خبر عمومی

مناطق آزاد تجاری چاره ساز یا چاله ساز؟

تاریخ : 1395/06/15


کارشناسان معتقدند که مناطق آزاد فعلی در تحقق اهدافی نظیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال فناوری توفیق چندانی نداشته‌ این درحالی است که برخی دیگر معتقدند که این مناطق عامل توسعه اقتصادی است.

مناطق آزاد تجاری چاره ساز یا چاله ساز؟ مناطق آزاد تجاری با هدف توسعه صادرات وکمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی، آشنایی با تجارت خارجی ، گسترش و متنوع ساختن صادرات ، دستیابی به بازارهای پولی جهان ، شتاب بخشیدن به ورود سرمایه های خارجی به کشور به ویژه در بخش های مولد، جذب و انتقال تکنولوژی و فناوری به درون اقتصاد کشور ایجاد شدند.

علاوه بر این افزایش کارایی اقتصادی و تربیت نیروی انسانی ماهر ، افزایش تولید و ارزش افزوده بخش های اقتصادی به ویژه بخش صنعت ، کمک به ورود کالاهای واسطه ای و سرمایه ای با شرایط و قیمت مناسب تر، افزایش درآمد کشور ناشی از فعالیت های خدماتی (حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه گری و توریسم)، ایجاد فرصت های اشتغال در داخل کشور نیز از دیگر اهدافی بود که در این مناطق دنبال می شد؛ اهدافی که به زعم برخی کارشناسان تاکنون چندان محقق نشده است و این مناطق به عنوان دروازه ای برای ورود کالاهای بی کیفیت به کشور تبدیل شده است البته عده ای دیگری از کارشناسان در مقابل این دیدگاه ایستاده و معتقدند که توسعه اقتصاد با مناطق آزاد گره خورده است.

مخالفت با مناطق آزاد پاک کردن صورت مسئله است
حسینعلی حاجی دلیکانی عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص افزایش مناطق آزاد اظهار داشت: بنده با لایحه دولت در دو بخش توسعه مناطق ویژه و آزاد موافق هستم چرا که کمترین مشکلی در جهت توسعه و پیشرفت کشور دارد.

وی افزود: مخالفت با مناطق آزاد پاک کردن صورت مسئله است چرا که این امر در دنیا اجرا شده است.

حاجی دلیکانی ادامه داد: اگر اشکلاتی از حیث قانون یا اجرا در مناطق آزاد وجود دارد باید اصلاح شود تا از بار مشکلات موجود کاسته شود .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که طی سال های گذشته مناطق آزاد دروازه صادرات بودند به جای واردات، عنوان کرد: این امر به مدیران اجرایی یا قوانین موجود بستگی دارد که در صورت ایراد باید نسبت به اصلاحات آن اقدام کرد تا چنین اتفاقی رخ ندهد.

وی تصریح کرد: مناطق آزاد در توسعه اقتصاد کشور نقش بسزایی دارند از این رو لازم است که نسبت به توسعه مناطق ویژه و آزاد اقدام کرد.

مناطق آزاد عامل اشتغال پایدار
جلال میرزایی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: منطقه آزاد توسعه تجاری اقتصادی، اشتغال زایی پایدار، رونق اقتصادی، توسعه زیر ساخت ها و حضور پررنگ سرمایه گذاران را به دنبال خواهد داشت.
وی تصریح کرد: شکل گیری مناطق آزاد گام موثری در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی درسال های آینده خواهد بود.

مناطق آزاد دروازه واردات
محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه عملکرد برخی از مناطق آزاد مطلوب نیست، گفت:مناطق آزاد به جای رونق اقتصاد، به عاملی برای افزایش قاچاق تبدیل شده‌ و افزودن مناطق آزاد جدید این امر را تشدید می کند.

جبارکوچکی نژاد نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی نیز از مخالفان ایجاد مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی،بابیان اینکه در این مناطق جز واردات کار دیگری انجام نمی‌شود، افزود: فلسفه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی تولید و صادرات بوده این درحالی است که در این مناطق جز واردات، کار دیگری صورت نگرفته است.

وی ادامه داد:معافیت مالیاتی از مناطق مذکور برخلاف منافع ملی کشور بوده و زمینه سازتخلف و رانت خواری خواهد شد.

مناطق آزاد کمک حال تولید نیستند
حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که ازدیاد مناطق آزاد با وضعیت فعلی به ضرر تولید داخلی است چراکه تنها در مناطق آزاد شاهد واردات اجناس خارجی هستیم و در عمل تولید داخلی اتفاق نمی افتد.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید برکاردولت درمناطق آزاد نظارت داشته باشد.

تین نیوز

15شهریور1395