خبر عمومی

رمزگشايي از نحوه كنترل كانتينرهاي وارداتي در گمرك شهيد رجايي/ درآمد اين گمرك با وجود كاهش 28درصدي واردات 32 درصد افزايش يافته است

تاریخ : 1395/06/21

مديركل گمرك شهيد رجايي بندرعباس نحوه كنترل كانتينرهاي ورودي و كاميون‌هاي خروجي از اين گمرك را تشريح و اعلام كرد: درآمد اين گمرك در سالجاري با وجود كاهش 28 درصدي واردات 32 درصد افزايش داشته است.

عباس عليدادي با بيان اين مطلب افزود: روزانه به‌طور ميانگين 3000 كاميون از اين گمرك خارج مي‌شود كه از اين تعداد 2000 كاميون خروجي واردات قطعي و 1000 كاميون خروجي به كالاهاي ترانزيتي اختصاص دارد كه بخش عمده‌اي از كانتينرها و كالاهاي خروجي از اين گمرك به واحدهاي توليدي، مواد اوليه، كالاهاي اساسي و كالاهاي ترانزيتي اختصاص دارد و در مجموع 80درصد از كالا ها كه به طور ميانگين 2400 كاميون خروجي از گمرك شهيد رجايي بندر عباس را شامل مي شود سهم اين بخش‌ها است . از 2000 كاميون خروجي واردات قطعي نيز 70 درصد يعني معادل 1400 كاميون بر اساس مدارك و مستندات و پروانه بهره برداري صاحبان كالا به مواد اوليه،ماشين آلات خطوط توليد و ديگر كالاهاي مورد نياز توليدكنندگان و يا به كالاهاي اساسي اختصاص دارد كه اين كالاها به منظور حمايت از توليد داخل، تسريع در ترخيص كالاهاي اساسي و ضروري و مواد اوليه و ماشين‌آلات خط توليد به مسيرهاي سبز و زرد هدايت و به صورت رندومي كنترل و مابقي كه 600 كاميون خروجي را شامل مي شود به كمك نيروي انساني و 100 نفر ارزياب مستقر در اين گمرك به طور كامل ارزيابي فيزيكي مي شود.
عليدادي گفت: براي كنترل محموله‌هاي ورودي در اين گمرك بر اساس شاخص هاي مديريت ريسك و كنترل هوشمند 3 مسير سبز، زرد و قرمز تعريف شده و اين يك استاندارد جهاني است و براساس تعريفي كه در كميته انتخاب مسير از كالاها در ستاد گمرك ايران دارند كالاها به صورت هوشمند به مسيرهاي سبز،زرد و قرمز هدايت مي‌شود و ما در مسير سبز فقط كنترل‌ها را در درب خروج انجام مي‌دهيم و در مسير زرد اسناد را كنترل و در مسير قرمز به‌صورت فيزيكي و كامل نسبت به كنترل كالاها اقدام مي‌كنيم كه با راه‌اندازي سامانه جامع گمركي اطلاعات كليه واحدهاي توليدي به‌صورت سيستمي ثبت شده و حتي شناسايي واحد توليدي از غيرتوليدي، مواد اوليه واحدهاي توليدي و حتي كالاهاي اساسي نيز به كمك سامانه جامع گمركي صورت مي‌گيرد.
ناظر گمركات استان هرمزگان مي گويد: بخش وسيعي از كالاهاي ترخيص شده از اين گمرك را تجهيزات و ماشين آلات خط توليد، مواد اوليه واحدهاي توليدي و كالاهاي ضروري تشكيل مي دهند كه تسريع در ترخيص اين نوع كالاها در جهت همكاري و حمايت از بخشهاي توليدي كشور، از سياستهاي گمرك جمهوري اسلامي ايران در دولت يازدهم بوده است.
ناظر گمركات استان هرمزگان و مديركل گمرك شهيد رجايي ادامه داد: در مجموع در سال گذشته 38ميليون تن انواع كالا از اين گمرك صادر، وارد و يا ترانزيت شد كه با توجه به مقياس‌هاي جهاني عدد بسيار بالايي است و ما مجبوريم براي تسهيل در ترخيص كالاي واحدهاي توليدي، مواد اوليه و كالاهاي اساسي و ترانزيتي از تجربيات جهاني استفاده كنيم و با تفكيك اين كالاها از ديگر كالاهاي مصرفي تسهيلات ويژه‌اي به آنها بدهيم تا سرعت ترخيص اين كالاها را بالا برده و هزينه‌هاي توليد را كاهش بدهيم كه البته اين اقدامات و افزايش سرعت ترانزيت و لجستيك كالايي در راستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نيز هست و همواره مورد تاكيد مسوولان نظام بوده است.
عليدادي با اشاره به اينكه امكان بازديد فردي و انجام اسكن از كليه محموله‌هاي خروجي به دليل صرف زمان زياد و خطاي انساني امكان‌پذير نيست، بيان داشت: اولاً با توجه به اجراي سامانه جامع گمركي ودريافت الكترونيكي اطلاعات و اسناد ترخيص و مديريت بهينه اطلاعات و كنترل‌هاي الكترونيكي، اعمال مديريت ريسك به‌صورت سيستمي شده و تخلفات به شدت كاهش پيدا كرده چراكه امروز ما شاهديم كه ارزش كالاهاي وارداتي به اين گمرك 28 درصد كاهش داشته اما درآمدهاي اين گمرك نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد افزايش يافته است و ثانياً بخش بسياري از محموله‌هاي خروجي بر روي كفي يا در محفظه‌هاي (open Top) قرار دارند و با چشم غيرمسلح هم مشخص است كه تريلر حاوي چه محموله‌اي است.
