایم نیز مبسوط وجود دارد که مربوط به دو شرکت است.

نکته جالب و قابل تامل این نامه مربوط به کوتاژ‌های کالا است بدین ترتیب که شماره ثبت برای آن تعیین می‌شود.

کوتاژ به معنای فراخوانی اظهارنامه از سامانه و اقدام برای عملیات ثبت اطلاعات در صورت مطابقت با مندرجات در سیستم است که در صورت درست بودن، یک شماره تحت عنوان شماره ثبت اظهارنامه (کوتاژ) دریافت می‌کند و مراحل بعدی کار با این شماره انجام و کالا با آن شناخته می‌شود.

بنابراین وجود شماره ثبت نشان می‌دهد در این مرحله تطبیق اطلاعات سامانه جامع با اظهارنامه درست نبوده و نتوانسته است مغایرت را شناسایی کند.

 

 


به گزارش فارس با توجه به مستندات موجود ابهامات فراوانی همچنان درباره این موضوع وجود دارد که باید مسئولان گمرک شهید رجایی در درجه اول و پس از آن گمرک ایران پاسخ دهند.

اگر رسیدگی به پرونده در گمرک انجام شده چرا این اظهارنامه‌ها، پروانه گمرکی دارد. (اسناد آن موجود بوده و در صورت لزوم منتشر خواهد شد)

دوم اینکه چرا به گفته رئیس اداره مبارزه با قاچاق آگاهی هرمزگان، 2 کانتینر از این کالاها 5 مرداد وارد کشور شده است آیا تشریفات قانونی آن به درستی انجام شده است؟

سوم اینکه در توضیحات گمرک هرمزگان آمده است: «.... در خصوص اعلام جرم قاچاق بر علیه کل محموله در مراجع قضایی اقدام صورت گیرد...» با این توضیح به نظر می‌رسد هنوز اقدام قضایی صورت نگرفته بوده است.

براساس اسناد و اطلاعات موجود ابهام دیگر در توضیحات گمرک هرمزگان این بوده که معلوم نیست کدام نهاد گزارش قاچاق را به مراجع قضایی ارسال کرده و پس از آن محموله را به اموال تملیکی داده است؟

همچنین گمرک شهید رجایی با اسناد توضیح دهد چه اقداماتی برای معرفی به مراجع قضایی انجام داده است.

به گزارش فارس توکلی رئیس اداره مبارزه با قاچاق آگاهی هرمزگان با تأکید بر اینکه تمامی مکاتبات، صورتجلسات و مستندات این قاچاق موجود است، عنوان کرده بود نباید شرایط به گونه‌ای باشد که از قاچاقچی دفاع کنند،برخی کارشکنی می‌کردند که کالاها تحویل نیروی انتظامی نشود اما پس از صدور حکم جلب برخی افراد، با نیروی انتظامی همکاری کردند.

فارس

2مهر1395