خبر عمومی

سیستم‌های نرم‌افزاری در بندر شهید رجایی فراهم است/رفع مشکلات تبادل اطلاعات بین بندر و گمرک

تاریخ : 1395/06/07


وزیر راه وشهرسازی از فراهم‌شدن سیستم نرم ‌افزاری یکپارچه با گمرک خبر داد و گفت: مشکلات تبادل اطلاعات بین بندر و گمرک نیز مرتفع شده است.

به گزارش روابط عمومی ، "دکتر عباس آخوندی" پس از بازدید از ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران به شرایط این بندر قبل از تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: در شرایط قبل از تحریم چیزی حدود ٢,٦ میلیون TEUکانتینر بارگیری و تخلیه داشتیم که در دوره تحریم و با خروج تمام لاینرهای خارجی از کشور میزان ظرفیت کانتینری و تخلیه و بارگیری ما در بنادر به ١,٦ میلیون کانتینر کاهش یافت که این هم عمدتا توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شد.

وی گرفتن سهم بنادر کشور از تجارت جهانی و افزایش قدرت رقابت‌پذیری بنادر ایران با کشورهای منطقه را به عنوان یک هدف مهم دانست و گفت: در حال حاضر ١٤ خط لاینر خارجی به بنادر ایران تردد می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه میزان تخلیه و بارگیری کانتینر در سال ٩٤ به ١,٨ و در سال جاری به ٢,٢ میلیونTEU افزایش پیدا کرد، ادامه داد: به شرایط قبل از تحریم نزدیک شد‌ه‌ایم و در حال به دست آوردن موقعیت قبلی خود هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: ما در این بخش ظرفیت بیشتری را هدف‌گذاری کرده‌ایم و امیدواریم در سال ‌های آتی به این مقصود دست یابیم. برای رسیدن به این هدف، غیر از بحث توسعه خود بندر، پسکرانه و امکانات حمل و نقلی و لجستیکی که باید در بندر ایجاد شود، مهم است.

آخوندی در همین رابطه تصریح کرد: در پسکرانه بندر شهید رجایی ٢٤٠٠ هکتار اراضی برای خدمات بار، خدمات بانکرینگ، خدمات سیستم‌های کانتینرها، تعمیرات کانتینرها، شست وشوی کانتینرها، مخازن فله، مخازن روغن و نفت مورد نیاز است.

وی همچنین به افتتاح ٣٠ پروژه بندری و عمرانی در سفر خود به استان هرمزگان اشاره کرد و با بیان اینکه عمده این پروژه‌ها در خود بندر شهید رجایی افتتاح شد، گفت: از پروژه‌های بسیار مهمی بازدید داشتم، یکی از این پروژه‌ها منجر به افزایش ظرفیت یک میلیون تن برای صادرات نفت و محصولات نفتی می‌شود. همچنین با افتتاح پالایشگاه خلیج فارس، بخش عمده‌ای از تولیدات این پالایشگاه به صورت محصولات فرآوری شده نفت صادر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد، علاوه بر صادرات نفت خام بتوانیم صادرات فرآورده‌های نفتی را هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه چندین مخزن نگهداری قیر نیز به بهره برداری رسید که امکان صادرات قیر و سایر محصولات سنگین و همچنین سبک نفتی را از این بندر فراهم می‌کند، ادامه داد: همچنین یک پایانه تخصصی نیز برای صادرات و واردات پنبه طراحی شده است.

آخوندی با بیان اینکه در بندر شهید رجایی به دنبال ایجاد حمل ونقل ترکیبی با اتصال بندر و شبکه ریل هستیم، گفت: چیزی حدود ٥٢ کیلومتر ریل طراحی شده است که به تدریج کامل و امکان اتصال کشتی به ریل را برای فراهم شدن موقعیت ترانزیتی ایجاد می‌کند و همچنین نگاه‌ها را در سطح جهانی در حوزه حمل ونقل به این منطقه سوق می‌دهد.

عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: قدرت رقابت‌پذیری بنادر ایران رو به افزایش است و این مهم در سایر بنادر استان مثل جاسک، سیریک و ... در حال پیگیری و با انجام عملیات لایروبی در این بنادر امیدوار به استفاده از ظرفیت‌های بندری سایر بنادر هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیستم‌های نرم‌افزاری در بندر شهید رجایی فراهم است، گفت: سیستم‌های نرم‌افزاری در حوزه‌های مختلف فعال شده‌اند. یکی از مشکلات اصلی که در حوزه نرم‌افزاری داشتیم گرفتن نوبت توسط کامیون‌ها بود اما هم اکنون تمام کامیون‌ها از هر شهری که بخواهند می‌توانند به صورت آنلاین نوبت بار بگیرند که با انجام این مهم بخش عمده‌ای از بندر خلوت شده است.

وی همچنین از فراهم‌شدن سیستم نرم ‌افزاری یکپارچه با گمرک خبر داد و گفت: مشکلات اطلاعاتی بین بندر و گمرک نیز مرتفع شده است.

وزیر راه وشهرسازی تأکید کرد: بندر شهید رجایی جزو بنادری است که بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایش به صورت نرم‌افزاری انجام می‌شود.

آخوندی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر وجود مشکلات مالیاتی در این بندر گفت: اینجا منطقه ویژه است و از تمام قواعد و قوانین منطقه ویژه استفاده می‌کند و کوچکترین مشکلی با وزارت اقتصاد در بخش معافیت مالیات بر ارزش افزوده در بندر شهید رجایی وجود ندارد.

سازمان بنادر و دریانوردی
مرکز روابط عمومی
۶ شهریور ۱۳۹۵