خبر عمومی

افتتاح فاز اول گمرک سهلان

تاریخ : 1395/06/23


مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با تاکید بر اینکه سهلان با امکانات موجود به پایانه کانتینری تبدیل می‏شود، خاطرنشان کرد: این منطقه به هاب لجستیکی شمال‌غرب تبدیل می‏شود تا بستر سرمایه‏گذاری در این استان توسعه یابد.ولی آذروش با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی سهلان در زمینه جلب و جذب سرمایه‏گذاری و تبدیل واقعی منطقه به یکی از قطب‏های سرمایه‏گذاری کشور حرکت می‏کند، اظهار کرد: به‌دلیل توجه‌ویژه دولت و رئیس‏جمهوری در ایجاد بستر ایجاد اشتغال و تسهیلات لازم برای تولیدکنندگان، همزمان با هفته دولت فاز اول سهلان به بهره‏برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه ۲۴۷ هکتار زمین سهلان در مرحله اجرایی و عملیاتی در نظر گرفته‏شده است، افزود: اکنون زیرساخت و فضای لازم را در ۱۰۰ هکتار به بهره‏برداری رساندیم که در آن، بیش از ۱۰۰ قطعه در متراژ ۳ هزار تا ۱۰ هزار متری آماده واگذاری به تولیدکنندگان است.مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران افزود: سهلان از مجموعه‏های ارزشمند سرمایه‏گذاری و کمک به سرمایه‏گذاران داخلی و خارجی است که فرصت فعالیت‏های اقتصادی را افزایش داده و می‏تواند بازار آسیای میانه و شرق اروپا را زیرپوشش قرار دهد.

آذروش با اشاره به وجود همه زیرساخت‏های لازم در منطقه برای فعالیت بدون دغدغه تولیدکنندگان، تصریح کرد: طرح‌های تشویقی مناسبی برای سرمایه‏گذاری در این منطقه پیش‏بینی‏شده و امکان توقف کالا با ماندگاری و مشارکت سرمایه‏گذاری داخلی و خارجی بدون محدودیت وجود دارد تا بازار رقابتی در این منطقه فراهم شود. وی امکان ترانزیتی مناسب در فرودگاه، راه‏آهن و جاده‏ای به مناطق مختلف دنیا را به‏عنوان مزیت مهم یادآور شد و افزود: برای اولین‌بار شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، طراحی و اجرای منطقه ویژه اقتصادی را بر عهده داشته و با برند ۵۵ ساله به بهترین نحو ممکن، این منطقه را به مرحله عملیاتی رسانده‏ایم.مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با تاکید بر اینکه سهلان با امکانات موجود به پایانه کانتینری تبدیل می‏شود، خاطرنشان کرد: این منطقه نیز به هاب لجستیکی شمال‌غرب تبدیل می‏شود تا بستر سرمایه‏گذاری در این استان توسعه یابد.

وی با بیان اینکه اولویت اول برای ارائه خدمات در این منطقه با تولیدکنندگان داخلی است، تصریح کرد: سرمایه‏گذاران خارجی نیز استقبال خوبی از این طرح داشتند و آماده واگذاری به همه سرمایه‏گذاران هستیم. آذروش ایجاد بسترهای نوآورانه در مسیر سرمایه‏گذاری و افزایش راندمان خدمات را از اهداف مهم توسعه این منطقه اعلام کرد و گفت: برنامه‏ریزی و جهت‏گیری مجموعه بر مبنای اهداف دولت است تا با فراهم‏سازی بسترهای لازم سرمایه‏گذاری، موفقیت‏های مضاعفی را در حوزه صادرات و سرمایه‏گذاری و اشتغال کسب کنیم. وی با تاکید بر اینکه این منطقه، طی ۵۰ سال گذشته یکی از گمرکات مهم کشور بوده، ادامه داد: باید زمینه رشد این منطقه را فراهم کنیم، چراکه ظرفیت این توسعه را دارد تا به جایگاه واقعی خود در کشور برسد.

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با اشاره به اینکه با برنامه‏ریزی مناسب گمرک، رسوب کالا از ۲۷ روز به ۶ روز رسیده است، تصریح کرد: این کاهش ماندگاری موجب کاهش درآمد شده است ولی به‌دلیل اینکه باعث رونق اقتصاد است، به دنبال محقق شدن این موضوع بوده‏ایم.وی با بیان اینکه رسوب صادرات نیز از ۶ روز به یک ساعت رسیده است، گفت: این میزان کاهش زمان رسوب صادراتی به این معنی است که صادرات بدون توقف و معطلی از کشور صورت می‏گیرد.

آذروش با اشاره به اینکه در ۳۵ میلیون تن صادرات کشور، حدود ۹۲ درصد کالا از بنادر بود که سهم انبارهای عمومی زیر نیم درصد است، گفت: درصدد افزایش سهم انبارهای عمومی گمرک در بنادر هستیم، ضمن اینکه در کارگوی هوایی نیز ۹۷ درصد سهم فعالیت داریم و اغلب صادرات زمینی انبارهای عمومی گمرک دخالت و فعالیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه مکانیزه‌کردن انبارها و خدمات نوین انبارداری تاثیر مثبتی در روند رو به رشد این شرکت داشته است، افزود: در صادرات مواد سریع‏الفساد، احداث سردخانه‏های هوشمند را در برنامه داریم که در سهلان نیز سردخانه واردات میوه‏ای احداث‏شده تا با کمک به واردات و صادرات، شاهد رونق اقتصاد و اشتغال باشیم.

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران گفت: با توجه به سیاست‌گذاری خوب به‌منظور حمایت از صادرات که رسوب آن به یک ساعت رسیده، حمل کالاها مستقیم بوده و به انبارها نمی‏رسد و با توسعه انبارها در کشور، موضوع صادرات در انبارهای عمومی در اولویت است.

دنیای اقتصاد

23شهریور1395