وي تصريح كرد: خوشبختانه با راه‌اندازي سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي قبل از ورود كالا اطلاعات آن در اختيار گمرك قرار مي‌گيرد و سامانه به‌صورت هوشمند اطلاعات را پردازش و مجوزهاي مورد نياز را به‌صورت سيستمي تعيين مي‌كند. همچنين بارنامه الكترونيكي نيز به سامانه وصل شده و با امضاي تفاهم‌نامه جديد و اتصال سامانه جامع گمركي به مانيفست كشتي و تالي بندر با كمك بندر اطلاعات دقيق‌تري از كالاها در اختيار گمرك قرار خواهد گرفت و ديگر اظهار صاحب كالا ملاك انجام تشريفات گمركي نخواهد بود.
عليدادي گفت: امروز شناسايي تخلفات احتمالي در گمرك به آساني امكان‌پذير است و اين دستاوردي مهم به‌شمار مي‌رود كه از طريق سامانه جامع گمركي امكان‌پذير شده و پيش از اين امكان شناسايي افراد و متخلفان به صورت سيستمي نبود و بايد به سمتي برويم كه هيچ‌گونه سند كاغذي حتي در ارتباط ميان گمرك و انبارهاي سازمان بنادر و دريانوردي صادر نشود.
وي افزود: هم‌اكنون دو دستگاه ايكس‌ري كانتينري در اين گمرك مستقر است و براي كنترل بهتر محموله‌ها گمرك ايران در حال خريد دو دستگاه ايكس‌ري پيشرفته است كه قطعاً يكي از آنها در گمرك شهيد رجايي مستقر خواهد شد و با استقرار آن مي‌توانيم روزانه 1200تا 1300 كانتينر را اسكن كنيم چرا كه ايكس ري هاي جديد مي توانند محموله هاي داخل كانتينرها را در حال حركت هم اسكن كنند.
وي با بيان اينكه كالاهاي ترانزيتي كشورهاي هدف (افغانستان، پاكستان و تركمنستان) مورد بازرسي دقيق و (X-Ray) قرار مي گيرند، افزود: تسهيل در انجام تشريفات ترانزيت خارجي با توجه به موقعيت استراتژيك بندر شهيد رجايي، علاوه بر ايجاد درآمد نقش بسيار مهمي در جهت ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي به همراه خواهد داشت.
عليدادي گفت: مشكل اصلي گمرك در حال حاضر جعل اسناد خريد كالا توسط برخي صاحبان كالا و نمايندگان قانوني متخلف آنها با استفاده از كارت‌هاي بازرگاني يكبار مصرف است كه گمرك را با مشكل مواجه مي‌كند و برنامه گمرك اين است كه با كمك سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي اطلاعات كالا را به صورت مستقيم و الكترونيكي از منشا دريافت كند ، البته بايد معاملات خارجي را به سمت سيستم بانكي ببريم تا امكان جعل اسناد از ميان برود و ما با اسنادي كه از سوي سيستم بانكي صادر مي‌شود مشكلي نداريم.
عليدادي با اشاره به اينكه حجم واردات از اين گمرك در 5 ماه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 28 درصد كاهش داشته است، اظهار داشت: درآمد هاي گمركي حوزه نظارت گمركات هرمزگان نسبت به سال گذسته 32 درصد رشدداشته است. در اين مدت همچنين بيش از 17 ميليون تن كالا از گمركات استان صادر شده كه 83 درصد در وزن و 65 درصد در ارزش نسبت به سال قبل رشد داشته ايم.ترانزيت خارجي نيز در اين مدت، با رشد 36 درصدي (ارزش) به رقم بيش از 6 ميليارد دلار رسيده است كه مجموع فعاليتها گامي در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي است.
مديركل گمرك شهيد رجايي در پايان، اجراي سامانه جامع امور گمركي و همت كاركنان گمركات هرمزگان را در افزايش درآمدهاي گمركي استان دخيل دانست و افزود: اين عملكرد مثبت، مبين اجراي قوانين و دستورالعملهاي گمركي توسط كاركنان اين حوزه نظارت بوده است.
شايان ذكر است حوزه نظارت گمركات هرمزگان، در جشنواره شهيد رجايي كه با حضور 48 دستگاه اجرايي استان برگزار گرديد، در دو بخش شامل: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي و در حوزه بيشترين تعامل گمرك با مديريت عالي استان و دستگاه هاي اجرايي به عنوان دستگاه برتر معرفي گرديد. همچنين گمرك شهيد رجايي از برترين هاي ويژه جشنواره بوده كه در دو حوزه مختلف موفق به كسب رتبه برتر در ميان دستگاههاي اجرايي استان هرمزگان شده است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران 

20شهریور 1395